۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین وندی شرمن; به ایرانی‌ها گفته بودیم برای ماندن در توافق هسته‌ای تضمین نمی‌دهیم/ پس چطور امضای کری تضمین شد؟!
کد خبر: ۳۰۷۸۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در سایه دیپلماسی خنده؛

وندی شرمن; به ایرانی‌ها گفته بودیم برای ماندن در توافق هسته‌ای تضمین نمی‌دهیم/ پس چطور امضای کری تضمین شد؟!

قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در دوران اوباما، به صراحت اعلام کرد که طرف آمریکایی به تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای ماندن در برجام تضمینی نداده است. این در حالی است که دولتمردان در سال‌های گذشته، امضای جان‌کری- وزیر خارجه اسبق آمریکا- را تضمین معرفی می‌کردند.

وندی شرمن; به ایرانی‌ها گفته بودیم برای ماندن در توافق هسته‌ای تضمین نمی‌دهیم/ پس چطور امضای کری تضمین شد؟!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،«وندی شرمن» قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رئیس‌تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در مصاحبه با «رادیو نیویورکر» با‌اشاره به شعارهای انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه برجام بدترین توافق تاریخ بود و اینکه از همان ابتدا قصد خروج از این توافق هسته‌ای را داشت و همچنین درباره مخالفت جمهوری‌خواهان با این توافق، گفت: ما می‌دانستیم که این احتمال (لغو برجام) وجود دارد. همتایان ایرانی ما به طور مداوم به ما می‌گفتند که ما چطور بدانیم که شما این توافق را لغو نمی‌کنید و ما نیز به آنها پاسخ دادیم، که راهی برای پی بردن به این قضیه وجود ندارد؛ همانطور که هیچ راهی برای پی بردن به این قضیه که ممکن است شما این توافق را لغو کنید، وجود ندارد.

شرمن در حقیقت به این موضوع‌اشاره کرده است که طرف آمریکایی به تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای ماندن در برجام تضمینی نداده است.

منافع ملی آمریکا
وی در ارتباط با تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام نیز گفت:کشورهای اروپایی در روزهای اخیر بسیار درگیر بودند و تأکید داشتند که می‌خواهند بدون حضور آمریکا این توافق (برجام) را حفظ کنند. فکر می‌کنم تحقق چنین کاری بسیار دشوار باشد. من آنها را تحسین می‌کنم چون معتقدم که این توافق در راستای منافع ملی ما است.
شرمن در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات ترامپ از برجام گفت: رئیس‌جمهور (ترامپ) و مخالفان در حال حاضر به این دلیل چنین چیزی (برجام یکی از بدترین توافقات تاریخ است) را مطرح می‌کنند که این (توافق) برنامه موشک بالستیک و فعالیت‌های مختلف ایران (در منطقه) را پوشش نداده است.

به گزارش کیهان، اظهارات «وندی شرمن» از چند منظر قابل بررسی است. این مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی علیرغم خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، ضمن تحسین کشورهای اروپایی عضو 1+5 به صراحت اعلام کرده است که برجام در راستای منافع ملی آمریکاست.

بیانیه سه کشور اروپایی(انگلیس،فرانسه،آلمان) پس از خروج آمریکا از برجام و همچنین اظهارات سران این سه کشور اروپایی در روزهای اخیر نشان دهنده این است که اروپا در «برجام بدون آمریکا» همصدا با آمریکا در پی برجامیزه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است. یعنی استمرار اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل در دیگر مولفه‌های قدرت ایران.

از سوی دیگر، شرمن تاکید کرده است که ترامپ به این دلیل برجام را بدترین توافق می‌نامد که توانایی موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را پوشش نداده است. بنابراین همان‌طور که منتقدان نیز به درستی‌اشاره کرده بودند، حرف ترامپ این نیست که «چون ایران سرِ ما کلاه گذاشته، برجام بدترین توافق است» بلکه موضع دولت ترامپ این است که چرا امتیازگیری از ایران کم بوده و چرا محدودیت‌های برجام تاریخ انقضاء دارد و چرا صرفا مربوط به حوزه هسته‌ای است.

تضمینِ امضای کری
اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های اظهارات شرمن، این بود که وی به صراحت اعلام کرد که طرف آمریکایی به تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای ماندن در برجام تضمینی نداده است.

همزمان با انتشار این مصاحبه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت، گفت که برجام براساس بی‌اعتمادی نوشته شده است.

ظریف گفت: آن کسی که متعهد به توافقات خود نیست، رژیم آمریکا است. ما این را در برجام دیده بودیم، یعنی در واقع همه برجام بر اساس این بود که ما به آمریکا اعتقاد نداشتیم.البته طرف مقابل هم به ما اعتماد نداشت لذا زمینه‌های لازم در آن دیده شد.

وزیر امور خارجه گفته است برجام براساس بی‌اعتمادی به آمریکا بوده است، این در حالی است که دولتمردان تا پیش از این، امضای جان‌کری- وزیر خارجه اسبق آمریکا- را تضمین معرفی می‌کردند. برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق- 1دی‌ماه ۹۴- در تیتر یک نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است». در متن گزارش آمده بود: «به دنبال اعتراض ظریف[به قانون محدودیت ویزا از سوی دولت اوباما که نقض برجام از سوی آمریکا بود] جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم...عراقچی-30 آذر 94- تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. وی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».

حال سؤال از آقای ظریف این است که اگر برجام براساس اعتماد نبود، چطور امضای کری تضمین شد؟!

متاسفانه برجام براساس سهل اندیشی و اعتماد نابجای دولت آقای روحانی به آمریکا امضا و اجرا شد. که اگر این نبود هیچگاه تعهدات طرفین، نامتوازن، ناهمزمان و برگشت‌ناپذیر برای ما و برگشت‌پذیر و قابل نقض برای طرف آمریکایی و فاقد مکانیسم حقوقی مفیدهنگام شکایت تنظیم نمی‌شد!

برجام براساس سهل اندیشی و اعتماد نابجای دولت آقای روحانی به آمریکا امضا و اجرا شد. که اگر این نبود وزارت خارجه هیچگاه نمی‌پذیرفت که دولت آمریکا مجاز باشد تعلیق تحریم‌ها را هر 4 ماه یک بار تمدید کند و فضای ابهام و سرگردانی در حوزه اقتصاد را بدون اینکه هزینه‌ای بپردازد، ایجاد کند!

برجام براساس سهل اندیشی و اعتماد نابجای دولت آقای روحانی به آمریکا امضا و اجرا شد. که اگر این نبود، آمریکا نمی‌توانست اینچنین بدون پرداخت هزینه از این توافق خارج شود. آمریکا در حالی از برجام خارج شد که ده‌ها امتیاز نقد از دولت ایران گرفت، برنامه هسته‌ای کشورمان را نابود کرد و نه فقط به هیچیک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد و تحریم‌ها را که لغو آن موضوع مذاکرات بود لغو نکرد، بلکه ده‌ها تحریم جدید هم به آن افزود!

مکانیسم ماشه
آقای ظریف مدعی شده است که زمینه‌های لازم در برجام دیده شده است. این در حالی است که یکی از مصادیق سهل انگاری در تنظیم برجام از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی، «مکانیسم ماشه» است. علت عدم اعتراض رسمی ایران به نقض برجام، وجود بند ۳۷ یا همان «مکانیزم ماشه» در متن برجام است که در صورت اعتراض ایران به نقض توافق توسط طرف‌های مقابل، در نهایت حتی تحریم‌هایی که به صورت نیم بند تعلیق شده است نیز باز می‌گردد!. متن ضعیف برجام به گونه‌ای تنظیم شده که طرف مقابل تعهدات را نقض می‌کند ولی اگر دولت ایران اعتراض کند در نهایت قطعنامه‌های شورای امنیت که به طور مشروط لغو شده دوباره علیه کشورمان باز می‌گردد! این بخشی از متن «فتح الفتوح برجام»! است.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان