۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مقاومت مثال زدنی رزمندگان آزاد سازی خرمشهر را رقم زد/ حضور ۱۲۰۰ رزمنده قزوینی در عملیات آزادسازی
کد خبر: ۳۰۷۸۳۴ نویسنده: علی قلی‌پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳ ساعت: ۱۰:۹ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی با رزمنده قزوینی حاضر در عملیات بیت المقدس:

مقاومت مثال زدنی رزمندگان آزاد سازی خرمشهر را رقم زد/ حضور ۱۲۰۰ رزمنده قزوینی در عملیات آزادسازی

رزمنده قزوینی حاضر در عملیات بیت المقدس گفت: مقاومت مثال زدنی رزمندگان و روحیه ایثار و شهادتی که در آنها جریان داشت موجب پیروزی و آزادسازی شهر خرمشهر شد؛ نیروهایی که با وجود همه کمبودها ایستادگی کردند و به هدف خود رسیدند.

مقاومت مثال زدنی رزمندگان آزاد سازی خرمشهر را رقم زد/ حضور ۱۲۰۰ رزمنده قزوینی در عملیات آزادسازی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ سوم خرداد 1361 يکي از بارزترين جلوه‌هاي نصرالهي و يکي از مهم‌ترين و زيباترين روزهاي انقلاب اسلامي ايران است.
در اين روز شهر مقاوم خيز خرمشهر که پس از 35 روز پايداري و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن در آمده بود، پس از 578 روز بار ديگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخريب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد.
آزاد سازی خرمشهر یکی از روزهای فراموش نشدنی دوران دفاع مقدس بوده و نمونه بارز رشادت و ایثار رزمندگان اسلام با تکیه بر قدرت لایزال الهی است.
در این میان رزمندگان استان قزوین نیز نقش برجسته‌ای در آزادسازی خرمشهر داشتند که تقدیم 135 شهید در عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر از جمله آنها است.
سرهنگ بازنشسته سپاه پاسداران، علی قلی‌پور یکی از رزمندگانی است که از استان قزوین به جبهه اعزام شد و در عملیات فتح خرمشهر شرکت داشت. وی که هم اکنون در کانون بازنشستگاه سپاه مشغول فعالیت بوده و راوی دفاع مقدس هم است در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین می‌گوید.

صبح قزوین : هدف و انگیزه شما از رفتن به جبهه چه بود؟
قلی پور: انگیزه من از حضور در جبهه پیروی از فرامین رهبری و دفاع از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی بود؛ لذا با شروع جنگ تحمیلی و نیاز به حضور افراد آموزش دیده در سال 59 با وجود اینکه 16 سال داشتم و نان آور خانواده بوده و همراه با تحصیل، کار هم می‌کردم به جبهه رفتم.

صبح قزوین : در چه عملیات‌هایی شرکت کردید؟
قلی پور: تقریبا در 10 تا 11 عملیات بزرگ شرکت کردم که از جمله آنها عملیات فتح المبین، بیت المقدس، والفجر 4، عملیات خیبر، عملیات بدر، کربلای 4 و والفجر 8 است.

صبح قزوین : عملیات بیت المقدس چه تفاوت‌هایی با سایر عملیات‌هایی داشت که در آن شرکت کرده بودید؟
قلی پور: در عملیات خرمشهر، دشمن تا دندان مسلح بود در حالیکه نیروهای ایرانی با کمبود امکانات و ادوات جنگی مواجه بودند؛ اما رزمندگان ایرانی با نیت خالص و انگیزه قوی‌ای که داشتند، توانستند به هدف خود که همان فتح خرمشهر بود؛ برسند.

صبح قزوین : از استان قزوین چقدر نیرو در عملیات بیت المقدس حضور داشتند.
قلی پور: از قزوین تقریبا 3 گردان در عملیات بیت المقدس شرکت داشتند که هر گردان هم دارای 3 گروهان بود و هر گردان در آن زمان حدود 360 الی 400 نفر نیرو داشت و در مجموع نزدیک به 1200 رزمنده قزوینی در این عملیات حضور داشتند.

صبح قزوین : در مورد نقش رزمندگان قزوینی در این عملیات توضیح دهید.
قلی پور: قزوین چون در آن زمان استان نبود و تیپ و لشکر مستقلی نداشت رزمندگان قزوینی به صورت پراکنده در تیب‌های مختلف شرکت داشتند مثلا از این 1200 نفر رزمنده قزوینی حاضر در عملیات بیت المقدس در قالب 3 گردان، هر کدام در یک تیپ لشکر بودند و ما در تیپ 23 بدر بودیم که برای بچه‌های خرمشهر بود.
در مجموع رزمندگان قزوینی نقش به سزایی در پیروزی عملیات داشتند و شهید حداد و شهید سیاهپوش از فرماندهان قزوینی بودند که در آن عملیات آزادسازی خرمشهر شهید شدند.

صبح قزوین : به نظر شما چرا روز سوم خرداد با عنوان روز مقاومت نامگذاری شده است؟
قلی پور: نیروهای ایرانی از 9 اردیبهشت که آغاز عملیات بود تا سوم خرداد که پایان عملیات بود در حدود 24 تا 25 روز، مقاومت و ایستادگی کردند. بچه‌های ما با 130 گردان وارد عملیات شدند و در روز فتح خرمشهر فقط 3 گردان بودند که در نهایت توانستند تا آخرین دقایق مقاومت کنند و خاک میهن خود را که در دستان دشمنان بود، آزاد کنند.
شهید احمد کاظمی که جزء اولین کسانی بودند که بعد از فتح خرمشهر وارد این شهر شدند گفتند که خرمشهر را خدا آزاد کرد که امام راحل نیز همین سخن را فرمودند.
پیروزی در عملیات بیت المقدس کاری نبود که فقط با تکیه بر توانایی رزمندگان و تجهیزات نظامی به دست آید بلکه فقط خواست خدا بود.
مقاومت رزمندگان و روحیه ایثار و شهادتی که در آنها جریان داشت موجب پیروزی و آزادسازی شهر خرمشهر شد. نیروهایی که با وجود همه کمبودها ایستادگی کردند و به هدف خود رسیدند.

صبح قزوین : آیا امکانات و تجهیزات ایران برای انجام این عملیات کافی بود؟
قلی پور: در عملیات بیت المقدس من بی‌سیم چی بودم. آن موقع تنها سلاح اصلی بچه‌ها، آرپی چی بود و برخی از دسته‌ها، گروهان و گردان‌ها تیربار داشتند حتی هر لشکر یا تیپ و گردانی که در سپاه می رفتی یک گروهانشان نه لباس نظامی و نه تجهیزات نظامی داشتند که تیپ 23 بدر، گردان محمد باقر هم از جمله آنها بود. سه گروهان بودیم که هر گروهان شامل 150 نفر بودند که یکی از این گروهان‌ها فاقد لباس و تجهیزات نظامی بود. از آنها خواسته شد که در عملیات شرکت نکنند اما قبول نکردند.

صبح قزوین : لطفا به صورت مختصر عملیات بیت المقدس را شرح دهید.
قلی پور: عملیات خرمشهر وقتی که در تاریخ 9 اردیبهشت ماه شروع شد اهدافش نزدیک به 5200 کیلومتر بود. شب عملیات که شروع می‌شود با شناسایی دقیقی که شهید سردار باقری انجام داده بودند کامل به پشت دشمن نفوذ پیدا کرده بودند. ما شب اول از کارون عبور کردیم یعنی رزمنده‌های ایرانی حدود 19 کیلومتر راه را طی کردند تا به جاده برسند. چون دشمن در جاده مستقر بود.
وقتی ما حرکت کردیم به حدی مسیر طولانی بود که بچه ها در حال راه رفتن، نماز شان را خواندند تا به هدف اول خود که جاده خرمشهر- اهواز بود برسند. وقتی به آنجا رسیدند دشمن متوجه شد و شروع به آتش کردن کرد که از میدان مین آنها عبور کردند که تعدادی از نیروهای ایرانی آنجا شهید شدند اما از موانع عبور کردند و سنگر دشمن را گرفتند.
این عملیان همین طور مرحله به مرحله ادامه داشت تا اینکه منجر به فتح خرمشهر شد.

صبح قزوین : به نظر شما رمز موفقیت رزمندگان ایرانی در عملیات بیت المقدس چه بود؟
قلی پور: رمز پیروزی، مقاومت نیروهای رزمنده و جنگیدن در مسیر رضای الهی بود؛ چراکه هر کاری که با نیت الهی انجام شود با لطف و عنایت خدا هم نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت. چون اگر می‌خواستند خرمشهر را با اتکاء به سلاح و ادوات جنگی آزاد کنند، سال‌ها به طول می‌انجامید.

صبح قزوین : در شرایط کنونی جامعه جوانان برای ادامه دادن مسیر شهدا چه کاری باید انجام دهند؟
قلی پور: رسیدن به شهدا و قدم گذاشتن در مسیر آنها کار سختی نیست و اگر به محرمات و واجبات اهمیت دهند می‌توانند به شهدا برسند و در مسیر آنها قدم بردارند.
در مورد مفاهیم ایثار و شهادت هم انسان باید در ابتدا خودش، هدفش، کشورش و دین و اعتقادش را بشناسد تا در آن مسیر قدم بردارد که در این میان جوانان مسجدی زودتر از دیگران می‌توانند به این اهداف شهدا دست یابند و به درک ایثار و شهادت برسند.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان