۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۳۰۲هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد
کد خبر: ۳۰۷۷۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲ ساعت: ۱۱:۵۱ ↗ لینک کوتاه

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در قزوین:

۳۰۲هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد

مشاور وزیر و مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ۳۰۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شدند.

۳۰۲هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ؛ عباس زارع، مشاور وزیر جهاد کشاورزی پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری در سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال گذشته 18 هزار طرح آبیاری نوین در سطح 302 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور اجرا و در سامانه اطلاع رسانی طرح‌های نوین آبیاری ثبت شده است.

وی در ادامه به اهمیت سامانه ثبت اطلاع رسانی طرح های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: این سامانه یک سامانه کامل و جامع در مورد رصد اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشور است که مورد حمایت مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و دولت قراردارد.

این مقام مسئول بیان کرد: پروژه‌های عمرانی زمان بر است و برای تکمیل و تسریع در اجرای آن نیاز به همکاری و مشارکت کشاورزان دارد و باید از زمان بری پروژه‌ها جلوگیری کرد و طرح‌های نیمه تمام را به سرعت به پایان رساند.

وی یادآور شد: پروژه‌هایی که خودیاری آن مشخص نشده است به هیچ عنوان شروع نشود.

مشاور وزیر و مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاوران بایستی با توجه به اینکه حدود 85 درصد هزینه اجرای سیستم‌ها را دولت بصورت بلاعوض پرداخت می‌کند برای تکمیل باقی مانده طرح مشارکت داشته باشد.

تشکیل اولین تشکل آب بران در قزوین
زارع ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی بر اساس دستورالعمل موظف به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی است.

وی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی در سال 95 اعتباری خاصی برای آبیاری تحت فشار تخصیص داده اند که این اعتبارات در سال گذشته نیز با هدف افزایش بهره وری در بخش کشاورزی تخصیص د اده شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: ظرفیت فنی و اجرایی جهاد کشاورزی استان قزوین در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بالاست.

وی افزود: مشکل ترین بخش اجرای طرح‌های نیمه تمام آبیاری نوین در استان قزوین عدم پرداخت خودیاری است که باید با مشارکت گسترده کشاورزان حل شود.

مشاور وزیر و مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی به مشکل سرمازدگی و خسارت وارده اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکل سرمازدگی و سایر مشکلات اقتصادی برای کشاورزان استان بایستی از طریق سیاست‌های حمایتی و راهکارهای مناسب اقدام به تکمیل و اجرای طرح‌های نیمه تمام آبیاری کرد.

زارع اضافه کرد: براساس قانون و دستور العمل سامانه‌های نوین آبیاری پروژه‌هایی که خودیاری نداشته باشند نباید اقدام به اجرای آنها کرد.

وی گفت: استان قزوین همواره پیشرو در بخش کشاورزی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری است به طوریکه اولین تشکل آب بران در این استان تشکیل شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان