۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سوالات امتحانات نهایی سال ۹۷ لو رفت! +جزئیات
کد خبر: ۳۰۷۶۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲ ساعت: ۱۰:۴۰ ↗ لینک کوتاه

خرید وفروش در تلگرام؛

سوالات امتحانات نهایی سال ۹۷ لو رفت! +جزئیات

امتحانات نهایی دانش‌آموزان در شرایطی از روز گذشته آغاز شده است که بازار فروش سوالات امتحانی در شبکه‌های مجازی آغاز به کار کرده است.

سوالات امتحانات نهایی سال ۹۷ لو رفت! +جزئیات
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،چند سالی است امتحانات نهایی دانش‌آموزان به بازاری برای کسب درآمد توسط افراد فرصت طلب تبدیل شده است. بازاری که با سوءاستفاده از نوجوانان کشور به بهانه فروش امتحانات نهایی، درآمدهایی را نصیب برخی افراد می‌کند.

این شبکه‌ها که عمدتا در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی یا اینستاگرام فعالیت می‌کنند، صبح روز امتحان سوالات را به دست مشتریان خود می‌رسانند و برای خرداد 97 فعالیت آنها برای تبلیغات و بازارگرمی چند هفته مانده به زمان برگزاری امتحانات نهایی آغاز شد و اولین امتحان دانش‌آموزان که روز گذشته با درس دین و زندگی آغاز شد، با لو رفتن سوالات همراه بود و طبق اعلام دانش‌آموزان سوالات قبل از شروع امتحان در دست برخی افراد بود.

تعداد کانال‌های فروش سوالات کم هم نیست، قیمت‌ها نیز متفاوت است از 30 هزار تومان برای درس دینی تا 70 هزار تومان برای دروس عمومی و 90 هزار تومان برای دروس تخصصی.

سوالات امتحانات نهایی باز هم لو رفت!

البته ماجرای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی داستان همین امسال نیست بلکه دو سال گذشته نیز دانش‌آموزان لو رفتن سوالات را تجربه کردند حتی سال گذشته این قضیه با اعتراضات بسیاری همراه شد و تجمع دانش‌آموزان مقابل وزارت آموزش‌وپرورش را رقم زد.

با توجه به سهم 30 درصدی سوالات امتحانات نهایی در کنکور، تامین امنیت برگزاری آن اهمیت بسزایی دارد؛ در همین رابطه هامون سبطی کارشناس آموزشی معتقد است: جوانانی به عنوان مشاور در حوزه آموزش کشور وارد سیستم شده‌اند و توانسته‌اند در کانال‌های تلگرامی برای خود تعدادی مخاطب دست و پا و ادعا کنند با افراد معدودی در حوزه‌های امتحانی مرتبط هستند؛ ماجرا نیز بدین قرار است هنگام ارسال سوالات به حوزه‌های امتحانی، آنها را قبل از برگزاری امتحان باز می‌کنند البته این رویه غیرقانونی است اما تعداد حوزه‌های امتحانی آنقدر زیاد است که نظارت بر آنها دشوار است، پس از بازگشایی سوالات از آنها عکس گرفته و برای ادمین کانال‌ها ارسال می‌شود که پس از آن به دست چند هزار نفر خواهد رسید.

وی افزود: ضایع شدن حق دانش‌آموزان با لو رفتن سوالات امتحانات نهایی واقعه غم‌انگیزی است اما بدتر از آن نهادینه شدن شیوه زشت تقلب در بین دانش‌آموزان است. هم‌اکنون امتحانات نهایی به یک رقابت تبدیل شده و دانش‌آموز تمام تلاش خود را برای کسب نمره 20 انجام می‌دهد تا از تاثیر مثبت آن در کنکور بهره‌مند شود. البته نظارت بر امتحانات نهایی که به مدت یک ماه آن هم در تعداد زیادی از حوزه‌ها برگزار می‌شود امکان‌پذیر نیست و علت لو رفتن سوالات نیز تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور است و فضای مجازی نیز ابزاری شده که وقوع این جرم را تسهیل می‌کند.

اگرچه آموزش‌وپرورش از تلاش برای برگزاری امتحانات در نهایت امنیت و برخورد با خریدو فروش سوالات امتحانی خبر می‌دهد اما تجارب سال‌های گذشته نشان داده است که در این هدف موفق نبوده‌ به عنوان مثال سال گذشته مسئولان اعلام کردند، پلیس فتا با همراهی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به موضوع خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی وارد شد و بسیاری از گردانندگان این سایت‌ها دستگیر شدند اما امسال یکبار دیگر شاهد فعالیت مجدد کانال‌های تلگرامی برای فروش سوالات هستیم.

به نظر می‌رسد در شرایطی که قرار است سهم سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان کنکور افزایش یابد و به صورت قطعی اعمال شود با وضعیت فعلی لو رفتن سوالات امتحانات نهایی و خدشه بر امنیت برگزاری امتحانات، تحقق این هدف دور از دسترس است و کنکور همچنان روش مطمئنی برای جذب دانشجویان خواهد بود.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان