۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین زندانیان استان باید تا ۵۰ درصد کاهش یابد/ آزادی ۳۰۹ زندانی غیرعمد در قزوین
کد خبر: ۳۰۷۵۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱ ساعت: ۱۳:۲۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

زندانیان استان باید تا ۵۰ درصد کاهش یابد/ آزادی ۳۰۹ زندانی غیرعمد در قزوین

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: با مجازات های جایگزین حبس، سیاست کاهش جمعیت کیفری، جشن گلریزان و کمک خیرین در آزادای زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد می توان تا سال های آینده تعداد زندانیان استان قزوین را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

زندانیان استان باید تا ۵۰ درصد کاهش یابد/ آزادی ۳۰۹ زندانی غیرعمد در قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ حجت الاسلام نورالله قدرتی، رئیس کل دادگستری استان قزوین در جشن بزرگ گلریزان که با حضور مسئولان و خیرین برگزار شد، اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم تا زندان به عنوان آخرین مجازات برای افراد غیر قابل اصلاح باشد و نگذاریم افراد به دلایلی همچون چک، مهریه و جرائم غیر عمد به زندان بروند چون این موضوع آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان با جدیدت سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان را در پیش گرفته تا تعداد زندانیان را کاهش دهد؛ زیرا 4 هزار زندانی زیبنده استان قزوین به این پیشینه فرهنگی و تاریخی نیست و جای امیدواری است که با کمک خیرین و مسئولان تعداد زندانیان اکنون به ۳۶۰۰ نفر کاهش یافته است.

این مسئول افزود: دستگاه قضایی با قاطعیت و بدون هیچ اغماضی با کسانی که اقدام به جرائم خشن می‌کنند و امنیت و آسایش عمومی را مختل می کنند، برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: قطعا ما از زندان به عنوان مجازات برای برهم زنندگان نظم جامعه استفاده خواهیم کرد؛ اما نباید هر کسی را به خاطر تخلف کوچک و قابل سازش و مسائل حقوقی قابل حل و فصل به زندان بیندازیم چون این امر موجب مجازات خانواده او نیز می شود.

این مقام قضایی استان ابراز کرد: یکی از برنامه‌های ما کاهش زندانیان استان قزوین تا 50 درصد است؛ زیرا با این وضعیت فعلی برای ۲۰ هزار نفر از خانواده آنها مشکلات اجتماعی متعددی ایجاد شده است و ما شاهد بروز آسیب‌هایی همچون اعتیاد، طلاق و مشکلات دیگر در بین اعضاء خانواده زندانیان هستیم.

امسال باید ۳۳۰ زندانی غیرعمد آزاد شوند

قدرتی در ادامه بیان کرد: به قضات هم تاکید کرده ایم در برخورد با جرائم غیر عمد نگاهی ویژه همراه با رافت اسلامی داشته باشند و در چنین جرائمی تلاش کنند تا منجر به سازش شود.

وی گفت: مجازات‌های جایگزین حبس با جدیت در دستور کار قضات استان قرار گرفته است، زیرا قرار نیست هر پرونده ای که به صلح و سازش منجر نمی شود به زندان ختم شود.

رییس کل دادگستری استان قزوین عنپان کرد: زندانی شدن حتی یک نفر برای جامعه ما آسیب‌های سنگین و جبران ناپذیری را به دنبال دارد و هزینه‌های زیادی را باید متحمل شویم پس باید نگاه جامعه به موضوع حبس و زندان تغییر کند.

وی اضافه کرد: امروز تلاش می‌کنیم موضوع اختلافات خانوادگی و مهریه زوجه ابتدا به واحدهای مشاوره و کمیته صلح و سازش ارجاع شود که حدود ۴۵ روز تا سه ماه برای سازش تلاش می‌شود و سپس به سازمان ثبت اسناد می‌رود و در نهایت به دستگاه قضایی ختم می‌شود تا به سادگی جدایی اتفاق نیافتد.

قدرتی در پایان تصریح کرد: در سال 96 تعداد ۳۰۹ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان قزوین با کمک خیرین و ستاد دیه استان آزاد شدند و امسال هم باید ۳۳۰ نفر از زندان‌های استان آزاد شوند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان