۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پمپاژ هارت و پورت از پمپئو
کد خبر: ۳۰۷۴۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱ ساعت: ۹:۵۸ ↗ لینک کوتاه

در سخنراني سراسر لفاظي عليه ايران؛

پمپاژ هارت و پورت از پمپئو

امريكا كشور ماليات است اما دريغ كه از حرف مفت، ماليات نمي‌گيرند وگرنه پمپئو مجال نمی‌یافت و به صرفه‌اش نبود که در تشریح نقشه تازه امریکا علیه ایران، این همه هارت‌وپورت کند و حرف مفت ببافد...

پمپاژ هارت و پورت از پمپئو
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،امريكا كشور ماليات است اما دريغ كه از حرف مفت، ماليات نمي‌گيرند وگرنه پمپئو مجال نمی‌یافت و به صرفه‌اش نبود که در تشریح نقشه تازه امریکا علیه ایران، این همه هارت‌وپورت کند و حرف مفت ببافد. او دیشب سعی کرد شبیه پرزیدنت ترامپ، آتشين و حراف باشد و مدام از او یاد می‌کرد و مثل او دروغ‌های بسیار گفت، نزدیک 25 دروغ. پمپئو حدود 15 بار هم با تهدید ایران، «باید، باید» کرد. شاید وزیر خارجه امریکا خاطرات کودکی‌اش را مرور می‌کرد، آن زمان که پمپئو فقط 14 سال داشت و انقلاب اسلامی ایران، شاه پهلوی را که در مقابل «باید، باید» امریکا «چشم، چشم» می‌گفت، از کشور بیرون انداخت. وزیر خارجه امریکا ناخواسته فهرستی از شکست‌های امریکا و فرازی از اقتدار و پیروزی‌های ایران را برشمرد و گفت که «نباید چنین باشد» و «امریکا آن را تحمل نمی‌کند». کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی بلافاصله به سخنرانی پمپئو واکنش نشان دادند و نوشتند این سخنرانی بهترین گواه بر مجموعه ای از توانمندی‌های ایران است که باید با حفظ و تقویت آنها، مسیر پیشرفت دشوار خود را آسان‌تر طی کند و اين سخنراني همچنين نشان داد امريکا هيچ استراتژي جديدي عليه ايران ندارد.

مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا در يك سخنراني سراسر لفاظي عليه ايران، استراتژي وعده داده شده خود را اعلام كرد و گفت كه از ايجاد تغييرات اساسي در ايران حمايت مي‌كند. پمپئو با ادعاي اينكه برجام براي جهان و امريكا بد بود، مدعي شد كه اين توافق جاه‌طلبي و سلطه‌جويي ايران را تمام نكرده است و آنها مي‌خواهند از وراي خاورميانه عبور كنند. استراتژي جديدي كه دولت امريكا از آن رونمايي كرد، فهرست بلندبالايي از آرزوهاي دولت امريكا بود كه در چهار دهه گذشته عليه ايران به‌كار گرفته شده بود ولي ناكارآمدي آنها اثبات شده است. حمايت از تغييرات اساسي در ايران، مقابله با نفوذ منطقه‌اي ايران، متهم كردن ايران به حمايت از تروريسم، تنها يادآوري سياست‌هاي دولت‌هاي قبلي واشنگتن بود. 
در واقع مايك پمپئو كه چند روز بيشتر از تأييد وزيرخارجه شدنش نگذشته، استراتژي دولت ترامپ عليه ايران را علني كرد، استراتژي‌ای كه گفته مي‌شد از يك ائتلاف عليه ايران رونمايي خواهد كرد ولي تنها چيزي كه نمي‌شد از استراتژي او بيرون كشيد، رونمايي از ائتلاف عليه ايران بود. پمپئو سخنراني خود را مانند دونالد ترامپ، آتشين و با حمله به توافق هسته‌اي ايران شروع كرد و گفت که ايده اصلي برجام، اين بود كه ثبات را به خاورميانه بياورد و آنگونه كه جان‌كري گفته بود، خاورميانه به محلي قابل مديريت كردن تبديل شود، ولي برجام چنين نتيجه‌اي نداشت، بلكه به ادعاي او، سياست‌هاي بي‌ثبات ساز ايران را تشديد كرد و ايران با هزاران جنگجو به حمايت از حوثي‌ها پرداخت! او تهران را به حمايت از القاعده و طالبان متهم كرد و در اتهامي بي‌سابقه مدعي شد كه سپاه قدس ايران حتي در اروپا نيز فعال است، سخناني كه هدف اصلي آن جلب حمايت اروپا مقابل ايران است.
پمپئو گفت: «برجام نتوانست امنيت مردم امريكا را تأمين كند. » او در جاي جاي سخنراني خود، مردم ايران را خطاب قرار داد و گفت: «من از مردم ايران مي‌پرسم، آيا اين چيزي است كه مي‌خواستيد؟» او گفت كه در غرب، رفتار ظريف و روحاني را از حكومت ايران جدا مي‌كنند. او پرسيد: «ظريف و روحاني رهبران منتخب شما هستند. آيا آنها بيش از همه مسئول بدبختي اقتصادي شما نيستند؟ آيا اين دو مسئول تلف كردن زندگي ايرانيان در سراسر خاورميانه نيستند؟!» او به اين نتیجه رسيد كه اين ايده كه برجام به ثبات خاورميانه كمك كرد، اشتباه بود. پمپئو از همين‌جا پل زد به اينكه امريكا به دنبال تعهداتي فراتر از برجام براي ايران است و تأكيد كرد كه دولت ترامپ در سه جبهه شامل «فشارهاي اقتصادي بي‌سابقه»، «مهار نفوذ منطقه‌اي ايران‌» و «حمايت از اعتراضات داخلي » ايران را تحت فشار قرار خواهد داد. وزير خارجه امريكا از برنامه امريكا براي اعمال «شديدترين تحريم‌هاي تاريخ» بر ايران سخن گفت و تأكيد كرد: «حكومت ايران بايد بداند كه اين تازه شروع كار است.» او گفت كه وزارت خارجه امريكا جلوي نفوذ منطقه‌اي ايران را خواهد گرفت و ضمن حمايت از اعتراضات داخلي، تأكيد كرد كه امريكا پيشرو حمايت از مردم ايران خواهد بود. او تأكيد كرد كه امريكا از تغيبرات اساسي در ايران حمايت مي‌كند ولي در اوج اين لفاظي، از تمايل دولت ترامپ براي مصالحه با ايران سخن گفت: «ما آماده مذاكره جدي هستيم ولي هر گونه توافقي بايد امنيت امريكا را تأمين كند.» 
پمپئو در اوج اين تهديدها، تأكيد كرد كه امريكا حمايت از اعتراضات داخلي در ايران را ادامه خواهد داد. وزير خارجه امريكا كه بيشتر روي توافق هسته‌اي ايران تمركز كرده بود، مكانيسم بازرسي برجام را ضعيف خواند و همچنين گفت كه اين توافق، «هيچ كاري» درباره برنامه موشك بالستيك ايران نكرد. به ادعاي او، برجام فرصتي براي رهبران ايران براي رساندن مزاياي اقتصادي به مردم ايران ايجاد كرد اما آنها چنين كاري را انجام ندادند و در عوض، با اين پول به حمايت مالي از نيروهاي نيابتي خود در سراسر منطقه از قبيل حزب‌الله، حماس و حوثي‌ها پرداختند. پمپئو در ادامه از سياست دولت باراك اوباما در جلوگيري از نفوذ منطقه‌اي ايران انتقاد كرد و مدعي شد: «ايران در طول مدت برجام، پيشروي خود در سراسر خاورميانه را گسترش داد. از منظر استراتژيك، دولت اوباما اين شرط‌بندي را كرد كه اين توافق سبب خواهد شد كه ايران اقدامات طغيانگرانه خود را متوقف و خود را با هنجارهاي بين‌المللي همراه کند اما اين يك شرط بندي و قمار همراه با باخت بود، البته اين شرط‌بندي تبعات بسياري براي مردم سراسر منطقه داشت.»
وزير خارجه امريكا همچنين با انتقاد از تأثيرات برجام روي مسائل منطقه مدعي شد «امروز لبنان، در قياس با قبل از توافق برجام، تبديل به يك خانه و مكان راحت‌تر براي حزب‌الله شده است. حزب‌الله اكنون به‌وسیله ايران تا دندان مسلح شده است.»
وي با بيان اينكه ايران حركت خود را از وراي خاورميانه در دوره برجام ادامه داد، گفت: قاسم سليماني با پول به دست آمده، براي خونريزي استفاده كرد و ثروتي كه غرب براي ايران ايجاد كرد، باعث شد كمپين سليماني به راه افتاد. دولت اوباما اين شرطبندي را كرد كه جلوي تبهكاري ايران را بگيرد و ايران به جهان بپيوندند اما كاملاً براي تمام مردمي كه در خاورميانه زندگي مي‌كنند، ناكام شد. 
پمپئو با نام بردن اسامي «باقرنمازي، سيامك نمازي و رابرت لوينسون» ادامه داد: «بايد به خاطر داشته باشيم كه در طول مدت برجام، ايران به گروگانگيري از امريكايي‌ها ادامه داد و ایران بايد همه افراد گروگان گرفته شده را آزاد كند.» 
پمپئو با اين ادعا كه امريكا اكنون «خارج از برجام» به تهديدات ايران مي‌پردازد، گفت: «ما فشارهاي بي‌سابقه اقتصادي عليه رژيم ايران اعمال خواهيم كرد. رهبران در تهران نبايد درباره جديت ما ترديدي داشته باشند. به لطف دوستان و همكاران ما در وزارت خزانه‌داري امريكا، تحريم‌ها به قدرت قبل بازخواهند گشت و تحريم‌هاي جديدي هم در راه هستند.»
وي مدعي شد كه موضوع هسته‌اي ايران را نمي‌توان جدا از ديگر موضوعات امنيتي منطقه درنظر گرفت. توافق جديد مورد نظر امريكا با ايران كه پمپئو آن را اعلام كرد شامل درخواست‌ها و بندهاي زير است:
ايران بايد به آژانس گزارش كاملي از ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ارائه كند و از اين اقدامات دست بكشد و به شكلي كه قابل راستي‌آزمايي باشد براي هميشه برنامه نظامي هسته‌اي خود را كنار بگذارد. 
ايران بايد غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند و هرگز به دنبال بازفرآوري پلوتونيوم نرود و تأسيسات آب سنگين خود را ببندد. 
ايران بايد به بازرسان آژانس اجازه بازديد از همه سايت‌هاي خود در سرتاسر كشور بدهد. 
ايران بايد به برنامه موشك‌هاي بالستيك خود پايان دهد و پرتاب يا توسعه موشك‌هاي با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را متوقف كند. 
ايران بايد همه شهروندان امريكايي و همچنين شهروندان متحدان و شركاي ما را كه در ايران زنداني، مفقود يا در بازداشت هستند آزاد كند. 
ايران بايد به حمايت از گروه‌هاي تروريستي خاورميانه از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامي فلسطين پايان بدهد. 
اگرچه وزير خارجه امريكا استراتژي جديد دولت امريكا عليه ایران را رونمايي كرد اما از راهبردي كه واشنگتن بتواند اين آرزوهاي خود را محقق كند، ارائه نداد. چيزي كه پيش‌تر ناظران از ائتلافي مثل ائتلاف ضد داعش عليه ايران خبر مي‌دادند. حتي پمپئو گفت كه واشنگتن نتوانسته متحدان اروپايي‌اش را به اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران مجاب كند. بنابراين راهبرد جديد امريكا برنامه‌اي براي رسيدن به ليست بلندبالاي دونالد ترامپ براي ايجاد اجماع بين‌المللي عليه ايران ندارد.




انتهای پیام/1404
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان