۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سخنگوی وزارت خارجه; ایران تا زمانیکه تروریسم باشد و دولت دمشق بخواهد در سوریه حضور خواهد داشت
کد خبر: ۳۰۷۳۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۳۱ ساعت: ۱۱:۳۹ ↗ لینک کوتاه

در کنفرانس خبری هفتگی؛

سخنگوی وزارت خارجه; ایران تا زمانیکه تروریسم باشد و دولت دمشق بخواهد در سوریه حضور خواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه ایران کنفرانس خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه را برگزار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه; ایران تا زمانیکه تروریسم باشد و دولت دمشق بخواهد در سوریه حضور خواهد داشت
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری هفتگی خود به تشریح وقایع پیرامون این وزارتخانه پرداخت.

قاسمی با تبریک سوم خرداد ماه در پاسخ به سوالی در خصوص خروج نیروهای خارجی از سوریه به خواست روسیه گفت: کسی نمی‌تواند ایران را وادار به کاری کند و تا زمانیکه تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران حضور خواهد داشت. کسانی باید خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه وارد شده‌اند.

واکنش به انتخابات پارلمانی عراق

وی در خصوص انتخابات عراق و پیروزی سائرون و موضع گیری مقتدی صدر علیه ایران و مسائل اقتصادی بین ایران و عراق گفت: با توجه به نوع روابط خوب با عراق، با دولت این کشور مشکلی نخواهیم داشت. من اظهار خوشبینی دارم نسبت به انتخابات و تشکیل دولت و باید صبر کرد و نتایج را دید که کدام ائتلاف‌ها دولت تشکیل می‌دهند. ما عراق را که کشور مستقل می‌دانیم و به آرای مردم عراق احترام می‌گذاریم و هر کس که در این کشور، دولت را در دست بگیرد ما مشکلی نداریم و روابط رو به رشدمان ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگو در خصوص اولتیماتوم مقتدی صدر برای خروج نیروهای ایرانی از عراق گفت: من تایید نمی‌کنم. یک فضای رسانه‌ای ناشی از سیاست کینه توزانه وجود دارد که تلاش دارد روابط ایران با همسایگان را تحت تاثیر قرار دهد. باید منتظر تشکیل دولت شد و بعد از آن قضاوت کرد.

با توجه به اراده‌ای که در طرف اروپایی دیدیم بر ادامه برجام پس از آمریکا، مذاکرات را آغاز کردیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص خروج شرکت‌های بزرگ از ایران بعد از برجام گفت: بعد از خروج نابخردانه آمریکا از برجام شرایط جدیدی حاصل شد و با توجه به علاقمندی و اراده‌ای که اروپا و سایر کشورهای دنیا نسبت به استمرار برجام داشتند و اراده‌ای که ما در طرف اروپایی دیدیم بر ادامه برجام پس از آمریکا، مذاکرات را آغاز کردیم تا تضمین‌های لازم و آنچیزی را که اروپا مد نظر دارد برای حفظ برجام، آگاه شویم و بعد از سفر ظریف به بروکسل کارگروه‌ها تشکیل شده و ما انتظار داریم اعضای 1+4 با تمهیداتی که می‌اندیشند، بتوانند تمامی تعهدات مشخص شده در برجام را انجام دهند که این برای ما مطلوب خواهد بود. توصیه ما این است که با توجه به ضیق وقت، آنچه اروپا می‌تواند انجام دهد را داشته باشیم و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

وی در خصوص خروج شرکت‌های اروپایی و نبود امید به ادامه برجام گفت: برداشتی که وجود دارد تصور داریم که در اروپا یک اراده جدی برای حفظ برجام بدون آمریکاست. نیاز است که اقدامات عملی برای جلب رضایت ایران صورت پذیرد. ما مذاکرات را ادامه خواهیم داد و امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن که مشخص است به نتیجه برسیم.

قاسمی در خصوص چالش‌های بوجود آمده در برجام بعد از آمریکا و نحوه تضمین اروپا گفت: همانطور که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت حرف کافی نیست و ما به صحنه عمل توجه می‌کنیم و برای رسیدن به این اطمینان مذاکرات را آغاز کردیم و در انتهای این مذاکرات می‌توانیم قضاوت کنیم که اتحادیه اروپا تا چه حد بر مبنای ظرفیت خود می‌تواند تعهدات برجامی را برآورده کند.

دلیل خالی ماندن برخی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی

سخنگو در خصوص برخی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی که هنوز سفیر ندارند، گفت: این موضوع دلیل خاصی ندارد و سفرای قبلی به تهران برگشته‌اند و جانشینان آنها مشخص شده‌اند و پروسه اداری سفرای جدید دنبال می‌شود و هر چه زودتر اعزام خواهند شد.

ایران هیچ مذاکره دیگری جز برجام نخواهد داشت

قاسمی در خصوص احتمال برگزاری یک نشست طرف‌های برجامی با هدف بررسی موضوع موشکی ایران نیز گفت: یک سری اتاق‌های فکر و جنگ روانی با حمایت کانون‌های مشخصی در جهان و منطقه سعی دارند با انتشار اخبار بی ربط، غلط و ناقص سعی دارند افکار عمومی داخلی و جهانی را تحت تاثیر قرار دهند. آنچه در روزنامه آلمانی منتشر شده کذب است و ما هیچ مذاکره دیگری جز برجام نخواهیم داشت. رهبران اروپایی از خردمندی بالایی برخوردارند و اگاه هستند که در چه موضوعاتی با ایران وارد مذاکره می‌شوند. جمعه آینده کمیسیون مشترک برجام را خواهیم داشت که اولین جلسه بدون آمریکاست. این جلسه به درخواست ایران بوده و قرار است موضوعات ما پیگیری شود و غیر از این چیزی وجود ندارد.

واکنش به اظهارات منتسب به ظریف در مجلس

وی در خصوص حضور ظریف در مجلس و اظهارات وی گفت: من در جلسه غیرعلنی حضور نداشتم و سخنان دقیق وزیر خارجه را ندارم. هر آنچه از جانب ظریف مطرح شده از یک جلسه غیرعلنی کاری است نادرست و با توجه به اینکه جلسه غیرعلنی بوده، اگر حضور داشتم اظهار نظری نمی‌توانسم داشته باشم. اظهار نظر دیگران در شرایط کنونی از یک جلسه غیرعلنی قابل درک نیست.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان