۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین قارچ‌های سمی ۳نفر را در قزوین مسموم کرد/ مسمومیت پوستی با لمس‌‌ قارچ‌های خودرو
کد خبر: ۳۰۷۰۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۹ ساعت: ۱۵:۴۶ ↗ لینک کوتاه

مدیر مرکز هدایت عملیات بحران علوم پزشکی قزوین:

قارچ‌های سمی ۳نفر را در قزوین مسموم کرد/ مسمومیت پوستی با لمس‌‌ قارچ‌های خودرو

مدیر مرکز هدایت عملیات بحران علوم پزشکی قزوین گفت: قارچ‌های خودرو سمی علاوه بر خوردن با تماس دستی و چشیدن هم ایجاد مسمومیت می‌کند و فردی که دچار این مسمومیت می‌شود دارای حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم است.

قارچ‌های سمی ۳نفر را در قزوین مسموم کرد/ مسمومیت پوستی با لمس‌‌ قارچ‌های خودرو
علی فخارسلیمانی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: رشد قارچ‌های سمی خودرو تابع شرایط آب و هوایی خاصی مانند دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد و بارندگی‌های مدام است.

وی ادامه داد: در دو، سه هفته اخیر شرایط آب و هوایی در اکثر استان‌ها برای رشد قارچ‌های خودرو فراهم بود و باعث شد که این قارچ‌های خورد در اکثر نقاط سبز شوند؛ که دسته زیادی از این قارچ‌های خودرو، سمی و تعداد کمی از آنها خوراکی هستند.

مدیر مرکز هدایت عملیات بحران علوم پزشکی قزوین اذعان کرد: تشخیص سمی و خوراکی بودن قارچ‌های خودرو بسیار کار دشواری است و به هیچ عنوان به مردم عادی توصیه نمی‌شود که این کار را انجام دهند.

وی عنوان کرد: قارچ‌های خودرو سمی علاوه بر خوردن با تماس دستی و چشیدن هم ایجاد مسمومیت می‌کند و فردی که دچار این مسمومیت می‌شود دارای حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم،خواب آلودی و تشنج، مسمومیت‌های شدید کلیوی است و حتی منجر به مرگ هم می‌شود.

سلیمانی مطرح کرد: با توجه به شیوع این مسمومیت در سایر استان‌ها و اطلاعات به دست آمده، توانستیم به مردم استان قزوین اطلاع رسانی کنیم و به مردم توصیه کردیم که به هیچ عنوان از قارچ‌های خودرو استفاده نکنند؛ که خوشبختانه علی رغم تعداد بالای مسمومیت توسط قارچ‌های خودرو در سایر استان‌ها، تاکنون در استان ما سه نفر گزارش شده است.

وی با اشاره به توصیه‌های بهداشتی به هموطنان برای جلوگیری از مسمومیت قارچ‌های خودروی سمی گفت: به هیچ وجه به فکر تشخیص سمی بودن یا خوراکی بودن این قارچ‌ها از طریق دست زدن، چشیدن نباشید؛ زیرا کار بسیار سختی است.

مدیر مرکز هدایت عملیات بحران علوم پزشکی قزوین بیان کرد: اگر فردی بعد از مصرف قارچ‌های خودرو دچار علائم این نوع مسمومیت شد، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند و پزشک را از مصرف قارچ‌ خودرو و وحشی مطلع کنند که کمک بسیاری در روان درمان و تشخیص دارد و اگر مصدوم حال نامساعدی داشت، سریعا با ۱۱۵ و واحد فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند و تا از اعزام آمبولانس هم بهره مند‌ شود.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان