۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین فعالیت ۶ مرکز مشاوره ژنتیک/ ۴هزار کودک مشکوک به تنبلی چشم شناسایی شدند
کد خبر: ۳۰۷۰۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۹ ساعت: ۱۳:۳۵ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین:

فعالیت ۶ مرکز مشاوره ژنتیک/ ۴هزار کودک مشکوک به تنبلی چشم شناسایی شدند

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به فعالیت ۶ مرکز مشاوره ژنتیک در استان گفت: سال گذشته در طرح پیشگیری از تنبلی چشم ۵۵۰۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال غربال شده و ۴۰۰۰ کودک مشکوک شناسایی شدند.

فعالیت ۶ مرکز مشاوره ژنتیک/ ۴هزار کودک مشکوک به تنبلی چشم شناسایی شدند
زهرا غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به فعالیت‌های معاونت امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: این معاونت در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها، همچنین ارتقاء سطح سلامت روان جامعه هدف، خدمات لازم را ارائه می‌کند.

فعالیت 5 بیمارستان استان در برنامه غربالگری شنوایی
وی افزود: برنامه آگاه‌سازي پيشگيري از معلوليت‌ها یکی از برنامه‌هایی است که با هدف بالا بردن سطح آگاهی عموم جامعه و به ویژه افراد در سنین باروری (15 تا 45 سال) و در راستای کاهش بروز و شیوع معلولیت‌های شایع و عوامل ایجاد کننده آن اجرا می‌شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در قالب این برنامه 25 هزار نفر در سطح استان قزوین تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با اشاره به برنامه غربالگری شنوایی عنوان کرد: طي اين برنامه نوزادان پس از تولد و پیش از ترخيص، توسط سنجش‌گران تحت نظارت بهزيستي مستقر در بيمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش مي‌شوند.

غلامرضایی ادامه داد: نوزادان در صورت مشكوك شناخته شدن به مراكز تخصصي شنوايي سنجي ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمايشات تشخيصي تحت درمان قرارگرفته و در صورت نياز به پزشكان متخصص ارجاع مي‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت 5 بیمارستان سطح استان در برنامه غربالگری شنوایی بیان کرد: 17 هزار و 983 نوزاد در این طرح غربال شده و 25 نوزاد مبتلا به اختلال شنوایی شناسایی شده‌اند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در مورد غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 سال گفت: برنامه طرح غربال شنوایی کودکان 3-5 سال با هدف تشخیص کم شنوایی پنهان که به هر دلیلی تا این سن مورد شناسایی قرار نگرفته و یا در اثر عوامل اکتسابی در این گروه سنی ایجاد شده است؛ مورد شناسایی و پیگیری برای درمان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این طرح برای اولین بار در شهر قزوین اجرا شد و 1150 کودک 3-5 سال در 40 مهد مورد سنجش قرار گرفتند که 373 کودک دچار مشکل شنوایی بودن شناسایی شده به شنوایی سنج یا پزشک متخصص ارجاع شدند.

غلامرضایی تصریح کرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی در کودکان 3-6 ساله در کل کشور به صورت طرح از ابتداي آبان تا پايان آذر و به صورت برنامه در تمام طول سال در پايگاه‌هاي دايمي و غير دايمي به اجرا در مي‌آيد.

مراجعه 3700 نفر جهت انجام مشاوره ژنتیک 
وی ابراز کرد: هدف برنامه کاهش و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلائی یعنی زیر 5 سالگی است.

این مسئول بیان کرد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینائی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در این طرح 55000 کودک 3-6 سال غربال شده و 4000 کودک مشکوک شناسایی شده‌اند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به انجام مشاوره ژنتيك در استان گفت: مشاوره ژنتيك در مورد تشخيص و پيش آگهي و كنترل بيماري با هدف پيشگيري از معلوليت‌هاي ناشي از اختلالات ژنتيك، بررسي روش به ارث رسيدن بيماري و خطر تكرار آن در ساير افراد خانواده، شناسايي روش‌هاي موجود براي كاهش عوامل خطر زا و كمك به انتخاب موثرترين راه حل براي حل مشكل اجرا می‌شود.

وی در پایان با اشاره به فعالیت 6 مرکز مشاوره ژنتیک در استان گفت: سال گذشته 3700 نفر جهت انجام مشاوره ژنتیک مراجعه کرده‌اند ضمن اینکه 4800 نفر نیز در طرح‌های غربالگری اختلالات ژنتیکی 15-25 سال و پیش از ازدواج غربال شده‌اند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان