۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آنها که گفتند; «تندرو»/ روحانی چگونه از دوقطبی که حجاریان ساخت رها شود؟
کد خبر: ۳۰۶۸۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۷ ساعت: ۱۶:۱۶ ↗ لینک کوتاه

آنچه رهبر انقلاب در خشت خام دید؛

آنها که گفتند; «تندرو»/ روحانی چگونه از دوقطبی که حجاریان ساخت رها شود؟

اینکه آقای روحانی امروز با یک واحسرتا از صحبت‌های امام راحل و هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره خطر تقسیم بندی «تندرو و کندرو» یاد می‌کند خوب اما کمی دیر است...

آنها که گفتند; «تندرو»/ روحانی چگونه از دوقطبی که حجاریان ساخت رها شود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، رئیس‌جمهور روحانی، روز چهارشنبه گذشته طی اظهاراتی در جلسه هیئت دولت با اشاره به انتقادات گسترده‌ای که از رفتار و اصرارهای دولتش در زمینه امضای برجام در جامعه شکل گرفته است، گفت: مبادا یک عده‌ای خطا کنند، امروز آمریکا به عنوان ناقض عهد و متخلف از مقررات بین‌المللی باید مورد فشار قرار بگیرد.

وی با اشاره به جملاتی از حضرت امام(ره)، خاطر نشان کرد:

این روزها با موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر به یاد جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) در آبان 65 که به «این تذهبون؟» معروف است، ‌می‌افتم. در آن روز بین ایران و آمریکا اختلافی وجود داشت که آمریکا در آن شکست خورده بود اما یک عده به دنبال آن بودند که مسئولین ایرانی را مورد سوال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمت‌آمیز با آنها داشت و آن درس خوبی برای ما بود و هست.

رئیس جمهور افزود: امام در 29 آبان 65 فرمود «هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولین‌مان» چه شده است؟ در یک چنین مسأله مهمی باید همه دست به دست هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت دارید، چرا شما می‌خواهید تفرقه و دو دستگی ایجاد کنید، چه شده است شما را و کجا دارید، می‌روید؟ «این تذهبون؟». بعد فرمود تندرو و کندرو و دو دستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است.

این خیلی خوب است که سرانجام از درون ستاد مشترک اعتدال_اصلاحات صدایی در نقد متهم‌سازی دیگران به تندروی و کندروی نیز بلند شد.

اما نکته آنجاست که شاید رئیس‌جمهور محترم بی‌خبر است از اینکه واژه‌ها «تندروها» شاهکاری بود که خودش وارد ادبیات سیاسی برجامیان و ستاد مشترک دولت و اصلاحات کرد.

واژه‌ای شبیه به «تکفیری‌ها» که رسانه‌های وابسته به حلقه انحرافی در دولت قبل هم به منتقدان رواداری می‌کردند تا به زعم خود، موفقیت بیشتری در جنگ روانی داشته باشند.

*چه کسی بود صدا زد «تندرو»!؟ / واژه «افراطیون» را چه کسانی اختراع کردند؟

واژه «تندروها» چیزی نیست که در ذهن مردم ایران و لااقل طی 5 سال گذشته ناشناخته باشد!؟

همه می‌دانند که «افراطیون و تندروها» واژگان من‌درآوردی و اطلاقی آقای روحانی، دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان است که آنها را خطاب به منتقدان جریان چپ و بویژه منتقدان «برجام روحانی» به کار برده‌اند و می‌برند.

شاید رئیس‌جمهور ما فراموش کرده باشد اما مردم به یاد دارند که آقای روحانی زمانی می‌گفت:نخواهم گذاشت امید این ملت را یک عده افراطی بخواهند ضربه بزنند.

و یا چطور در زمان دیگری گفته بود: با اینکه تندروها از اقدامات تخریبی خویش تاکنون نتایج معکوس گرفته‌اند، اما باز هم بر بداخلاقی‌های انتخاباتی خویش می‌افزایند و بعید نیست که این کار را با هدف دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی انجام دهند.

گفته‌هایی که البته باید تکرار و پژواک ناتمام آنها را در کلام کثیری دیگر از چهره‌های ستادی دولت و اصلاح‌طلبان نیز به نظاره نشست.

(در ادامه و در گزارش 2 سال قبل سایت مشرق در اینجا می‌توانید فهرستی از همه اعضای ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان را ببینید که چگونه برای القای تندرو بودن مخالفان دولت و ایجاد فضای «دوقطبی» تلاش خواسته یا ناخواسته می‌کردند)

*آنچه رهبر انقلاب در خشت خام می‌دیدید و کسانی در آینه هم نمی‌دیدند

خطر تأکیدات روزافزون دولت و اصلاح‌طلبان بر افراطی و تندرو بودن مخالفان رئیس‌جمهور تا آنجا پیش رفت که مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن هشدار دادند.

معظم‌له در دیداری که در سال 94 با مردم نجف‌آباد داشتند در همین رابطه فرمودند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بدخواهان این تعبیر را به‌کار بردند و منظور آنها از تندرو کسانی است که نسبت به انقلاب اسلامی و تفکر و اصول امام پایبندتر و مصمم‌تر هستند و مقصود آنها از میانه‌رو کسانی هستند که در مقابل بیگانگان، تسلیم و سازش‌پذیرتر هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: کسانی که در داخل این تعابیر را به‌کار می‌برند باید معارف اسلامی را به‌دقت مطالعه کنند زیرا در اسلام، چنین تقسیم‌بندی وجود ندارد و میانه و وسط، به معنای «راه مستقیم» است، بنابراین در مقابل راه میانه، تندروی قرار ندارد، بلکه منحرفین از صراط مستقیم قرار دارند.

ایشان افزودند: در مسیر مستقیم ممکن است عده‌ای تندتر بروند و عده‌ای هم کندتر که این اشکالی ندارد.[2]

اما حقیقت این بود که این صحبت‌ها در تنها جایی که شنیده نشد، در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان بود تا اینکه به امروز و روزگار شکست برجام رسیدیم...

*یوم‌الحسرة روحانی.../ ستاد برجام چگونه از دوقطبی که خود ایجاد کرد، نجات یابد؟

اینکه آقای روحانی امروز با یک واحسرتا از صحبت‌های امام راحل و همینطور از هشدارهای رهبر معظم انقلاب یاد می‌کند و اینطور می‌گوید که: «تندرو و کندرو و دو دستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است» خوب اما کمی دیر است...

آقای روحانی باید روزی به فکر این حرف‌ها می‌بود که خود جامعه را به دو دسته «تندرو و کندرو»! تقسیم کرد و یا سعید حجاریان با تبختر از این می‌گفت که هم‌اکنون ما به دو دسته «برجامیان و نابرجامیان» منقسم شده‌ایم.

ولی هنوز برای روحانی همه چیز از دست نرفته است.

اگرچه برخی معتقدند رئیس جمهور سنگر خود را از پشت واژه تندروها به پشت انتقاد از این واژه منتقل کرده است تا به مسیر خویش در اعتماد به برجام! ادامه دهد ولی می‌توان هنوز هم این امید را به ستاد برجام داشت که قصد پیروی از مسیر منطق و عقلانیت را دارد.

به سخن دیگر اینکه اگر ستاد برجام و مقامات ارشد دولت قصد دارند طبق اسلام و دیانت و انصاف از خطر تقسیم شدن جامعه به تندرو و کندرو در روزگار «شکست برجام» برهند؛ راهش تکیه زدن به دامن معقولات و بیان واقعیت‌های مترتّب بر امر برجام است.

به سخن دیگر اینکه خطری که آقای روحانی در جلسه هیئت دولت از آن سخن گفته حتما بیش از این گریبان ستاد برجام را خواهد گرفت اگر عزمی برای نگاه واقع‌بینانه به انتقاد، به مذاکرات و به برجام نداشته باشند (کما اینکه حالا معلوم شده است همان‌هایی که رئیس جمهور تندرو و افراطی و چند درصدی خطابشان می‌کرد راستگو و صاحب تحلیل درست بوده‌اند) و همچنان به روی کسانی که خواستار «عذرخواهی» دولت از بابت برجام و یا عدم اعتماد به اروپا و آمریکا هستند، خاک بپاشند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان