۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پلاک ماندگار بر سر در منزل "دکتر انصاری" نصب شد
کد خبر: ۳۰۶۶۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۶ ساعت: ۱۳:۵۴ ↗ لینک کوتاه

از سوی سازمان میراث فرهنگی قزوین؛

پلاک ماندگار بر سر در منزل "دکتر انصاری" نصب شد

از سوی سازمان میراث فرهنگی قزوین پلاک ماندگار بر سر در منزل "استاد دکتر انصاری" نصب شد.

پلاک ماندگار بر سر در منزل "دکتر انصاری" نصب شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ در جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی ایران، با شناسایی و معرفی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین، هفتمین پلاک ماندگار بعد ازظهر سه شنبه 25 اردیبهشت ماه با حضور محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و جمعی از دوستداران فرهنگ و ادب بر سردر منزل دکتر قاسم انصاری، استاد و پژوهشگر علوم ادبی و عرفانی، نصب و رونمایی شد.

حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این مراسم بزرگان و نام آوران را بخش مهمی از هویت ملی مردم این سرزمین خواند و گفت: بناهای تاریخی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، آیین‌ها و سنن مردم در مناطق مختلف و زبان و گویش عناصری هستند که هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند و در کنار این عناصر بزرگان و نام آوران این سرزمین در حوزه‌های مختلف فرهنگی، علمی، هنری مایه سربلندی ما در جهان هستند.

وی با اشاره به جایگاه بزرگانی چون فردوسی و اثر جهانی او (شاهنامه) اظهار کرد: همان‌طور که فردوسی شاعر فرهنگ‌پرور و پرآوازه ایرانی نماد یک ملت و شاهنامه او آیینه‌ تمام‌نمای فرهنگ ایرانی است و ایرانیان به او شناخته می‌شوند، هریک از مفاخر و نام آوران این سرزمین در طول تاریخ منشاء خدمات بسیاری نه‌تنها در قلمرو جغرافیایی ایران بلکه در گستره‌ جهان بوده و نقش تاثیرگذاری در حفظ هویت و فرهنگ ایران و ایرانی داشته اند‌.

این مسئول در خصوص اجرای طرح کاشی یا پلاک ماندگار در سطح کشور ابراز کرد: طرح پلاک ماندگار در جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین در تمام کشور اجرا و برای معرفی مفاخر هر استان به مردم و گردشگران، پلاک‌هایی به دو زبان فارسی و انگلیسی با رضایت آنها در سر در منزلشان نصب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین هدف از اجرای طرح پلاک ماندگار را هویت بخشی به شهرها و محله‌ها خواند.

وی افزود: شخصیت‌های این طرح چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در یک رسته فرهنگی هستند که در دوران فعالیت خود کارهای نوینی را خلق و یا در جهت حفظ و حراست یک یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش کرده‌اند که نشان‌دهنده ارزش‌های یک محله و یا منطقه است و موجب ارتقای ارزش فرهنگی آن خواهد شد.

حضرتی در ادامه تصریح کرد: در راستای اجرای طرح ملی پلاک ماندگار، کاشی معرفی بر سردر منزل فقیه، مفسر، فیلسوف و مدرس علوم دینی آیت الله حاج سید عباس ابوترابی، فرمانده نیروی هوایی و استاد هنر تعزیه شهید سرلشگر خلبان عباس بابایی، پژوهشگر معماری و شهرسازی مهندس سید مهدی مجابی، پیش کسوت هنر سنتی نگارگری استاد احمد عقیلی، آیت الله علی شیخ محمدی " محمدی تاکندی " فقیه و مدرس عالی علوم، استاد عباس قانع هنرمند پیشکسوت تندیسگر و هفتمین پلاک نیز بر سردر منزل دکتر قاسم انصاری عالم و عارف فرهیخته قزوینی نصب و رونمایی شد.

وی طرح ملی پلاک ماندگار را ادای دینی به مشاهیر و مفاخر کشور عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح علاوه بر یادآوری حضور بزرگان و مفاخر به شهروندان و گردشگران در شهرها و محلات، فرصت خوبی برای شناساندن این افراد به نسل جدید خواهد بود.

گفتنی است؛دکتر قاسم انصاری، در 12 آذرماه 1314 خورشیدی در افشاریه قزوین به دنیا آمد. فراگیری قرآن و تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در زادگاه خود و نیز در قزوین سپری نمود پس از آن برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و درسال 1338 در رشته علوم تربیتی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و به استخدام آموزش و پرورش درآمد و جهت تدریس در دبیرستانها و مرکز تربیت معلم شهر خمین عازم آن دیار گردید.

در سال 1348 موفق به اخذ فوق لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در همان سال با کسب رتبه نخست در دوره دکتر به تحصیل در رشته ادیان و عرفان دانشگاه تهران پرداخت و در دانشگاه‌های مختلف کشور به تدریس پرداخت در سال 1369 به عضویت هیات علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی زنجان و تاکستان درآمد.

تالیف، ترجمه و تصحیح کتاب، نگارش مقدمه و تحشیه بر کتاب‌ها و همچنین نگارش مقالات علمی از جمله خدمات علمی، فرهنگی این دانشمند فرهیخته به شمار می‌روند.

وی تاکنون در حدود 20 تالیف و ترجمه و نیز 40 مقاله را در حوزه ادبیات فارسی به ویژه گرایش عرفان و تصوف اسلامی از جمله ترجمه شکوی الغریب وزبدة الحقایق، عین القضاة همدانی، با عنوان دفاعیات و گزیده حقایق، مقدمه بر صد میدان خواجه عبدالله انصاری- مبانی عرفانی و تصوف- متون تفسیری،ترجمه الاسراء علی مقام الاسری، ابن عربی با عنوان ما ز بالاییم و بالا می‌رویم، ترجمه مشارق الانوار، ابن دباغ انصاری، با عنوان عشق اصطرلاب اسرار خداست، گزیده کلیات عبید زاکانی، ترجمه کتاب الفتوة، ابوعبد الرحمن سلمی، با عنوان جوانمردی و جوانمردان، ترجمه کتاب المعراج، ابوالقاسم قشیری با عنوان از فرش تا عرش، ترجمه التدبیرات الالهیه فی اصلاح مملکه الانسانیة، ابن عربی باعنوان جهان انسان شد و انسان جهانی، ترجمه عطف الالف المالوف الی اللام المعطوف، دیلمی، با عنوان الف الفت و لام معطوف، شعر شیرین و نثر نغر را به جویندگان و دوستداران دانش و فرهنگ تقدیم نموده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان