۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین اولین اقامتگاه بومگردی "روستای پرچکوه" راه اندازی شد
کد خبر: ۳۰۶۵۲۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۵ ساعت: ۱۳:۱۶ ↗ لینک کوتاه

در منطقه الموت غربی استان قزوین؛

اولین اقامتگاه بومگردی "روستای پرچکوه" راه اندازی شد

روستاهایی مانند هیر، ویار و یارود در منطقه الموت غربی ظرفیت‌های خوبی برای راه اندازی اقامتگاه‌های بومگردی دارند که اولین اقامتگاه بومگردی "روستای پرچکوه" راه اندازی شد.

اولین اقامتگاه بومگردی "روستای پرچکوه" راه اندازی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ در راستای افزایش مراکز اقامتی روستایی، اقامتگاه بومگردی پرچکوه واقع درمنطقه الموت غربی ظهر امروز(سه شنبه) طی مراسمی با حضور علی فرخزاد معاون امور عمرانی استاندار، اکرم نجفی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، اکبر رحمتی بخشدار الموت غربی، جمعی از مسئولین منطقه و اهالی روستای پرچکوه گشایش و راه اندازی شد.

در این مراسم محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گشایش اقامتگاه بومگردی الموت را نقطه آغازی برای شکوفایی گردشگری منطقه الموت غربی خواند و گفت: براساس راهبردهای مصوب در کارگروه گردشگری استان قزوین، توسعه گردشگری روستایی یکی از اصول رونق و پیشروی گردشگری استان به شمار می‌رود که خوشبختانه استان قزوین با داشتن روستاهای کیفی که هویت و اصالت آنها حفظ شده از ظرفیتی غنی برخوردار است.

حضرتی با برشمردن ارزش‌های مورد توجه گردشگران برای اقامت در یک منطقه روستایی افزود: زندگی در دامن طبیعت، دوری از هیاهوی شهرها و آشنایی با نحوه زندگی روستایی از علائق جدیدی است که در میان گردشگران دنیا ایجاد شده و عدم شهرزدگی وحفظ اصالت و اصول معماری بافت روستاها از جمله ارزش‌هایی است که گردشگران برای اقامت در روستا بر آن تاکید دارند.

وی ادامه داد: روستاهایی مانند هیر، ویار و یارود در منطقه الموت غربی ظرفیت‌های خوبی برای راه اندازی اقامتگاه‌های بومگردی دارند که امیدوارم با همکاری تعاونی دهیاران منطقه الموت غربی و ایجاد فضایی متفاوت از شهرها شرایطی فراهم شود تا گردشگران از اقامت در روستا و حضور در منطقه لذت ببرند.

مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساختهای توسعه گردشگری در منطقه اذعان کرد: ارتقاء سرویس‌های مخابراتی و اینترنتی از جمله موضوعاتی است که باید برای رفاه حال گردشگران در منطقه الموت مورد توجه واقع شود و دهیاری روستا نیز برای رزرواسیون آنلاین صفحه مربوط به اقامتگاه را در اینستاگرام و شبکه‌های مجازی راه اندازی کرده تا با این روش بتوانند خدمات مطلوبی را به گردشگران ارائه دهند.

وی حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری را از ضرورت‌های توسعه گردشگری استان خواند و یادآور شد: به منظور ارائه تسهیلات کم بهره به سرمایه گذران حوزه گردشگری که در ستاد تسهیل استان نیز به تصویب رسیده، پست بانک استان قزوین برای افرادی که مایلند در حوزه راه اندازی اقامتگاه‌های بومگردی سرمایه گذاری کنند، تسهیلات با بهره چهار درصد ارائه میکند که امیدوارم با این تدابیر بتوانیم در جهت توسعه گردشگری روستایی و ارئه خدمات به گردشگران گام موثری برداریم.

این مسئول بیان کرد: در راستای تبدیل اماکن بلا استفاده نهادهای دولتی به مراکز اقامتی، اقامتگاه بومگردی پرچکوه واقع در منطقه الموت غربی با همکاری میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و بخشداری الموت غربی راه اندازی شد.

حضرتی افزود: این مرکز اقامتی که با مرمت و تجهیز خانه اربابی روستای پرچکوه در مساحت 600 متر مربع ایجاد شده دارای دو طبقه، یک ایوان و شش اتاق است و با حجم سرمایه گذاری در حدود یک میلیارد و پانصد و سی میلیون ریال ظرفیت اشتغالزایی برای 3 نفر را فراهم نموده است.

وی یادآور شد: خانه اربابی روستای پرچکوه در دهه چهل توسط اسماعیل خان رشوند احداث و در دهه 60 به مدرسه تغییرکاربری داده شد و در سال 80 با احداث مدرسه‌ای جدید این مکان بلااستفاده رها شد؛ پس از ارائه طرح بهره‌برداری بهینه از ساختمان‌های بلا استفاده دستگاه‌های دولتی و تصویب در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در خرداد۹۶ زمینه تبدیل خانه روستایی پرچکوه به اقامتگاه بوم‌گردی فراهم شد.

افتتاح اولین "خانه موزه زندگی روستایی" در الموت شرقی
حضرتی در خصوص گشایش و راه اندازی نخستین خانه موزه زندگی روستایی در منطقه الموت گفت: در این خانه موزه که در چهارچوب موزه محلی با رویکرد ارائه تاریخ و تمدن منطقه به بازدید کنندگان داخلی و خارجی با استفاده از مصالح بوم آورد تجهیز و راه اندازی شده، بیش از 300 اثر از مجموعه شخصی مرحوم قاسم پرهیزکاری شامل طیف متنوعی از ادوات کشاورزی، آلات و ادوات زندگی روز مره در داخل و خارج منزل، صنایع دستی، اسناد و مدارک تاریخی، ادوات ریسندگی و بافندگی عمدتا متعلق به اواخر قاجار و پهلوی اول به معرض نمایش درآمده است.

وی افزود: موزه زندگی روستایی دیکین در مساحت حدود 50 متر مربع ( فضای داخل موزه ) و حجم سرمایه گذاری دو میلیارد و پانصد میلیون ریال با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و بخش خصوصی در فضای مجموعه اقامتگاه بومگردی قلعه عقاب‌ها واقع در بافت اصلی روستای دیکین در منطقه الموت شرقی راه اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآور شد: با توجه به اینکه موزه زندگی روستایی دیکین در فضای مجموعه اقامتگاه بومگردی قلعه عقاب‌ها واقع شده، می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه گردشگری منطقه داشته باشد و امیدواریم با همکاری اهالی روستای دیکین، بنیاد مسکن و دفتر امور روستایی بتوانیم برای ساماندهی منظری این روستا اقدام کنیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان