۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بارش باران نسبت به سال گذشته۱۱ درصد كاهش داشت
کد خبر: ۳۰۶۳۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴ ساعت: ۱۳:۲۱ ↗ لینک کوتاه

کمیته هواشناسی کشاورزی استان قزوین:

بارش باران نسبت به سال گذشته۱۱ درصد كاهش داشت

کمیته هواشناسی کشاورزی استان قزوین اعلام کرد: سهم بارش استان قزوين از كل بارش ساليانه تا اين تاريخ ۷۵درصد است در حالي كه در بلندمدت تا اين تاريخ بيش از ۹۱ درصد بوده است.

بارش باران نسبت به سال گذشته۱۱ درصد كاهش داشت
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ کمیته هواشناسی کشاورزی استان قزوین در اطلاعیه ای اعلام کرد: بارش استان قزوين تا تاريخ امروز(دوشنبه) حدود 243 ميليمتر است كه نسبت به آمار بلندمدت با 293.5ميليمتر، حدود 50 ميليمتر يا 17 درصد كاهش بارش نشان مي‌دهد و نسبت به بارش سال گذشته با 274 ميليمتر، نيز حدود 31 ميليمتر يا 11 درصد كاهش بارش داشته است.

این اطلاعیه می‌افزاید: سهم بارش استان قزوين از كل بارش ساليانه تا اين تاريخ 75درصد است در حالي كه در بلندمدت تا اين تاريخ بيش از 91 درصد بوده است.

کمیته هواشناسی کشاورزی استان قزوین اذعان می‌کند: براساس آخرين نقشه ‌هاي پيش يابي‌هاي كوتاه مدت حاكي است در چند روز آتي با گذر متناوب امواج ناپايدار و افزايش ابر عمدتاً در بعدازظهر و شب، رعدو برق و باد و گاه رگبار را شاهد خواهيم بود.

این اطلاعیه ابراز می‌کند: به جهت ايجاد ابرهاي توده اي و جوششي كومولونيمبوس در چنين شرايطي، احتمال بارش تگرگ نيز به صورت رگه‌هاي زودگذر دور از انتظار نيست.

کمیته هواشناسی کشاورزی استان قزوین می‌افزاید: با وزش بادهاي شمالي و پديده مه در ارتفاعات وضعيت دمايي هوا، تا پايان هفته نسبتاً خنك خواهد بود و حداكثر دما بين 18تا 20 درجه خواهد بود، از اواخر سه شنبه از تراكم ابرها كاسته مي شود و به مرور جو پايدار حاكم مي‌شود و افزايش تدريجي دما موجب خواهد شد كه از شنبه 29 ارديبهشت ماه ميانگين دمايي افزايش يافته و حداكثر دما تا 27 درجه سيلسيوس و بيشتر نيز برسد. 

در این اطلاعیه عنوان شده است: يكي از راهكارهاي مقابله با پديده تگرگ، كشيدن توري به روي درختان باغات است و به علت احتمال بارش تگرگ باغداراني كه باغات را مجهز به توري نموده اند، آمادگي لازم براي مقابله با اين مخاطره توصيه ميشود.

همچنین در این اطلاعیه از کشاورزان درخواست شده؛ عليرغم بارش‌هاي مناسب در روزهاي اخير همچنان نسبت به بلندمدت و سال گذشته كاهش بارش را شاهد هستيم، لذا تنظيم سطوح كاشت بهاره با ميزان آب قابل دسترس با توجه به محدوديت منابع آبي توصيه مي‌شود.

کمیته هواشناسی کشاورزی استان قزوین تاکید می‌کند: کشاورزان نسبت به؛ رعايت احتياط در محلول پاشي و سم پاشي در جهت كاهش بادبردگي سموم به علت وزش بادهاي شديد و شستشو توسط باران، مبارزه مكانيكي با علف‌هاي هرز باغات كه در اثر بارش‌هاي مستمر روزهاي اخير در حال طغيان هستند، پايش مزارع غلات و ارزيابي و رصد وضعيت و علائم زنگ زرد و قهوه اي گندم و مبارزه با كانون هاي آلودگي ، پایش و مبارزه با شته سبز هلو، سفيدك سطحي با سموم توصيه شده، مقابله و پيشگيري از توسعه بيماري پيچيدگي برگ هلو در باغات هسته دار و لكه سياه سيب به علت افزايش رطوبت نسبي انتقال نشا و انجام عمليات كاشت محصولات تابستانه، احتياط زنبورداران در انتقال كندوها به مزارع و باغات با هماهنگي باغداران جهت كاهش خسارت ناشي از سم پاشي با سموم حشره كش و انجام محلول پاشي هاي تقويتي درباغات انگور و پسته آسيب ديده از سرما با هماهنگي كارشناسان تغذيه بعد از فراهم شدن شرايط مساعد اقليمي اقدام کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان