۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ۲۵درصد مردان بالای ۱۸سال در قزوین، روزانه سیگار می‌کشند/ چاقی ۳۵ درصد از زنان
کد خبر: ۳۰۶۳۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴ ساعت: ۱۱:۳۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر استان:

۲۵درصد مردان بالای ۱۸سال در قزوین، روزانه سیگار می‌کشند/ چاقی ۳۵ درصد از زنان

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین گفت: بالغ بر ۳۵ درصد از زنان بالای ۱۸ سال در استان چاق هستند که ۲۴.۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در استان قزوین، فشار خون ۹۰/۱۴۰ و بالاتر دارند.

۲۵درصد مردان بالای ۱۸سال در قزوین، روزانه سیگار می‌کشند/ چاقی ۳۵ درصد از زنان
فاطمه ناجی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: طبق نتایج حاصل از اجرای دور هفتم پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، در استان قزوین، بیش از نیمی از افراد یالای 18 سال در استان قزوین، یعنی 54.7 فعالیت بدنی ناکافی دارند و 25 درصد از مردان بالای 18 سال در استان هم، روزانه سیگار می‌کشند.

وی افزود: بالغ بر 63.62 درصد از افراد بالای 18 سال در استان قزوین، دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گفته این کارشناس، بالغ بر 35 درصد از زنان بالای 18 سال در استان چاق هستند که 24.6 درصد از افراد بالای 18 سال در استان قزوین، فشار خون 90/140 و بالاتر دارند.

ناجی بیان کرد: نظام مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر از سال 1383 با اجرای اولین دور از بررسی‌های خود آغاز شد.

وی ادامه داد: این نظام از طریق بررسی‌های متوالی، به گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر پرداخته و با انتشار اطلاعات مربوط، برای تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و برنامه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گام برمی‌دارد.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین اذعان کرد: بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در استان قزوین، در سال‌های 1383 تا 1386 و سال‌های 88 و 90 اجرا شد، دور هفتم این پیمایش، اردیبهشت و خرداد 1395 همزمان با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرا شد.

تحرک و ورزش جدی گرفته شود
این کارشناس، هدف از اجرای پیمایش را تعیین شیوع عوامل خطر قابل مداخله بیماری‌های غیر واگیر، شامل "استعمال دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی، قند خون بالا و چربی‌های خون بالا" به تفکیک گروه‌های سنی و جنسی و تعیین روند عوامل خطر اصلی قابل مداخله بیماری‌های غیرواگیر به تفکیک گروه‌های سنی و جنسی عنوان کرد.

ناجی بیان کرد: حجم نمونه در کل کشور 30597 تن در قالب 3060 خوشه 10 نفری بود که در این دور از پیمایش 470 تن از ساکنان بالای 18 سال استان در قالب 47 خوشه 10 نفری مورد بررسی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: از این تعداد 24 خوشه در شهرستان قزوین، شش خوشه در شهرستان تاکستان، پنج خوشه در شهرستان بویین زهرا، سه خوشه در شهرستان آبیک، هفت خوشه در شهرستان البرز و دو خوشه در شهرستان آوج قرار داشت و در مجموع، هفت تیم پرسشگری و در هر تیم، یک پرسشگر مرد و یک پرسشگر زن فعالیت داشتند.

به گفته این کارشناس، برای کنترل و کاهش شیوع بیماری‌های غیرواگیر، مانند دیابت، فشار خون بالا و سرطان، علاوه بر اقدامات سیستم سلامت کشور، شامل غربالگری، بیماریابی، شناسایی به موقع، ارائه خدمات درمانی و مراقبتی کافی، باید بر سایر مولفه‌های موثر بر سلامت و تغییر شیوه زندگی نیز متمرکز شد و با انجام مداخلات و اقدامات موثر، میزان مواجهه مردم یا عوامل خطر بروز این بیماری‌ها کاهش یابد.

وی مهمترین عوامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر را تغذیه ناسالم، تحرک بدنی ناکافی و مصرف دخانیات و الکل دانست و گفت: با کنترل و کاهش مواجه با این عوامل می‌توان انتظار داشت که شیوع بیماری‌های غیرواگیر پس از طی یک دوره زمانی مشخص، کم کم کاهش یابد و یا اینکه، حداقل، افزایش آن متوقف شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان