۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین استانداری قزوین از حوزه اختیارات خود برای حمایت از طرح شتابگر ملی استفاده کند
کد خبر: ۳۰۶۱۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۳ ساعت: ۱۷:۲ ↗ لینک کوتاه

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی:

استانداری قزوین از حوزه اختیارات خود برای حمایت از طرح شتابگر ملی استفاده کند

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برای اجرای هر چه بهتر طرح شتابگر ملی در استان قزوین گفت: با توجه با اختیاراتی که استانداری‌ها در مورد هزینه بودجه‌ها دارند، می‌توان به پیشبرد این طرح امیدوار بود.

استانداری قزوین از حوزه اختیارات خود برای حمایت از طرح شتابگر ملی استفاده کند
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در دهمین همایش کاربران چشمه نور ایران که ظهر امروز(یکشنبه) در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه حمایت‌‎های بسیار خوبی از طرح شتابگر ملی داشته است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: امروزه سرمایه گذاری در علوم پایه از ضروریات است و باید بدانیم که کارهای تحقیقاتی بسیار زمانبر است و تا رسیدن به ثمره پروژه‌ها که همان تکنولوژی و فناوری است به طبع نیازمند صرف وقت و بودجه هستیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: داشتن یک تصویر درست و معقول برای توسعه و پیشرفت علمی کشور لازم است.

وی اضافه کرد: سیستم توسعه علمی درواقع یک حساب پس انداز بلندمدت بوده و هر کشوری که برای رسیدن به توسعه نیازمند سرمایه گذاری در علوم پایه است.

لاریجانی تصریح کرد: باید یک تعریف درست از علم در زمان خود داشته باشیم امروزه پایه بودن علم از چهار بخش سرچشمه می گیرد.

وی افزود: نخستین اصل علوم پایه مربوط به تحقیقات بر روی ماده بوده که معدن اسرار است.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور به بحث اختراع شتابگر خطی اشاره کرد و گفت: این پروژه با مدیریت دکتر لامعی طی ۱۵ سال کار و تلاش بی وقفه و همکاری شهید شهریاری به نتیجه رسید و جای خرسندی است که طراح و مجری این پروژه دانشمندان ایرانی بودند.

دستیابی به توسعه نیازمند توجه به سرمایه گذاری در حوزه علوم پایه است
لاریجانی به حوزه دیگری از علوم پایه اشاره کرد و یادآور شد: ارتباط مغز و امور شناختی از دیگ حوزه‌های علوم پایه است که پیشرفت در این حوزه کمک‌های بسیار زیادی به علم پزشکی خواهد کرد.

وی بیان کرد: حوزه دیگر علوم پایه مربوط به ارگانیزم‌های زنده بوده و حوزه چهارم این علوم به محاسبات ارتباط دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم بنیادی کشور تاکید کرد: باید روی چهار حوزه علوم پایه سرمایه گذاری صورت گیرد چراکه موجر به حرکت درآمدن سایر حوزه‌های علم خوهد شد.

این مسئول ابراز کرد: امید است بتوانیم بخشی از صنایع استان قزوین را در طرح شتابگر ملی وارد کنیم و موجب ارتقاء آنها شویم.

وی عنوان کرد: صنعت ایران با داشتن مدیریت بهتر و در سطح بالاتر می‌تواند در عرصه‌های بین المللی موفق تر ظاهر شود.

لاریجانی به طرح رصدخانه اصفهان به عنوان یکی دیگر پروژه‌های مهم علمی که در سطح ملی پیگیری می‌شود، گفت: تاکنون ۴ میلیون یورو برای پیشبرد این طرح در شرایط رکود اقتصادی کشور هزینه شده است و می‌توان گفت ۴۰ درصد از این طرح به خوبی انجام شده است و امیدواریم با همکا ی دولت تا ۳ آینده نخستین بهره برداری را از این رصدخانه داشته باشیم.

وی در پایان برای اجرای هر چه بهتر طرح شتابگر ملی در استان قزوین تصریح کرد: با توجه با اختیاراتی که استانداری‌ها در مورد هزینه بودجه‌ها دارند، می‌توان به پیشبرد این طرح امیدوار بود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان