۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سرمازدگی ریشه درختان باقدمت ۱۵ ساله راهم سوزاند/ وزیر جهاد کشاورزی به وعده‎هایش در سفر به قزوین عمل نکرد
کد خبر: ۳۰۶۰۸۷ نویسنده: فرزانه مهدی پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۳ ساعت: ۹:۲ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

سرمازدگی ریشه درختان باقدمت ۱۵ ساله راهم سوزاند/ وزیر جهاد کشاورزی به وعده‎هایش در سفر به قزوین عمل نکرد

امسال با وجود بارش‌های برفی و تگرگ که همخوانی با فصل بهار نداشت بسیاری از محصولات باغی دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شد و مشکل اصلی علاوه بر کمبود محصولات باغی طی سال جاری بیمه نبودن بیش از ۸۰ درصد این باغداران و کشاورزان است.

سرمازدگی ریشه درختان باقدمت ۱۵ ساله راهم سوزاند/ وزیر جهاد کشاورزی به وعده‎هایش در سفر به قزوین عمل نکرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____ فرزانه مهدی پور.

کشاورزان و باغداران همه ساله انتظار سرمای دیررس بهاری را دارند؛ اما امسال این پدیده با بروز خسارت‌های شدیدی در بخش باغبانی و زراعت همراه بود بطوری که کشاورزان و کارشناسان ذیربط در چندسال متمادی گذشته سابقه چنین حجم بالایی از خسارت به محصولات زراعی و باغی را بخاطر ندارند.

برآوردهای اولیه از این امر نشان دهنده نابودی بخش عمده ای از محصولات زراعی و باغی شهرستان قزوین است.

متاسفانه امسال شاهد سرمازدگی در ۲۲ استان کشور بودیم و این خسارت در استان قزوین بیشتر از سایر نقاط است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در کشور
عبدالمحمد زاهدپور استاندار قزوین درباره سرمازدگی می‌گوید: بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در کشور است که شاید در ارزیابی دقیق تر این میزان بیشتر هم شود؛ اما بازدیدهایی که در تاکستان و الموت و قزوین داشتیم آسیب‌های این مناطق خیلی زیاد است.

وی می‌افزاید: شاید در دو سال اخیر تاخیر در پرداخت مطالبات بیمه کشاورزان کمی موجب بی اعتمادی بیمه شدگان شده است؛ اما باید کشاورزان را توجیه و تشویق کنیم که اگر محصولات خود را بیمه نکنند ممکن است همه سرمایه خود را در یک حادثه از دست بدهند.

این مسئول ادامه می‌دهد: اداره ترویج کشاورزی باید اطلاع رسانی به کشاورزان را به طور مستمر جدی بگیرد و آنها را قبل از حوادث آگاه کند و راه‌های کاهش خسارت را نیز آموزش دهد تا بتوانیم حوادث را مدیریت کرد.

زاهدی عنوان می‌کند: متاسفانه حدود ۲۰ درصد از کشاورزان استان بیمه شده اند و ۸۰ درصد فاقد پوشش بیمه هستند که باید برای گسترش پوشش و فراگیر شدن آن برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه می‌کند: نحوه ارزیابی خسارت های وارد شده و کاهش زمان پرداخت خسارت بیمه باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم به موقع به کمک آسیب دیدگان بشتابیم و دغدغه آنها را کم کنیم.

استاندار قزوین تصریح می‌کند: باید برای دادن مهلت به کشاورزان آسیب دیده که از گذشته بدهی دارند اقدام کرده و اگر نیازمند تسهیلات جدید بودند نیز آن را پرداخت کنیم.

استاندار قزوین یادآور می‌شود: باید به سمت گونه‌های مقاوم برویم تا در حوادث غیرمترقبه کشاورزان آسیب کمتری ببینند و در کنار آن کشاورزان را از تک محصولی هم خارج کنیم.
10هزار هکتار باغ در قدیم‌آباد شهرستان قزوین دارد.

ریشه درختان باغ ام را قطع کردم
این کشاورز قزوینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، با اشاره به سرمازدگی امسال می‌گوید: با توجه به شرایط جوی نامناسب امسال بسیاری از محصولات باغ اعم از 5 نوع گلابی، آلوجات، گوجه سبز، گردو، بادام، فندوق، زردآلو، گیلاس و آلبالو متاسفانه نابوده شده است.

وی با اشاره به بیمه نبودن باغ بیان می‌کند: با توجه به اینکه شرایط آب‌وهوایی امسال اینگونه پیش‌بینی نشده بود؛ به جز درخت گردو بقیه درختان بیمه نداشتند.

دوستی با اشاره به شرایط پرداخت خسارت از جانب بیمه در ادامه می‌گوید: بر اساس اینکه 100 درخت گردو در باغ وجود دارد اگر کل درختان آسیب دیده باشند 25 تا 30میلیون تومان به باغدار تعلق می‌گیرد و اگر نصف درختان آسیب دیده باشند 15 تا 20 میلیون تومان خسارت به باغدار پرداخت می‌شود.

این باغدار قزوینی می‌افزاید: 500متر از محصولات باغ نابود شده است که طبق خسارت‌های محاسبه شده 400 میلیون تومان از محصولات نابود شده و بر اثر سرما بسیاری از درختان حتی قبل از شکوفه زدن سیاه شده و کاملا از بین رفته است.

وی ادامه می‌دهد: در این روزهای اخیر 200 درخت که 15 ساله بودند و بر اثر سرمازدگی سوخته بودند را از ریشه قطع کرده‌ام.

این کشاورز قزوینی بیان می‌کند: از مسئولین تقاضا داریم به دلیل خسارت‌های وارد شده وام‌های بدون سود برای باغدارن در نظر بگیرند و وام‌هایی که سال گذشته گرفته‌ایم حداقل تا دوسال قسط آنها را پرداخت نکنیم تا بتوانیم کمی این خسارت‌های مالی را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه برای ساخت استخر جهت آّبیاری قطره‌ای نیاز به وام با بهره‌ی کمتر دارد؛ می‌گوید: ساخت استخر برای آبیاری قطره‌ای 400 میلیون تومان هزنیه دارد که تنها 80% از مبلغ لوله‌های استخر که حدودا 5 میلیون تومان است به باغدار پرداخت می‌شود و با توجه به خسارت‌های وارد شده امسال به باغات این مبلغ تاثیر چندانی برای باغدار ندارد.

دوستی با اشاره به وعده‌های کمک وزیر جهاد کشاورزی اظهار می‌کند: وزیر جهاد کشاورزی زمانی که به قزوین آمده بود گفت که به کشاورزان و باغداران کمک خواهد کرد؛ اما تا به امروز خبری از این کمک‌ها نشده است؛ حتی سازمان میراث فرهنگی برای دادن مجوز ساخت استخر 7 میلیون تومان پول دریافت می‌کند در صورتی که طبق فرمایش وزیر چنین پولی نباید پرداخت شود.

این باغدارقزوینی ابراز می‌کند: بیشتر درآمد کشور از کشاورزی و باغداری است اگر دولت آنها حمایت نکند مردم به مرور زمان شغل باغداری و کشاورزی را رها می‌کنند و در آینده این حمایت نکردن‌ها کشور را با بحران های جبران ناپذیری رو به‌رو خواهد کرد.

منبع درآمد دیگری نداریم
محمدی یکی دیگر از باغداران شهرستان قزوین به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در خصوص گستردگی سرمازدگی محصولات باغی در روستای الولک می‌گوید: به گفته پدران و افراد مسن روستا طی پنجاه سال گذشته چنین خسارتی در روستای ما سابقه نداشته است.

وی ادامه می‌دهد: تمام باغات روستا دچار خسارت شدید شده و همه محصولات باغی اعم از گیلاس، آلبالو، گلابی، گردو، بادام، فندوق، هلو، سیب و سایر محصولات به صورت کامل از بین رفته است.

این باغدار اضافه می‌کند: حاصل یک سال زحمت باغدارانی که تمام چشم و امیدشان برای تامین مخارج و معاش زندگی به محصولات باغی‌شان است از بین رفته و دچار خسارت زیادی شده‌اند.

محمدی با بیان اینکه روستائیان این روستا غالبا باغدار هستند و منبع درآمد دیگری ندارند، می‌گوید: متاسفانه به علت عدم آگاهی باغداران، آنها باغات خود را بیمه نکرده‌اند و متحمل خسارات چشمگیر و گسترده‌ای شده‌اند که و خواستار کمک و حمایت دولت هستند تا طی سال جاری دچار مشکلات معیشتی نشوند.

محصولات باغداران روستایی بیمه نبود
کاظمی یکی دیگر از باغداران روستای الولک است که اظهار می‌کند: با توجه به اینکه تمام دلخوشی کشاورزان محصولات باغی است دچار ناراحتی و شک بزرگی شده‌اند و دو تن از باغداران روستا با مشاهده وضعیت باغات سکته کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: صد در صد محصولات باغی در اثر سرمازدگی از بین رفته و باغات به شدت آسیب دیده به طوری که شاخه‌های برخی درختان مانند انگور و گردو نیز دچار سرمازدگی شده و درختان ضعیف‌تر کاملا خشک شده و امیدی برای باردهی این درختان در سال‌های آینده نیز نیست.

این باغدار نیز با اشاره به بیمه نبودن محصولات باغی این روستا، اضافه می‌کند: تقریبا هیچ یک از باغداران روستا باغات خود را بیمه نکرده‌اند و با توجه به شرایط اقتصادی و نبود کار در شهرها راهی برای تامین هزینه‌های زندگی ندارند.

کاظمی ادامه می‌دهد: از تمام مسئولین ذیربط و دولت خواهش می‌کنیم شرایط ناراحت کننده کشاورزان را درک کنند و راهی پیش‌روی آنان قرار دهند تا کمی از مشکلات آنان کاسته شود.

مسئولان به کشاورزان خسارت دیده کمک کنند
شفیعی یکی دیگر از باغدارن شهرستان قزوین است که در خصوص سرمازدگی امسال می‌گوید: 5/1 هکتار باغ در نزدیکی‌های روستای کورانه دارم که محصولات آن گردو، سیب، انگور، بادام، گلابی، آلبالو، گیلاس، شاتوت، توت‌سفید و چند نوع آلو است.

وی با اشاره به خسارت‌های وارد شده اظهار می‌کند: امسال 100% محصولات باغ نابود شده است و بوته انگور، درختان گردو خشک شده و نیاز است تا مجددا کاشته شوند.

شفیعی در خصوص بیمه‌ی درختان باغ بیان می‌کند: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی امسال اینگونه پیش‌بینی نشده بود باغ را بیمه نکرده بودم و الان 50 میلیون تومان خسارت دیده‌ام.

این باغدار قزوینی می‌افزاید: از مسئولین تقاضا دارم تا توجه ویژه‌ای به باغداران و کشاورزان خسارت دیده داشته باشند و با توجه به گران شدن دلار، وام‌هایی با سود کم برای تهیه ادوات کشاورزی، سموم کشاورزی، بذر و کود در نظر بگیرند.

سرمازدگی 3تن محصولات سردسیری در کشور
شکراله حاجیوند؛ مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی است که طی روزهای گذشته سفری به استان قزوین داشت، وی درباره وضعیت سرمازدگی در کشور می‌گوید: بیش از 3 میلیون تن از محصولات سردسیری کشور دچار خسارت سرمازدگی شده اند که ارزش ریالی آن معادل 81 هزار میلیارد ریال است که خسارت هنگفتی برای کشور است.

وی می‌افزاید: 656 هزار هکتار از محصولات سردسیری در کشور دچار خسارت سرمازدگی شده است.

خسارت 100 درصدی محصولات باغی و کشاورزی در قزوین

خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین درباره وضعیت سرمازدگی در قزوین اذعان می‌کند: به دنبال بارش برف بهاری و سرمازدگی به محصولات باغی استان بین ۷۷ تا ۱۰۰درصد خسارت وارد شده است.

وی می‌افزاید: متاسفانه سرما بهاری به اکثر محصولات باغی از جمله انگور؛ گردو، بادام، سیب، گلابی و هلو شلیل خسارت وارد کرده است.

این مسئول اذعان می‌کند: در بخش زراعی نیز حدود 15 الی 20 درصد به محصولاتی همچون کلزا، گندم و جو خسارت وارد شده است؛ همچنین در بخش دام و طیور نیز در منطقه الموت نیز حدود 56 راس گوسفند تلف شدند.

خمسه ادامه می‌دهد: در سال زراعی گذشته ( 95-96 ) نیز 420 میلیارد تومان خسارت بلایای طبیعی به محصولات کشاورزی استان وارد شد.

وی بیان می‌کند: عمده خسارت‌های وارد از حوادث غیر مترقبه را سیل، تگرگ، خشکسالی، سرما زدگی و برف است و حوزه زراعت، باغبانی و آب و خاک بالاترین خسارت را به خود اختصاص داده است.

امسال با وجود بارش‌های برفی و تگرگ که همخوانی با فصل بهار نداشت بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی استان قزوین دچار خسارت 100 درصدی شد و مشکل اصلی علاوه بر کمبود محصولات باغی طی سال جاری بیمه نبودن بیش از 80 درصد این باغداران و کشاورزان بود که در تامین منابع معیشتی خود دچار مشکل خواهند شد، انتظار می‌رود که مسئولان درخصوص حمایت از این کشاورزان اقدام جدی داشته باشند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان