۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سارق خانه‌های تاریخی قزوین به دام افتاد/ خانه‌های تاریخی بدون نگهبان ثابت حفاظت هستند
کد خبر: ۳۰۵۹۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲ ساعت: ۱۴:۶ ↗ لینک کوتاه

به همت یگان حفاظت میراث فرهنگی استان؛

سارق خانه‌های تاریخی قزوین به دام افتاد/ خانه‌های تاریخی بدون نگهبان ثابت حفاظت هستند

با تلاش و پیگیری یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین سارق درب و پنجره‌های خانه‌های تاریخی قزوین دستگیر شد.

سارق خانه‌های تاریخی قزوین به دام افتاد/ خانه‌های تاریخی بدون نگهبان ثابت حفاظت هستند
محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: خانه‌های تاریخی قزوین به عنوان ظرفیتی غنی در قلب بافت تاریخی این شهر کهن واقع شده‌اند و با توجه به تلاش‌های بسیاری که امروز با عنوان توسعه شهری برای تخریب و مخدوش کردن ساختار محلات قدیمی صورت می‌گیرد، حفاظت و نگهداری از این بناهای ارزشمند که با داشتن تزئینات منحصر به فرد گوشه‌هایی از معماری ایرانی اسلامی را به تصویر کشیده و بخش مهمی از تاریخ و هویت شهر را در دل خود جای داده‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: پیگیری و توجه ویژه یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین برای حافظت از خانه‌های تاریخی تحت تملک این سازمان جزو اولویت‌های ماست.

این مسئول بیان کرد: پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی قزوین به صورت روزانه از بناها و خانه‌های تاریخی سرکشی و بازدید می‌کنند؛ اما با توجه به اینکه برخی خانه‌های تملک شده توسط این اداره کل بدون نگهبان ثابت حفاظت هستند متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد چند فقره سرقت درب و پنجره‌های این خانه‌ها توسط افراد ناشناس بودیم.

وی ادامه داد: جهت دستگیری سارقان چندین مرحله گشت نامحسوس و شبانه روزی پرسنل یگان حفاظت و کنترل مسیر و محوطه‌ها توسط تجهیزات الکترونیک در دستور کار قرار گرفت و شناسایی اولیه سارق قطعی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اذعان کرد: در اواسط اردیبهشت ماه با اطلاع رسانی مردمی و همکاری بسیار ارزنده پرسنل زحمتکش کلانتری 12 با نیروی انتظامی، یگان حفاظت میراث فرهنگی موفق به دستگیری فرد مظنون شدند که به سرقت و تخریب خانه‌های تاریخی از جمله خانه اسدی، خطیبی، رضایی اعتراف کرد؛ ضمن اینکه برخی از آثار و اقلام سرقت شده توسط این شخص در محل اختفای وی کشف و ضبط و پرونده آن به مراجع قضایی تحویل  شد.

وی با تاکید بر ضرورت آگاهی همه افراد جامعه برای اطلاع رسانی به هنگام و جلوگیری از تخریب و سرقت اموال ارزشمند تاریخی – فرهنگی یادآور شد: همشهریان عزیز در صورت مشاهده مواردی از این دست مراتب را در اسرع وقت به دفتر فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین به شماره تماس 33236966 اطلاع دهند تا با قدام به موقع بتوانیم از به تاراج رفتن آثار ارزشمند تاریخی جلوگیری کنیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان