۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین آغاز اولین انتخابات پساداعش با رقابت داغ فهرست‌های مهم
کد خبر: ۳۰۵۸۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲ ساعت: ۱۰:۲ ↗ لینک کوتاه

همراه با‌ انتخابات‌عراق؛

آغاز اولین انتخابات پساداعش با رقابت داغ فهرست‌های مهم

مردم عراق در اولین انتخابات پساداعش و در فضایی امن‌تر نسبت به انتخابات دوره گذشته برای انتخاب ۳۲۸ نماینده پارلمان جدید به پای صندوق‌های اخذ رای رفته‌اند.

آغاز اولین انتخابات پساداعش با رقابت داغ فهرست‌های مهم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، هر چند مردم داخل عراق از صبح امروز شنبه بیست و دوم اردیبهشت به پای صندوق‌های اخذ رای رفته‌اند، اما عراقی‌های مقیم 21 کشور جهان از جمله ایران و همچنین نیروهای مسلح دو روز زودتر یعنی روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت(10 می) پای صندوق‌های اخذ رای رفتند که مسئولان کمیساریای عالی انتخابات عراق از مشارکت 78 درصد نیروهای مسلح خبر داده‌اند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده بود از مجموع جمعیت 37 میلیونی عراق، 24 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و انتخابات در 18 استان عراق برگزار می‌شود به این معنی که در هر یک از استان‌ها بر اساس تراکم جمعیتی، هفت تا 34 نماینده انتخاب می‌شوند.

رقابت بیش از 7 هزار نامزد بر سر 328 کرسی

در این انتخابات بیش از هفت هزار نامزد برای تصدی 328 کرسی پارلمان رقابت می‌کنند.این اولین انتخابات پارلمانی بعد از شکست گروه تروریستی داعش در پایان سال میلادی گذشته و دومین انتخابات بعد از خروج آمریکا از عراق در سال 2011 میلادی به‌شمار می‌رود.

24 میلیون عراقی واجد شرایط رای در 18 استان

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد از مجموع جمعیت 36 میلیونی عراق، 24 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و انتخابات در 18 استان عراق برگزار می‌شود به این معنی که در هر یک از استان‌ها بر اساس تراکم جمعیتی، هفت تا 34 نماینده انتخاب می شوند.

دوره نمایندگی پارلمان عراق که 328 کرسی دارد، چهار سال است. به استثنای انتخاب نخست وزیر، احزابی که کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کنند باید درباره رئیس جمهور و رئیس پارلمان به توافق برسند به این معنی که عرف موجود در عراق که مورد توافق فراکسیون‌های سیاسی است مبتنی بر تقسیم ریاست سه قوه به ترتیب زیر است:

رئیس جمهور باید از کُردها باشد و نخست وزیر شیعه و رئیس پارلمان نیز باید سنی باشد.

در این میان احزاب و گروه‌های مختلف عراق با تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی به رقابت یکدیگر می‌روند؛ ائتلاف‌هایی که برخی از آنان با وجود داشتن رویکردهای نزدیک به یکدیگر به شکل جداگانه و مستقل از هم تشکیل شده است.

مهمترین فهرست‌های انتخاباتی عراق

87 فهرست انتخاباتی در 18 استان عراق برای کسب 328 کرسی پارلمانی با هم به رقابت می پردازند. 

ائتلاف‌" الفتح" به‌رهبری هادی عامری، "النصر" به‌ رهبری حیدر العبادی، "سائرون" به‌ رهبری مقتدی صدر، "دولت القانون" به‌رهبری نوری المالکی و "حکمت ملی" به‌ رهبری عمار حکیم، پنج فهرست بزرگ انتخاباتی جریان‌های اکثریت ملت عراق(شیعیان) هستند.

از  ائتلاف‌های غیر شیعی هم می‌توان به ائتلاف همبستگی عراقی،ائتلاف الوطنیه(علاوی با وجود اینکه شیعه لیبرال است، اما پس از سرنگونی نظام سابق عراق در سال 2003 تصمیم گرفت در چارچوب ائتلاف با نیروهای سنی مذهب ائتلاف کند)‌، ائتلاف بغداد، فهرست السلام کردستان عراق و ائتلاف الوطن اشاره کرد.

کرسی‌های اختصاص یافته به اقلیت‌ها

هشت کرسی نیز به ترتیب زیر به اقلیت‌ها اختصاص داده شده است:

پنج کرسی برای مسیحیان

صائبی‌ها، ایزدی‌ها و شبکی‌ها نیز هر کدام یک کرسی

شبک ها گروهی از کُردهای عراق هستند که در شمال این کشور و در شهر موصل زندگی می کنند.

اسامی کامل نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق

اسامی کامل نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق(برای مشاهده اینجا کلیک کنید)

 طرح امنیتی ویژه؛ 900 هزار نیروی نظامی، امنیت انتخابات را تامین می‌کنند

"ابراهیم دبعون" فرمانده عملیات "الرافدین" دیروز جمعه از آغاز طرح امنیتی ویژه روز انتخابات در استان‌های "واسط"، "ذی قار"، "میسان" و "المثنی" خبر داد.

بر اساس اعلام یک مقام امنیتی، دولت حدود 900 هزار نیروی پلیس و ارتش را برای تامین امنیت روند برگزاری انتخابات پارلمانی بسیج کرده و تمامی گذرگاه‌های مرزی و حریم هوایی در روز رای‌گیری مسدود کرده است.

از سوی دیگر، در بغداد و برخی استان‌ها نیز از ساعت 12 شب شنبه( به وقت محلی) به مدت 24 ساعت، منع رفت و آمد وسایل نقلیه حاکم است.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز فردا- یکشنبه- را تعطیل رسمی اعلام کرده است. در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق در این‌باره آمده است: «با هدف ایجاد یک فضای آرام انتخاباتی برای شهروندان گرامی و نیز برای تسهیل ماموریت مراکز انتخاباتی در روز رای‌گیری و فردای آن روز، یکشنبه تعطیل رسمی اعلام شده است.»

میزان مشارکت در استان‌های مختلف عراق  

استان‌های شیعه نشین عراق همواره مشارکتی بالای 70 درصدی در انتخابات را داشته‌اند، هر چند به نظر می‌رسد دوره چهارم کمی متفاوت از گذشته باشد.




انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان