۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین مخابرات به پیام‌رسان‌های خارجی خدمات بهتری ارائه می‌دهد/ حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی ضعیف است/ دولت قرارداد امضا شده بین تلگرام و ایران را به مردم نشان دهند
کد خبر: ۳۰۵۸۶۷ نویسنده: حامد کیودوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس و مدرس فضای مجازی در مصاحبه با صبح قزوین:

مخابرات به پیام‌رسان‌های خارجی خدمات بهتری ارائه می‌دهد/ حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی ضعیف است/ دولت قرارداد امضا شده بین تلگرام و ایران را به مردم نشان دهند

کارشناس و مدرس فضای مجازی با اشاره به اینکه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی ضعیف است، گفت: متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که شرکت‌های مخابرات و زیرساخت ما به پیام رسان‌های خارجی خدمات بهتری را نسبت به پیام رسان‌های داخلی می‌دهند.

مخابرات به پیام‌رسان‌های خارجی خدمات بهتری ارائه می‌دهد/ حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی ضعیف است/ دولت قرارداد امضا شده بین تلگرام و ایران را به مردم نشان دهند
حامد کبودوند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: آسیب‌های پیام رسان‌های خارجی را باید از دو جنبه تکنیک‌ کار و فنی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد.

وی بیان کرد: جنبه‌ فنی پیام رسان‌های خارجی می‌تواند آثار غیرقابل جبرانی را به کشور وارد کند؛ زیرا، بیشترین حجم پهنای باندی که از سوی کشور مصرف می‌شود و بیشترین تراکنشات مالی که در جریان ارز و بدون روابط بانک مرکزی در حال مبادله شدن است.

کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: به قدری مصرف پهنای باند و تراکنشات مالی شبکه‌های اجتماعی خارجی که در اقتصاد جا به جا می‌شود، زیاد است که باعث شده است مسئولین پیام رسان‌های خارجی دغدغه فیلتر نشدن آن را داشته باشند.

این مدرس مطرح کرد: اگر مسئولین و متولیان حوزه ارتباطات، مردم را امین خود می‌دانند، قرارداد امضا شده بین کمپانی تلگرام و شرکت ارتباطات زیرساخت ایران را به مردم نشان دهند که آنها هم آگاه شوند که ما چه امتیازاتی داریم و گرفتیم.

عمده ضعف‌های پیام رسان‌های داخلی تکنیک کار است
کبودوند افزود: اصحاب رسانه باید این اسناد را از متولیان دستگاه‌های دولتی مطالبه کنند و اگر چیز محرمانه ای وجود ندارد، قرارداد فی ما بین شرکت زیرساخت و پیام رسان خارجی در اختیار عموم جامعه قرار داده شود که بدانند تعهدات طرفین چه چیزی است.

وی با اشاره به خسارت و تهدیدات امنیتی که پیام رسان‌های خارجی دارند، گفت: به طور مثال زمانی که شما از قوانین یک شرکت تبعیت نکنید و خود را به آن قوانین متعهد ندانید متعاقبا آن کشور خیلی راحت می‌تواند از بستر پیام رسان‌های خارجی برای بحث‌های امنیتی و انتقال نقطه نظرات خود استفاده کنند؛ مانند اقدامات تروریستی روسیه و فرانسه که تمام دستگاه‌های امنیتی مدعی این هستند که بستر تمام این تروریست‌ها، پیام رسان‌های خارجی بوده است و زیرساختی که شرکت در اختیار این پیام رسان‌ها قرار می‌دهد قابلیت رهگیری و پشتیبانی وجود ندارد، قطعا تلفات جبران ناپذیر زیادی به کشور ما وارد خواهد کرد.

این کارشناس فضای مجازی اذعان کرد: پیام رسان‌های داخلی دو وظیفه جدی دارند، ابتدا اینکه زیرساخت خود را همانند زیرساخت‌ پیام رسان‌های خارجی که مطلوب عامه کاربران است، قرار دهند و اینکه باید توسط شرکت‌های مخابرات و زیرساخت اقداماتی انجام شود که ارائه خدمات پیام رسان‌های ایرانی کمتر از پیام رسان‌های خارجی نباشد.

این مدرس ابراز کرد: متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که شرکت‌های مخابرات و زیرساخت ما به پیام رسان‌های خارجی خدمات بهتری را نسبت به پیام رسان‌های داخلی می‌دهند.  

وی با اشاره به ضعف‌ و قوت پیام رسان‌های داخلی ابراز کرد: عمده ضعف‌های پیام رسان‌های داخلی تکنیک کار است نه فنی_ اجتماعی، در حوزه تکنیک کار باید پشتوانه و اراده خود را بیشتر کنند، در واقع تمام خدماتی که پیام رسان‌های خارجی دارند، پیام رسان‌های داخلی هم ارائه کرده اند؛ اما چون زیرساخت آنها تقویت نشده است لاجرم با فشار‌های کمتری مواجه هستند‌.

فیلتریگ تلگرام یک بحث فاقد اولویت است

کبودوند اظهار کرد: زمانی که مخاطب می‌خواهد در تلگرام ثبت‌نام کند، پیامک کد تائید آن بلافاصله از سوی مخابرات برای کاربر ارسال می‌شود؛ اما این پیام برای یک پیام رسان داخلی با تاخیر ارسال می‌شود، که علت آن این است که برای کشور داخلی زیرساخت مخابراتی مطلوب و با کیفیت تهیه نشده است.

این کارشناس افزود: اگر قرارداد و امکاناتی که پیام رسان‌های خارجی با شرکت مخابرات داشته است، برای پیام رسان داخلی هم داشته باشیم هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت‌؛ زیرا زمانی که مخاطب کیفیت بالای پیام رسان‌های داخلی و خدماتی همانند پیام رسان‌های خارجی را ببیند قطعا جذب خواهد شد.

وی علت اختلاف نظر مسئولین بر سر فیلترینگ تلگرام را تکنیک سوق دادن افکار عمومی به مسائل انحرافی دانست و گفت: مقطع زمانی و ادبیاتی که دولتمردان در این موضوع به کار می‌برند در یک پازلی است برای انحراف افکار عمومی از جنگ تمام عیاری که متاسفانه دولت خود را برای آن در حوزه اقتصاد آماده نکرده است.

مدرس فضای مجازی با بیان اینکه بحث فیلتریگ تلگرام یک بحث فاقد اولویت است، اظهار کرد: ناکارآمد بودن برخی از مسئولین و عدم نداشتن پاسخگویی به عملکرد‌های خود باعث شده است که افکار عمومی را به این سمت‌ها سوق می‌دهند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان