۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۳ میلیون تن محصولات سردسیری در سرما خسارت دیده اند
کد خبر: ۳۰۵۶۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۰ ساعت: ۱۳:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی:

۳ میلیون تن محصولات سردسیری در سرما خسارت دیده اند

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سرمازدگی اخیر؛ بیش از ۳ میلیون تن محصولات سردسیری کشور دچار خسارت سرمازدگی شده اند.

۳ میلیون تن محصولات سردسیری در سرما خسارت دیده اند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ شکراله حاجیوند؛ مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی در کارگاه آموزشی سرشاخه کاری گردو که با حضور معاونین، مدیران و کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی استان و بهره برداران و باغداران و محققین کشور ترکیه برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 3 میلیون تن از محصولات سردسیری کشور دچار خسارت سرمازدگی شده اند که ارزش ریالی آن معادل 81 هزار میلیارد ریال است که خسارت هنگفتی برای کشور است.

وی افزود: 656 هزار هکتار از محصولات سردسیری در کشور دچار خسارت سرمازدگی شده است.

این مسئول تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا و خصوصا ایران محصولات اساسی به ویژه باغبانی دچار آسیب سرمازدگی می‌شوند که عمده این محصولات باغبانی همچون هسته دارها، دانه دارها و میوه‌های خشک است.

وی گفت: یکی از محصولات باغبانی که در اثر سرمازدگی دچار خسارت جدی می‌شود گردوست که برای کاهش این خسارت در باغات کشور می‌توان از ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی استفاده کرد.

حاجیوند اذعان کرد: ژنوتیپ‌های بومی گردو در کشور دچار خسارت سرمازدگی می‌شوند؛ بنابراین می‌توان با تکنیک‌های سرشاخه کاری و تغییر ارقام بذری از بروز خسارت جلوگیری کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: در همین راستا این دفتر از سال گذشته عملیات سرشاخه کاری این محصول در سطح کشور آغاز کرده که هم اکنون در استان‌های اردبیل، قزوین، تهران و همدان این دوره برای چندمین بار در حال اجرا است.

حاجیوند اضافه کرد: برای تامین پیوندک مورد نیاز، باغ‌های مادری و تامین کننده اندام تکثیری گردو نیز در چندین نقطه کشور احداث شده است.

تکنیک درست، شرایط زمانی مناسب و کنترل پیوندها در پیوندزدن ضروری است
محقق کشور ترکیه نیز در این کارگاه آموزشی بیان کرد: برای اینکه عملکرد و کیفیت محصول گردو در باغات را افزایش دهیم، می‌توان از روش پیوند استفاده کرد.

صباح الدین ایلماز افزود: اگر رقم‌های باغات گردو را تغییر دهیم حتی درختانی که عملکرد کم و پایینی دارند نیز بهبود می‌یابند و گاها تا 5 برابر عملکرد محصول خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در تغییر رقم گردو در باغات باید توجه کرد که از یک پیوندک و به یک اندازه استفاده شود.

این محقق اذعان کرد: برای داشتن پیوند خوب باید شرایطی از قیبل سالم بودن درخت، استفاده از تکنیک درست و شرایط زمانی مناسب و کنترل پیوندها بعد از انجام عملیات پیوند رعایت شود تا بتوانیم شاهد افزایش عملکرد محصول و کیفیت آن باشیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان