۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین گزارش وطن امروز از خروج آمریکا از برجام/ عاقبت هیچ+عکس
کد خبر: ۳۰۵۵۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۹ ساعت: ۱۳:۳۷ ↗ لینک کوتاه

#خروج از برجام

گزارش وطن امروز از خروج آمریکا از برجام/ عاقبت هیچ+عکس

دیشب پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ و اعلام خبر خروج رسمی آمریکا از برجام، حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، در واکنش به خروج آمریکا از برجام در اظهارنظری که انتقادات فراوانی را در پی داشت گفت سیاست دولت او ادامه حضور در برجام و ادامه محدودیت‌‌های هسته‌ای ایران است!

گزارش وطن امروز از خروج آمریکا از برجام/ عاقبت هیچ+عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  و تمام! آمریکا از برجام خارج شد. دونالد ترامپ 4 روز زودتر از آنچه وعده داده بود سه‌شنبه‌شب به وقت تهران، با ترتیب دادن یک سخنرانی تلویزیونی، خروج آمریکا از برجام را رسما اعلام کرد. او همچنین در مقابل دوربین رسانه‌ها، فرمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.

به گزارش «وطن‌امروز»، موضع‌‌‌گیری ترامپ و خروج آمریکا از برجام از قبل قابل پیش‌بینی بود. رئیس‌جمهور آمریکا که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده پاره کردن توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را داده بود، از اکتبر 2017 به صورت رسمی اعلام کرد مفاد توافق هسته‌ای را قبول ندارد و شروطی را برای ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای اعلام کرد. ترامپ این شروط را در 12 ژانویه سال جاری میلادی به صورت شفاف‌‌‌‌‌‌تر بیان کرد.

مادام‌العمر شدن محدودیت‌‌های هسته‌ای ایران، محدود شدن توان دفاع موشکی ایران و تغییر سیاست‌‌های ایران در منطقه غرب آسیا، 3 شرط رئیس‌جمهور آمریکا برای عدم خروج از برجام و تمدید تعلیق تحریم‌‌های ایران بود.

ترامپ اما دیشب و در حالی که 4 روز به 12 ماه مه یعنی پایان ضرب‌الاجل تمدید تعلیق تحریم‌ها باقی مانده بود، رسما اعلام کرد آمریکا دیگر در توافق هسته‌ای حضور نخواهد داشت. ترامپ البته گفت او مانع تلاش‌‌های اروپا برای تحقق این 3 شرط آمریکا نخواهد شد.

این درحالی است که 3 کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان نیز پیش از این رسما همراهی خود با سیاست آمریکا در راستای محقق کردن این 3 شرط را اعلام کرده بودند.

بر همین اساس کارشناسان در ایران اینگونه ارزیابی کرده بودند که خروج آمریکا از برجام به عنوان اهرم فشاری است تا اروپا بتواند ضمن حفظ کردن ایران در توافق هسته‌‌‌ای، تهران را ناگزیر به پذیرش شروط ترامپ کند. حسن روحانی نیز دیشب بلافاصله پس از نطق ترامپ اظهارنظر کرد اما در کمال حیرت او تنها به این بسنده کرد که دولت او توافق هسته‌ای را بدون آمریکا و با 5 عضو دیگر ادامه می‌دهد.

روحانی که به واسطه خوش‌بینی به کدخدا، 5 سال ظرفیت کشور را به توافق بی‌فایده برجام گره زده بود و به‌واسطه برجام بخش مهمی از برنامه هسته‌ای ایران را از بین برد، دیشب در یک برنامه تلویزیونی، به جای آنکه به اشتباهات راهبردی و پرهزینه خود اعتراف کند، گفت برجام را با اروپا ادامه خواهد داد. روحانی البته وعده داد ایران به گذشته بازخواهد گشت و غنی‌‌سازی را در سطح صنعتی ادامه خواهد داد اما این موضوع را به آینده موکول کرد و گفت درباره این موضوع پس از مشاهده نتیجه تداوم برجام با اروپا  تصمیم‌‌‌گیری خواهد شد.

این اظهارات روحانی مبنی بر ادامه همکاری با اروپا در حالی است که کشورهای اروپایی نیز تاکنون به همه تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌‌‌اند. شرکت‌ها و بانک‌‌های بزرگ اروپایی بارها اعلام کرده‌‌اند به دلیل نگرانی از سیاست‌‌های تنبیهی آمریکا، حاضر به همکاری با ایران نیستند.

حالا در چنین شرایطی که حتی سران 3 کشور اروپایی حاضر در برجام، همراهی خود با سیاست‌‌های ترامپ علیه ایران را اعلام کرده‌اند، تصمیم ادامه برجام با اروپا می‌تواند به معنای تداوم اشتباهات دولت روحانی و تداوم هزینه‌سازی‌‌های غیر قابل جبران برای ایران باشد.

حسن روحانی که پیش از این بارها منتقدان را مورد اهانت قرار داده بود البته دیشب از این منتقدان که حالا صحت انتقادات‌شان نسبت به سیاست خارجی اشتباه دولت روحانی اثبات شده، عذرخواهی نکرد.  براساس این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه به وقت ایران تصمیم خود را درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) اعلام کرد.   به گزارش خبرگزاری ‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا در این نطق رسانه‌ای در ابتدا اتهامات همیشگی خود علیه ایران را تکرار کرد. او سپس به ادعاهای هفته گذشته صهیونیست‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته اسرائیل اسناد اطلاعاتی را منتشر کرد که قاطعانه نشان داد حکومت ایران در سال‌های گذشته به دنبال سلاح هسته‌ای بوده است، بنابراین این توافق هرگز نباید منعقد می‌شد و باعث ایجاد صلح نشد و هرگز هم نمی‌توانست بشود.

وی گفت: حتی اگر ایران به توافق عمل کند باز حکومتش می‌تواند در آستانه تولید سلاح هسته‌ای باشد و نباید اجازه دهیم این توافق پابرجا بماند، چرا که بزودی مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهیم داشت. این توافق یک توافق ناقص است؛ ایران یکی از حامیان اصلی تروریسم در دنیاست.

وی سپس به اظهارات خود در ماه های اکتبر و ژانویه درباره شروط آمریکا برای ماندن آمریکا در برجام و عدم تحقق آنها اشاره و تصریح کرد: من اعلام می‌کنم ایالات متحده آمریکا از برجام خارج می‌شود و طی چند روز آینده با صدور یک فرمان اجرایی، شدیدترین تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی را علیه ایران بازمی‌گردانم. هر کشوری که به ایران کمک کند نیز می‌تواند تحت تحریم‌های آمریکا قرار گیرد.

آمریکا را هیچ کشوری نمی‌تواند گروگان بگیرد. رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: اقدام امروز ما پیام مهمی دارد؛ ‌اینکه آمریکا تهدیدهای توخالی نمی‌کند و وقتی وعده‌ای را مطرح می‌کند به آن عمل می‌کند. ترامپ در ادامه به بازی مشترک آمریکا و اروپا برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران هم اشاره کرد. او با بیان اینکه ما در حالی از این توافق (برجام) خارج می‌شویم که با شرکای خود کار می‌کنیم تا به یک راه‌حل جامع و پایدار در ارتباط با حل موضوع هسته‌ای ایران دست پیدا کنیم و جلوی فعالیت‌های تروریستی و موشک‌های بالستیک ایران را بگیریم،‌ افزود: در واقع ما می‌خواهیم سدی را در برابر اقدامات مخرب ایران بگذاریم و تحریم‌های قوی‌تری علیه ایران اعمال ‌کنیم.

اگر این رژیم به بلندپروازی‌های خود ادامه دهد، تحریم‌هایی را که آنها را بیش از هر موقع دیگر با سختی روبه‌رو می‌کند، اعمال می‌کنیم. ترامپ در ادامه به گونه‌ای سخن گفت که این موضوع القا شود که دولت ایران در نهایت به شروط او تن خواهد داد.  او در این‌باره گفت: مقامات ایران می‌گویند درباره یک توافق جدید مذاکره نمی‌کنند، عیبی ندارد، بگذارید بگویند ولی واقعیت این است که آنها به دنبال این خواهند بود که یک توافق پایدار را منعقد کنند و هر وقت آنها بخواهند این کار را بکنند ما آمادگی داریم که این کار را انجام دهیم.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد خروج از برجام آمریکا را امن‌تر خواهد کرد. او گفت: «این اقدام، آمریکا را بسیار امن‌تر خواهد کرد». پس از اظهارات ترامپ، دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد فورا اقدامات لازم را برای انجام تصمیم دونالد ترامپ (اعمال تحریم‌ها) عملی خواهد کرد.

بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌ها علیه ایران در 2 دوره 90 روزه و 180 روزه اعمال خواهد شد. این وزارتخانه ادامه داد این تصمیم شامل اختیارات آنها در رابطه با تحریم‌‌های اولیه و ثانویه می‌شود. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ نیز اعلام کرد شرکت‌های خارجی 6 ماه وقت دارند حضور خود را در ایران کاهش دهند.

برنامه آمریکا برای تنبیه شرکت‌ها به‌خاطر تجارت با ایران، در حالی است که فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، در راستای همان سیاست مشترک آمریکا و اروپا برای تحمیل 3 شرط جدید آمریکا به ایران، گفت اروپا متعهد به اجرای برجام است. 3 کشور اروپایی نیز که تاکنون به بهانه فشار آمریکا، تعهدات خود در برجام را انجام نداده‌اند، اعلام کردند به تعهدات برجامی خود پایبندند!

  این در حالی است که 3 کشور اروپایی حاضر در برجام طی روزهای اخیر با انتشار بیانیه‌‌‌ای اعلام کردند در راستای تحقق نگرانی‌‌های مشترک خودشان با ترامپ یعنی همان 3 شرط دائمی شدن محدودیت‌‌های هسته‌‌‌ای، محدود شدن برنامه دفاع موشکی و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ایران، اقدام خواهند کرد.
 
روحانی: ما شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم
دقایقی پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ و اعلام خبر خروج رسمی آمریکا از برجام، حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، در واکنش به خروج آمریکا از برجام در اظهارنظری که انتقادات فراوانی را در پی داشت گفت سیاست دولت او ادامه حضور در برجام و ادامه محدودیت‌‌های هسته‌ای ایران است! 

حسن روحانی طی سخنانی در واکنش به خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم، اظهار کرد: همان سخنی که از ۴۰ سال پیش آن را تکرار کرده و همچنان تکرار می‌کنیم، اتفاق افتاد و آن اینکه کشور ایران همیشه به تعهدات خود پایبند بوده و آمریکا کشوری است که هیچگاه به تعهداتش پایبند نبوده است.

روحانی افزود: تاریخ بخوبی شاهد این بوده است که آمریکا نسبت به ملت بزرگ ایران و سایر ملت‌های منطقه همواره رفتار خصمانه‌ای داشته است. روحانی گفت: آمریکایی‌ها امشب اعلام کردند از برجام خارج شدند؛ این در واقع تصریحی بود بر کاری که آنها در ماه‌های قبل به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید که از زمان توافق تا به امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده است؛ جز چند امضا و بیانیه، آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند؟ وی گفت: ملت ایران طبق اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بوده و دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل کرده است اما امروز شاهدیم کشوری که به تعهدات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد چه کسی است.

وی با تاکید بر اینکه برجام توافق بین‌المللی ایران و آمریکا نبوده که آمریکا بخواهد از این توافق خارج شود، افزود: برجام یک توافق چندجانبه و بین‌المللی بوده؛ برجام توافقی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته است، بنابراین آمریکا امشب رسما اعلام کرد به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد.

روحانی افزود: قبل از برجام هم آقای ترامپ از تعهد مهم و مفید پاریس که برای محیط‌زیست بود خارج شد، توافقات دیگری نیز مثل توافقات تجاری بود که از آن خارج شد، بنابراین این امر سابقه‌دار است. وی تاکید کرد: از این لحظه توافق برجام میان ایران و 5 کشور است؛ از این لحظه 1+5، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که 5 کشور بزرگ جهان نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

حسن روحانی با بیان اینکه ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم، اظهار کرد: اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری 5 کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه منافع ملت ایران بوده برسیم، به‌رغم حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به سمت ثبات در منطقه قدم‌های خود را برداریم ولی اگر دیدیم که چنین نیست من در گفت‌وگویی با مردم کشورمان موضع‌مان را به اطلاع آنان خواهم رساند. روحانی تاکید کرد: مردم هیچ‌گونه نگرانی برای آینده کشور نداشته باشند.

ما از هفته‌ها و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ وفادار به تعهدات بین‌المللی و از جمله برجام نیست و تصمیم‌های لازم را برای مسائل اقتصادی اتخاذ کردیم که سیاست جدید ارزی‌مان یکی از همین تصمیمات بود.

او با تاکید بر اینکه به سازمان انرژی اتمی دستور داده است در صورت نیاز غنی‌سازی صنعتی را بدون محدودیت آغاز کند، اظهار کرد: ما برای اجرایی کردن این تصمیم چند هفته صبر می‌کنیم و با کشورهایی که پای برجام را امضا کرده‌اند و به آن وفادار مانده‌اند، مذاکره می‌کنیم و در این مذاکره همه چیز بر مبنای منافع ملی ما است؛ اگر تضمین شود به ماندن در برجام ادامه خواهیم داد ولی اگر برجام تنها یک سندی شود که منافع ملی ایران در آن لحاظ نشده باشد آن وقت راه و تصمیم ما روشن خواهد بود. روحانی در پایان گفت: مردم ما مشکلاتی در زندگی فردا، هفته بعد، امسال و سال‌های آینده به حول قوه الهی احساس نخواهند کرد و من امشب از یک‌سو ناراحت هستم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زعامت کسی شدند که حیثیت آنها را زیر سوال برده است و از سویی خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.




انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان