۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شرایط پذیرش "ماما" در مراکز درمانی مناسب نیست/ حضور در اردوهای جهادی پزشکی برای کسب تجربه مفید است
کد خبر: ۳۰۵۱۴۱ نویسنده: مهدیه صفاری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۷ ساعت: ۱۰:۴۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مامایی در مصاحبه با صبح قزوین:

شرایط پذیرش "ماما" در مراکز درمانی مناسب نیست/ حضور در اردوهای جهادی پزشکی برای کسب تجربه مفید است

کارشناس مامایی گفت: برخی از کارشناسان مامایی به عنوان مراقب سلامت وارد درمانگاه‌ها می‌شوند؛ در چند سال اخیر که طرح مراقب سلامت مطرح شده وضعیت فارغ التحصیلان رشته مامایی بدتر از قبل شده است.

شرایط پذیرش "ماما" در مراکز درمانی مناسب نیست/ حضور در اردوهای جهادی پزشکی برای کسب تجربه مفید است
مهدیه صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  با اشاره به مشکلات رشته مامایی اظهار کرد: دانشجویان سال آخر رشته مامایی با گذراندن دوره طرح فقط می‌توانند در بیمارستان‌های کوثر قزوین، شفاء تاکستان و بوئبن زهرا مشغول فعالیت شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیمارستان کوثر نیروی انسانی استخدام کرده است برای پذیرش دانشجوی طرحی اعلام نیاز نمی‌کند.

این کارشناس مامایی اضافه کرد: بیمارستان بوئین زهرا هم فاصله زیادی با شهر قزوین دارد و با توجه به این فاصله زیاد و متأهل بودن برخی از فارغ التحصیلان رشته مامایی، رفت و آمد سخت است.

با اجرای طرح "مراقب سلامت" شرایط پذیرش ماماها سخت شده است
صفاری ادامه داد: از سوی دیگر تا زمانی که یک فارغ التحصیل رشته مامایی دوره طرح خود را سپری نکند، تجربه لازم برای فعالیت در این رشته را کسب نمی‌کند؛ در حالی که برای استخدام هم باید تجربه کافی داشته باشد.

وی عنوان کرد: فارغ التحصیلان رشته پرستاری برای گذراندن دوره طرح خود راحت تر وارد عرصه می‌شوند؛ اما ما باید منتظر اعلام نیاز بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها باشیم.

این کارشناس مامایی تصریح کرد: برخی از کارشناسان مامایی مانند فارغ التحصیلان رشته بهداشت خانواده به عنوان مراقب سلامت وارد درمانگاه‌ها می‌شوند.

صفاری گفت: در چند سال اخیر که طرح مراقب سلامت مطرح شده وضعیت فارغ التحصیلان رشته مامایی بدتر از قبل شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت فارغ التحصیلان مامایی در استان‌های دیگر هم به همین منوال است، بیان کرد: در استان تهران با توجه به اینکه تعداد مراکز درمانی خصوصی بیشتر است فارغ التحصیلان مامایی وضعیت بهتری دارند؛ اما در مراکز درمانی دولتی وضعیت در همه استان‌ها مشابه است.

این کارشناس مامایی با اشاره به حضور کارشناسان مامایی در اردوهای جهادی افزود: با توجه به اینکه اردوهای جهادی در مناطق محروم برگزار می‌شود، بسیاری از دوستان ما علاقمند به حضور در این اردوها هستند.

صفاری اضافه کرد: در اردوهای جهادی خدمات مامایی که در مراکز درمانی دولتی به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از روستاها به دلیل جمعیت کم یا دورافتاده بودن خانه بهداشت ندارد؛ بنابراین وقتی برای اردوهای جهادی می‌رویم با استقبال بسیار خوب روستائیان روبرو می‌شویم.

این کارشناس مامایی با اشاره به اثربخشی اردوهای جهادی در باتجربه شدن فارغ التحصیلان مامایی عنوان کرد: با توجه به اینکه دوره‌های کارآموزی فشرده بوده و از سوی دیگر تعداد دانشجویان بیشتر از بیماران است، حضور در این اردوهای جهادی در کسب تجربه تأثیر بسزایی دارد.

صفاری خطاب به مسئولان تصریح کرد: اگر قرار است فارغ التحصیلان مامایی وارد عرصه نشوند، بسیاری از فرصت‌ها از آنان گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: از مسئولان تقاضا داریم به تعداد مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در رشته مامایی پذیرش دانشجو داشته باشند تا پس از اتمام دوران تحصیل با مشکل روبرو نشویم.

این کارشناس مامایی یادآور شد: اگر اردوهای جهادی تداوم پیدا کند هم به نفع فارغ التحصیلان رشته مامایی و هم روستائیان است؛ زیرا همان خدمات مراکز درمانی را در اردوهای جهادی ارائه می‌دهیم.
انتهای پیام/۴۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان