۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین طرح نماد تا پایان سال۹۸ در همه مدارس کشور اجرا می‌شود
کد خبر: ۳۰۵۰۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۶ ساعت: ۱۶:۱۵ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی:

طرح نماد تا پایان سال۹۸ در همه مدارس کشور اجرا می‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: طرح "نماد" یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش در برخی از مدارس در حال انجام است و تا پایان سال ۹۸ قرار است که در همه مدارس کشور مددکاری اجتماعی مدرسه ایجاد شود.

طرح نماد تا پایان سال۹۸ در همه مدارس کشور اجرا می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در همایشی که پیش از ظهر امروز(یکشنبه) به منظور بزرگداشت مقام مددکار در مجتمع تالارهای آرامیس قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: هدف نهایی مددکاران توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی افراد است.

وی افزود: مددکاری اجتماعی سیر تحولی خود را همچنان طی می‌کند و در واقع می‌توان گفت که مددکاری اجتماعی تحول‌گرا، پیشگیرانه و توانمندساز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: حیطه فعالیت مددکاری اجتماعی به ۳ دسته تقسیم شده است که شامل مددکاری اجتماعی کودک و خانواده و مدرسه، مددکاری اجتماعی در حوزه سلامت عمومی و بیمارستان‌ها و مددکاری اجتماعی در زمینه اختلالات روانشناختی و سوء مصرف مواد است.

وی با اشاره به اجرای طرح نماد در کشور گفت: طرح نماد یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش در برخی از مدارس کشور در حال انجام است و تا پایان سال ۹۸ قرار است که در همه مدارس کشور مددکاری اجتماعی مدرسه ایجاد شود.

فرید عنوان کرد: در این طرح مددکاران اجتماعی رابط بین نظام مدرسه و خانواده بوده و با شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب، حمایت‌های لازم را از آنها انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: سامانه الکترونیک مداخله در طلاق برای فعالیت‌های مددکاری اجتماعی راه‌اندازی شده است و همچنین در زمینه اعتیاد کودکان زیر ۱۸ سال نیز اقداماتی صورت گرفته است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: مسئولیت کارگروه زنان سرپرست خانوار با بهزیستی است که جلسات متعددی در این زمینه با حضور دستگاه‌های مختلف که در این حوزه کار می‌کنند و همچنین با حضور اساتید دانشگاه و بخش غیردولتی و انجمن‌های علمی و خیریه برگزار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده ۴ گروه زن سرپرست خانوار وجود دارد که شامل افرادی است که به واسطه طلاق و فوت سرپرست خانوار شده‌اند و یا افرادی که همسران آنها دچار معلولیت و از کارافتادگی بوده و یا به دلیل اعتیاد و زندانی بودن همسران خود سرپرست خانوار هستند و یا افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌اند.

فرید بیان کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این ۴ گروه کاملا متفاوت هستند و نیاز به برنامه جداگانه‌ای دارند به همین دلیل سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام و عمل را برای این ۴ گروه تدوین کردیم.
این مسئول تصریح کرد: اعتقاد داریم که سلامت اجتماعی و آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی دو روی یه سکه هستند؛ هرچقدر بر روی سلامت اجتماعی سرمایه‌گذاری کنیم به همان نسبت نیز شاهد کاهش آسیب‌‌های اجتماعی خواهیم بود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی عنوان کرد: سازمان بهزیستی کشور خدمات متعددی را در زمینه اجتماعی ارائه می‌دهد؛ اما دارای یک شبکه و نظام منسجم نیست؛ لذا در تلاش برای ایجاد نظام جامع ارائه خدمات اجتماعی بوده یعنی یک نظام مبتنی بر سطح بندی خدمات و ایجاد نظام ارجاع که بتوانیم رویکرد فعال داشته باشیم.

وی بیان کرد: مددکاری اجتماعی حیطه بسیار مهمی است و در استان‌های مختلف شاهد دستاوردهای بسیارخوبی در عرصه‌های مختلف هستیم که می‌تواند مددکاران اجتماعی را بیش از بیش به سایر دست‌اندرکاران معرفی کند و کارکرد خود را گسترش دهد.

فرید در پایان گفت: مددکاران اجتماعی فراتر از وظیفه خود عمل می‌کنند ما نیز به دنبال آن هستیم که وضعیت رفاهی بهتری را برای این افراد ایجاد کنیم‌.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان