۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اولین همایش "آمایش علم و فناوری" در قزوین برگزار می‌شود
کد خبر: ۳۰۴۸۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۵ ساعت: ۱۴:۱۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین

اولین همایش "آمایش علم و فناوری" در قزوین برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: آمایش نوعی برنامه‌ریزی بلند مدت است که هدف آن سازماندهی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی به منظور تحقق آینده‌ای مطلوب است و اولین همایش "آمایش علم و فناوری" برگزار می‌شود.

اولین همایش "آمایش علم و فناوری" در قزوین برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین ؛ نشست خبری همایش ملی آمایش علم و فناوری با حضور ابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین و حاکم قاسمی رئیس مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه امام‌خمینی(ره) به عنوان دبیر همایش پیش از ظهر امروز(شنبه) در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه بین‌الملل استان قزوین برگزار شد. 

ابوالحسن نائینی در این نشست اظهار کرد: اولین همایش آمایش علم و فناوری با توجه به نیازی که در استان قزوین و سایر استان است با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1397 برگزار خواهد شد. 

وی با اشاره به ضرورت‌های برگزاری همایش‌های علمی عنوان کرد: یکی از مسئولیت‌هایی که ارگان‌های علمی و فرهنگی بخصوص دانشگاه‌ها در سطح کشور، منطقه و استان دارند برگزاری همایش‌هایی در زمینه دانش محوری و پژوهش محوری است. 

رئیس دانشگاه امام‌خمینی(ره) ادامه داد: در راستای این امر مهم دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی( ره) در زمینه برگزاری همایش‌های علمی مانند کنفرانس مهندسی معدن، نخستین همایش ملی و شهرسازی مدیریت شهری در استان قزوین پیشتاز بوده و فعالیت‌های زیادی در این زمینه تاکنون انجام داده است. 

این مسئول با بیان اهداف همایش آمایش علم و فناوری گفت: با توجه به تغییرات سریع و گسترده‌ی محیطی، نظام‌های سنتی برنامه‌ریزی و مدیریت را با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است.

وی افزود: برنامه‌ریزی مبتنی بر آمایش به عنوان راهی برای غلبه بر این چالش‌ها و بیرون کشیدن فرصت‌ها از دل تهدیدها شناخته می‌شود و این آمایش سرزمین به دلیل انعطاف‌پذیری که دارد با استقبال فراوانی از طرف دولت‌ها و سازمان‌ها رو به‌رو شده است. 

نائینی بیان کرد: آمایش نوعی برنامه‌ریزی بلند مدت است که هدف آن سازماندهی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی به منظور تحقق آینده‌ای مطلوب است. 

برگزاری همایش ملی فیزیک ایران در شهریورماه
وی اضافه کرد: این رویکرد زمینه تعامل میان سه عنصر انسان، فضا، فعالیت و ارائه چیدمان منطقی و مناسب فعالیت‌ها درعرصه سرزمین را فراهم می‌کند؛ بدین منظور امروزه یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی، میزان انطباق برنامه‌های اجرایی هر کشور با مبانی و مطالعات آمایش است. 

رئیس دانشگاه بین المللی امام‌خمینی(ره) با اشاره به محورهای همایش آمایش علم و فناوری بیان کرد: محورهای تصویب شده در شورای سیاست‌گذاری همایش بصورت کارگروه و پنل‌های تخصصی توسط اساتید برجسته در آمایش علم و فناوری بررسی و تبیین خواهد شد. 

وی ابراز کرد: رهیافت آینده‌نگاری به آمایش علم و فناوری، آموزش عالی و ارتقاء ظرفیت منطقه ای، مدل‌های مدیریت پژوهشی و مکان‌یابی استقرار و پراکنش مراکز پژوهشی، پیوند آمایش و آینده‌نگاری علم و فناوری، سیاست‌گذاری علم و فناوری مبتنی بر فرصت‌ها و قابلیت‎های منطقه‌ای 5 محور اولیه این همایش است. 

این مسئول در ادامه افزود: تجربیات موفق در آمایش علم و فناوری، ابعاد، بسترها و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی توسعه منطقه‌ای، خلاقیت و نوآوری در آمایش، نظریه‌ها و روش‌های نوین آمایشی در حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان و تسعه منطقه‌ای از دیگر محورهای همایش آمایش علم و فناوری است.

وی ادامه داد: در نظر داریم به علت گسترده بودن مطالب و فشردگی زمان این همایش و ضرورت برگزاری چنین همایش هایی در روزهای آینده همایش‌های کوچک‌تری با محوریت‌های مطرح شده در این آمایش برگزار کنیم. 

نائینی بیان کرد: هم اکنون بسیاری از فعالیت‌ها به صورت سنتی انجام می‌شود؛ اما نتایج به نشان داده است که روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای ما نیستند و باید به سمت پژوهش محوری و فناوری حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم همایش مفید داشته باشیم باید در همایش‌های علمی افراد علمی و صاحب نظر حضور داشته باشند و همایش به دور از حاشیه و بحث‌های سیاسی باشد. 

این مسئول ادامه داد: در همایش کاربران چشمه نور و همایش ملی فیزیک ایران که در اواخر شهریورماه برگزاری می‌شود، در نظر داریم دکتر صالحی را به عنوان یک صاحب نظر در زمینه فیزیک و یک چهره برجسته علمی و ملی دعوت کنیم. 

وی بیان کرد: امیدواریم نتایج علمی این همایش در نوشتن سند علم و فناوری استان قزوین مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و مسئولان استان نسبت به چنین همایش‌های علمی توجه داشته باشند و آن را در برنامه‌ریزی‌های خود مورد توجه قرار دهند.

ارسال 71 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه
در ادامه حاکم قاسمی دبیر همایش آمایش علم و فناوری اعلام کرد: 71 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است که 61 مقاله پدیرفته شده و 34 مقاله که 20 مقاله به صورت شفاهی و 14 مقاله به شکل پوستر به این همایش راه یافته است. 

دبیر همایش آمایش علم و فناوری در پایان با اشاره به پیشتاز بودن استان قزوین در تبیین سند علم و فناوری گفت: سازمان مدیریت برنامه ریزی تمام استان‌ها وطیفه دارند سندی در راستای آمایش علم و فناوری برای توسعه منطقه‌ای تبیین کنند که این همایش در دانشگاه امام خمینی(ره) به فرآیند تبیین این سند کمک بسیاری می کند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان