۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خیابان انصاری غربی آینه‌ طرح محله بلاغی است/ به تاریخ و هویت شهر قزوین دهن‌کجی نکنید
کد خبر: ۳۰۴۱۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۰ ساعت: ۱۰:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

خیابان انصاری غربی آینه‌ طرح محله بلاغی است/ به تاریخ و هویت شهر قزوین دهن‌کجی نکنید

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین گفت: نتیجه تصمیمات اشتباه مدیران در حافظه تاریخی مردم ثبت می‌شود و تک تک مسئولین به واسطه تصمیمی که می‌گیرند نامشان در تاریخ این شهر خواهد آمد.

خیابان انصاری غربی آینه‌ طرح محله بلاغی است/ به تاریخ و هویت شهر قزوین دهن‌کجی نکنید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ در جلسه بازبینی پروژه خیابان شهید انصاری شرقی که با حضور اعضای کمیسیون ماده پنج و شورای شهر، شهردار، مشاور طرح بافت تاریخی بلاغی و جمعی از مسئولین برگزار شد، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به پافشاری مدیران شهری برای اجرای پروژه نادرست خیابان انصاری شرقی اظهار کرد: توجه به توسعه پایدار به عنوان یکی از حوزه‌های مشترک و بین گفتمانی که به صورت همزمان به پایداری در مقولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی نظر دارد یکی از بدیهیات زیستی امروز است.

وی افزود: جهان خودش را با این تحولات سازگار کرده ولی در شهر تاریخی قزوین اصرار دارند که به هر نحو ممکن تصمیمات اشتباه سال‌های گذشته را اجرایی کنند.

حضرتی با تاکید بر حفظ ارزش‌های شهری قزوین، پافشاری مدیران برای اجرای طرح نادرست انصاری شرقی را بر مبنای سوداگری مسکن دانست و اذعان کرد: نابسامانی بافت اجتماعی و زیستی خیابان انصاری غربی محصول احداث یک خیابان نسنجیده و کار گذاشتن یک بمب اجتماعی در دل بافت تاریخی و فرهنگی شهر قزوین است که محل سکونت بسیاری از خانواده‌های اصیل این شهر بود و در نتیجه تصمیمات نادرست تبدیل به محله‌ای حاشیه نشین و مرکز توزیع مواد مخدر و بزه‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی شده است. 

وی ادامه داد: نتیجه تصمیمات اشتباه شما در حافظه تاریخی مردم ثبت می‌شود و تک تک مسئولین به واسطه تصمیمی که می‌گیرند نامشان در تاریخ این شهر خواهد آمد، این روزها عبور می‌کنند اما یقین بدانید افرادی که موقعیت فرهنگی و اجتماعی این شهر را تضعیف کرده و محله‎های تاریخی مانند سرکوچه ریحان و آقامعصوم را متلاشی کردند باید پاسخگو باشند.

این مسئول ابراز کرد: در طراحی خیابان انصاری شرقی به قیمت تخریب مسجدمدرسه حیدریه، گرمابه بلاغی و بافت تاریخی این محله هزار و دویست ساله، بر مبنای کدام الگو عمل کرده اید؟ سنت و عرف معماری بومی؟ دانش روز شهرسازی ؟ کپی کاری چشم بسته از شهرهای دیگر ؟ یا ” سوداگری مسکن و فضاهای تجاری”؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیرون راندن معماری ایرانی اسلامی از گردونه زیست اجتماعی را بی‌منزلت کردن بافت تاریخی دانست.

وی افزود: تضعیف پایداری اجتماعی محله‌ها به دلیل عدم مشارکت مردم در اداره‌ی محله،
دست کاری کاربری‌های محلی و تبدیل گذرهای محلی به مسیرهای ترافیک شهری خطایی است که در محلات قزوین و نمونه آن ”گذر محمدیه” پیش آمده و تخریب مسجد محمدیه، حمام میرزا کریم و مقبره حمدالله مستوفی در. سه سال گذشته از پیامدهای محسوس این تصمیم نادرست است که تاثیرات اجتماعی آن نیز در آینده نزدیک آشکار خواهد شد.

حضرتی در ادامه عنوان کرد: خیابان انصاری غربی آینه‌ی طرح محله بلاغی است که پیش روی همه ماست و اگر هم بخواهیم آن را نادیده بگیریم باز هم وجود دارد، ما نباید اجازه دهیم این روند در بافت تاریخی شهر گسترش یابد تا تاریخ این شهر را به یغما برده و چیزی باقی نماند.

وی تناقضات موجود بین دیدگاه‌های مدیران شهری را معضل بزرگی در اداره شهر عنوان کرد و گفت: متاسفانه تصمیم گیرندگان شهر قزوین براساس شنیده‌های نامعتبر عمل می‌کنند و آن را اصل و مبنای تصمیمات خود قرار می‌دهند.

این مسئول بیان کرد: قزوین یک شهر تاریخی است، رهبر انقلاب ، رییس جمهور، معاونان و وزرایی که به شهر قزوین سفر کرده‌اند همواره از آن به عنوان یک شهر تاریخی یاد می‌کنند اما گروهی به تاریخ و هویت کهن شهر قزوین دهن کجی می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین بیان کرد: متاسفانه در بحث امدادرسانی در بافت‌های تاریخی مباحثی را مطرح می‌کنند که قابل قبول نیست، در دنیای امروز ابزارها و فناوری توسعه یافته و توانمند شده‌اند و کوچکترین خودروها بزرگترین عملیات امداد رسانی در محلات و گذرگاه‌های کوچک تاریخی را انجام می‌دهند که نمونه آن در شهرهایی مانند رم، فلورانس، وین قابل مشاهده است.

وی تملک‌های جدید محله بلاغی را برخلاف رای شورای عالی معماری و شهرسازی در سال 94 دانست و ابراز کرد: در اجرای پروژه‌ها و تصمیمات اشتباه شهری حق بسیاری از شهروندان و ساکنان محلات قدیمی تضییع شده و ضروری است در تصمیم گیری‌ها، امور اجتماعی مردم و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی محلات را مد نظر قرار دهند و بیش از این چهره بافت تاریخی قزوین را مخدوش نکنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان