۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تب کریمه - کنگو و مرگ یک زن ۴۶ ساله
کد خبر: ۳۰۴۱۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۰ ساعت: ۹:۴۴ ↗ لینک کوتاه

دامپزشکی استان قزوین شرح می‌دهد؛

تب کریمه - کنگو و مرگ یک زن ۴۶ ساله

توصیه‌های دامپزشکی قزوین برای پیشگیری از تب کریمه- کنگو باید جدی گرفته شود در همین ایام زن ۴۶ ساله ای جان خود با این بیماری از دست داد.

تب کریمه - کنگو و مرگ یک زن ۴۶ ساله
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ اوایل اردیبهشت ماه همزمان با آغاز فصل گرما و شروع فعالیت کنه‌ها، یک خانم 46 ساله در استان کرمان جان خود را در اثر ابتلا به تب کریمه – کنگو از دست داد.

محمد فرحی کارشناس ارشد انگل شناسی اداره کل دامپزشکی استان قزوین  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  درباره توصیه‌های دامپزشکی قزوین برای پیشگیری از تب کریمه- کنگو اظهار کرد: تب کریمه – کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که در اثر تماس افراد با گوشت، خون و ترشحات دام آلوده و یا گزش وله کردن کنه آلوده به بیماری، مبتلا به آن خواهند شد.

وی تصریح کرد: همزمان با شروع فصل گرما تحرک کنه‌های ناقل ویروس عامل بیماری تب کریمه – کنگو( کنه ای از خانواده ایکسودیده واز جنس هیالوما)، افزایش پیدا کرده و موجب انتقال بیماری بین جمعیت دام‌ها و یا انسان می شود که بیماری در دام فاقد نشانه‌های بالینی بوده و در انسان با علائم شدید و حتی مرگ همراه است.

این کارشناس دامپزشکی تصریح کرد: مهمترین دلیل ابتلا به بیماری در جوامع روستایی، گزش کنه و تماس با لاشه دام آلوده بوده و در جوامع شهری عمده دلیل ابتلا به بیماری تماس افراد با گوشت آلوده است.

وی اذعان کرد: به کلیه روستائیان توصیه می‌شود اماکن نگهداری دام را سمپاشی کنند تا از تزاید کنه‌ها جلوگیری به عمل آورند، همچنین به عموم مردم توصیه می‌شود از خرید گوشت قرمز فاقد مهر و لیبل دامپزشکی خودداری کرده و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

فرحی تصریح کرد: لاشه دام‌های کشتارشده در محیط کشتارگاه، به مدت 24 ساعت پس از ذبح دام در محیط سردخانه با هدف پایین آمدن دمای لاشه و کاهش PH(که عاملی برای از بین بردن ویروس عامل بیماری تب کریمه – کنگو است) نگاهداری و سپس به مراکز عرضه منتقل می‌شود.

وی بیان کرد:  در همین راستا به عموم مردم توصیه می‌شود از ذبح دام درمعابر و مصرف گوشت دام‌های کشتاری به دلیل مشخص نبودن علایم بیماری در دام، خودداری کرده و ذابحین و قصابان و کارشناسان ناظر بهداشتی و شرعی که در محیط کشتارگاه‌ها فعالیت دارند در حین کار با لاشه دام، به لوازم حفاظت فردی مثل ماسک و عینک و دستکش و روپوش مجهز باشند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان