۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بازی بیم امید اصلاحات با «قرارداد بوئینگ»/ اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی می کنند؟+تصاویر
کد خبر: ۳۰۳۹۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۹ ساعت: ۱۱:۹ ↗ لینک کوتاه

چرا رسانه‌های اصلاح طلب راستش را به مردم نمی گویند

بازی بیم امید اصلاحات با «قرارداد بوئینگ»/ اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی می کنند؟+تصاویر

اصلاح طلبان بازی بیم و امید را با مردم به راه انداخته اند و دستاوردهایی برای برجام می سازند و بعد از امیدوار کردن افکارعمومی آنان را از نقض این دستاوردهای خیالی بیم می دهند!

 بازی بیم امید اصلاحات با «قرارداد بوئینگ»/ اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی می کنند؟+تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، دستاوردسازی برای برجام از جمله کارویژه‌های روزنامه های اصلاح طلب بود. این روزنامه‌ها ماموریت داشتند که هر از چندگاهی با وجود تحریم‌ها و کارشکنی آمریکایی‌ها اخبار مسرت بخش از قراردادهای تجاری و مالی که جزو دستاورد برجام معرفی می‌شد را با تیترهای بزرگ و به طور زنجیره‌ای منتشر کنند و بر روی آن مانور بدهند.

در همین راستا خبر امضاء‌ قرارداد تحویل80 فروند هواپیمای بوئینگ در بازه زمانی 10 ساله به ایران آسمان رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب را تسخیر کرد؛ این درحالی بود که این موضوع پس از انتشار خبر تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران موسوم به ISA منتشر شد.

پیشتر از اینها نیز رسانه‌های اصلاح‌طلب از ایجاد قراردادهای تجاری با شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس خبر داده بودند اما درباره اجرای این قرارداد همواره ابهام وجود داشته؛ چراکه حدود يك ماه قبل این خبر رسانی گسترده رسانه های اصلاح طلب و گرم کردن بازار برجام بود كه مجلس نمايندگان امريكا طرحي را تصویب کردند که بر اساس آن فروش هواپيماي مسافربري به ايران را ممنوع مي‌كرد.

اين طرح با 243 رأي موافق در برابر 174 رأي مخالف تصويب شد و بر اساس آن قانونگذاران امريكايي وزارت خزانه‌داري اين كشور را از صدور مجوز به بانك‌هاي‌ امريكايي براي تأمين مالي خريد هواپيما توسط ايران منع مي‌كند. البته اوباما ابراز داشت که این قانون را وتو خواهد کرد اما از سوی دیگر سخنگوی بوئینگ بیان کرد که «اگر ترامپ فروش هواپیما را به ایران ممنوع کند تابع نظر او هستیم.»
عکس/ پرواز رویایی بوئینگ در آسمان رسانه‌های اصلاح‌طلب
 
اما حال روزنامه اصلاح طلب شرق، از «پریدن بوئینگ» سخن می گویند و می نویسد: «آن‌قدر تعلل کردیم که ماهی از دستمان لیز خورد و رفت. ماجرا به تعلل در اجرای تعهدات مالی ایران در خرید هواپیماهای بویینگ برمی‌گردد. مدیرعامل بویینگ در اظهارنظری اعلام کرده که جایگزینی اماراتی برای هواپیماهایی که قرار بود در ناوگان ایران قرار بگیرند، پیدا کرده است و به‌این‌ترتیب، رؤیای بویینگ ایران‌ایر که قرار بود درسال 2018 وارد ناوگان هوایی ایران شود، یک سال به عقب رفت. حالا باید منتظر باشیم تا مذاکرات ایران‌ایر و بویینگ تا سال 2019 به کجا ختم می‌شود و آیا ایران خواهد توانست فاینانسور برای خرید هواپیما بیاید یا به روش‌های دیگر تأمین مالی متوسل خواهد شد.»

عکس/ پرواز رویایی بوئینگ در آسمان رسانه‌های اصلاح‌طلب

البته آنچه این روزنامه تعلل مسئولان ذی ربط درباره عدم پیدا کردن فاینانسور تعبیر می کند شاید بیشتر به طرح کنگره آمریکا که بانک‌های خارجی از تامین مالی خرید هواپیما توسط ایران منع می کند بیشتر مرتبط باشد تا دست روی دست گذاشتن، عوامل این قرارداد.

 «غلامرضا سلامی»، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و حاکمیت شرکتی با بیان اینکه عدم واریز پیش پرداخت از سوی ایران سبب بروز بر هم خوردن قرارداد شده است، به روزنامه شرق گفت: «به دليل وجود مشكلات ناشي از تحريم، مشكلات مالي دولت و برخي مسائل بوروكراتيكي، همه دست‌ به ‌دست هم داده تا آن‌طوركه بايد و ‌شايد نتوانيم به تعهداتي كه از اول بر‌اساس آن برنامه تحويل گذاشته شده بود، عمل كنيم. »

عکس/ پرواز رویایی بوئینگ در آسمان رسانه‌های اصلاح‌طلب 

این روزنامه اصلاح طلب بیشتر سعی کرده است تا نبود اجماع سیاسی در داخل کشور را علت اصلی بروز این مشکل عنوان کند اما سلامی با این حال درباره شرکت‌های هواپیمایی دیگر که با بوئینگ مانند ایران ایر قرارداد داشته اند، گفت: «در جريان جزئيات تفاهم آنها نيستم؛ اما احتمالا آنها هم با همين معضلات روبه‌رو هستند. نبود ‌امكان جابه‌جايي پول، تأمين مالي، فاينانس و ليزينگ كه شرايط خود را دارد، در‌ كنار ‌هم قرار گرفته‌اند.»

عکس/ پرواز رویایی بوئینگ در آسمان رسانه‌های اصلاح‌طلب 
 
این درحالی است که پیش از این بی‌بی سی فارسی درباره قرارداد ایران ایر و بوئینگ مطرح ‌کرد: «مشخص نیست ایران چطور قراراست پول این هواپیماها را پرداخت کند و کدام بانک یا بانک‌ها انتقال آن را به عهده گرفته‌اند؛ مشکلی که یکی از موانع نهایی شدن تفاهم‌نامه با ایرباس بوده است. یکی از احتمال‌ها تامین مالی قرارداد از محل پول‌های نفت ایران است که قبلا در آسیا بلوکه شده بود مثلا در ژاپن. وزارت دارایی آمریکا رابطه نزدیکی با بانک مرکزی ژاپن دارد و می‌تواند روی این انتقال نظارت کند. به نظر می‌رسد ایران‌ایر و بوئینگ سعی کرده‌اند پیش از آنکه دونالد ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند قرارداد را نهایی کنند تا هزینه لغو آن یا مانع‌تراشی برای آن در دولت بعدی آمریکا بیشتر شود.»



البته اینکه چرا رسانه‌های اصلاح طلب راستش را به مردم نمی گویند، بیشتر به گذشته و غوغاسالاری رسانه‌های این جریان برای نشان دادن دستاوردهای برجام و پیروزی سیاسی جناحی مربوط می شود. این رسانه‌ها در گذشته چنان از خرید هواپیما تیتر می زندند و برای آن تبلیغات می کردند که در حال حاضر با مشکلاتی که برای این قراردادها به وجود می‌آمده راهی چون انحراف افکارعمومی از علل اصلی برهم خورد این قرارداد ندارند. البته در آن زمان هم با توجه به مسدود بودن تراکنش‌های مالی ایران با بانک های بزرگ غربی کسی چندان امیدواری برای اجرای این قراردادها نداشت. اما این روزنامه ها با علم به این موضوع تنها به جهت تبلیغات سیاسی و امیدوار کردن واهی افکارعمومی دست به تیترسازی و دروغ پردازی زدند.



البته مشخص نیست که اصلاح طلبان چرا مردم را از نبود برجام می ترساندند، این درحالی بود که برجام نتوانست در عمل آنچه که وعده داده بود را عملی کند. البته همین امیدوار کردن مردم خود بازی بیم و امید اصلاح‌طلبان را به راه انداخت. اصلاح طلبان هم به مردم امیدواری می دادند و هم با همین امیدواری که کاری درپس آن انجام نشده بود مردم را بیم می دادند. اینک نیز رسانه‌های اصلاح طلب به جای عذرخواهی از مردم دست به کار انحراف افکارعمومی شده‌اند و گناه را به گردن برخی ناهماهنگی‌های داخلی به اسم مخالفت با خرید بوئینگ و ایرباس می‌اندازند تا از واقعیت ماجرا فرار کنند.





انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان