۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خروج ترامپ از برجام، افزایش وصف نشدنی بهای نفت را به دنبال دارد
کد خبر: ۳۰۳۷۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۸ ساعت: ۱۲:۱۹ ↗ لینک کوتاه

فایننشال‌تایمز:

خروج ترامپ از برجام، افزایش وصف نشدنی بهای نفت را به دنبال دارد

نشریه فایننشال‌تایمز در مطلبی به پیامد‌های خروج احتمالی دولت آمریکا از برجام و آثار آن بر افزایش بهای جهانی نفت پرداخت.

 خروج ترامپ از برجام، افزایش وصف نشدنی بهای نفت را به دنبال دارد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، نشریه فایننشال تایمز در مطلبی درباره تاثیر خروج احتمالی آمریکا از برجام بر افزایش بهای نفت نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش با انتشار توئیتی در واکنش به بهای جهانی نفت نوشت: به نظر می رسد اوپک کار خود را خوب انجام داده است! بهای نفت به صورت غیرطبیعی بالاست. این قابل قبول نیست.

در این مطلب آمده است: رئیس جمهور آمریکا در حالی بهای بالای نفت را یکی از دغدغه های خود معرفی کرده است که تصمیم احتمالی او برای خروج از توافق هسته ای ایران، بدون شک انداختن هیزم در آتش خواهد بود و موجب رشد وحشتناک بهای جهانی نفت خواهد شد.

فایننشال تایمز:خروج ترامپ از برجام، افزایش وصف نشدنی بهای نفت را به دنبال دارد

جری فلوری، مدیر پمپ بنزین های زنجیره ای فلوریز، از بالا رفتن بهای نفت متنفر است. او می گوید زمانی که بهای نفت بالا می رود مشتری ها به دنبال سرزنش شخص خاصی هستند. وی معتقد است، افزایش بهای نفت به دلیل تصمیمات اشتباه کنگره، جنگ در خاورمیانه و اقدامات اشتباه خرده فروش ها است.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: غیر از دلایل ذکر شده، جری فلوری درباره افزایش بهای نفت، تصمیم دونالد ترامپ در خصوص ماندن یا خارج شدن از برجام، تاثیر چشمگیری بر قیمت طلای سیاه دارد. بهای هر گالن بنزین در ایالت نیویورک در سال 2016، به کمتر از 2 دلار می رسید، این در حالی است که با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، بهای هر گالن به 3 دلار افزایش یافت. به نظر می رسد، تصمیم اشتباه ترامپ در خصوص ایران به رشد بهای جهانی نفت و قیمت سوخت در آمریکا دامن خواهد زد.

فایننشال تایمز:خروج ترامپ از برجام، افزایش وصف نشدنی بهای نفت را به دنبال دارد

«موریس اوبس فلد»، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول، معتقد است بازار شناور نفت نتیجه عملکرد مثبت اقتصادهای بزرگ جهان و سیاست های اوپک و محدود شدن عرضه نفت است ولی تهدیدهای ترامپ در خصوص عقب نشینی از توافق هسته ای ایران، نه تنها خطرات ژئوپلیتیک، بلکه افزایش غیرقابل تصور بهای نفت را نیز به دنبال دارد.

رئیس جمهور آمریکا طی هفته های اخیر ضمن انتقاد از توافق هسته ای ایران، آن را معامله ای «مسخره» و «احمقانه» توصیف کرد این در حالی است که وی به پیامدهای منفی این اقدام  در زمینه افزایش بهای نفت و حتی شکست حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای کنگره واقف نیست.

خروج آمریکا از برجام، موجب اعمال تحریم های جدید علیه ایران می شود. این کشور بخشی از نفت خود را از طریق اوپک به فروش می رساند، ولی اعمال تحریم های جدید علیه آن، موجب کاهش معاملات نفتی و افزایش بهای طلای سیاه می شود. بنابراین خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، تبعاتی همچون افزایش بهای نفت و به مخاطره افتادن اقتصاد جهانی می شود.

«ریچارد نیفیو»، کارشناس مرکز سیاست گذاری جهانی انرژی از دانشگاه کلمبیا و یکی از مقامات دولت پیشین آمریکا برآورد کرده است خروج آمریکا از برجام باعث می شود فقط 500 هزار بشکه از حجم معاملات نفتی ایران کاسته شود که خیلی کمتر از تاثیر تحریم ها پیش از توافق هسته ای است. اما از آنجا که اعمال تحریم ها علیه ایران موثر خواهد بود این کشور بهای نفت خود را افزایش خواهد داد و به دنبال آن سایر تولید کنندگان و صادرکنندگان نفت به افزایش قیمت نفت خود روی خواهند آورد. این مسئله رشد بی رویه بهای نفت را به دنبال دارد.

«دَن بروئیلت»، معاون وزیر انرژی آمریکا نیز هفته گذشته گفت: اگر با خروج از توافق هسته ای، قیمت نفت افزایش یابد، دولت واشنگتن هیچ اهرم موثری برای برطرف کردن آن ندارد. همچنین ایده آزادسازی ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا برای آرام کردن بازار انرژی، رد شده است.

از سوی دیگر، آمریکا انتخابات میان دوره ای کنگره را پیش رو دارد؛ افزایش بهای نفت، موجب بالارفتن قیمت سوخت در آمریکا همزمان با انتخابات میان دوره ای 2018 خواهد شد. این موضوع نه تنها موجب کاهش محبوبیت حزب جمهوری خواه می شود بلکه احتمال شکست آنها در انتخابات کنگره قوت می گیرد.

«فیلیپ وِرلِگِر»، کارشناس حوزه انرژی نیز بر این باور است که کوچکترین اشتباه ترامپ در سیاست گذاری های خود، شوک بزرگی به قیمت نفت وارد خواهد کرد و احتمال رسیدن بهای آن به بیش از 100 دلار در هر بشکه و آغاز رکود جدید اقتصادی در جهان و آمریکا وجود دارد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبر نگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان