۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین رهاسازی سنجاب در باغستان سنتی قزوین باعث خسارت به باغات می‌شود
کد خبر: ۳۰۳۷۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۸ ساعت: ۱۱:۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس محصولات ارگانیک جهادکشاورزی استان:

رهاسازی سنجاب در باغستان سنتی قزوین باعث خسارت به باغات می‌شود

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: رهاسازی سنجاب در باغستان سنتی قزوین باعث ایجاد خسارت به محصولات این باغات می‌شود.

رهاسازی سنجاب در باغستان سنتی قزوین باعث خسارت به باغات می‌شود
علیرضا نوروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ اظهار کرد: در طی چند سال اخیر بدلیل مناسب بودن شرایط زیستی برای برخی گونه‌های جانوری؛ جمعیت سنجاب در باغستان‌ها بشدت افزایش یافته که مشکلاتی را برای باغداران استان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ورود گونه‌های جانوری به هر منطقه، اثرات مخربی بر زیستگاه‌ها بر جای می‌گذارد، افزود: یکی از این گونه‌های جانوری؛ سنجاب ایرانی است و گونه بومی غرب کشور است که در اثر رهاسازی توسط برخی افراد در اراضی کشاورزی و باغی استان؛ باعث شده تا باغستان سنتی با چالشی زیست محیطی مواجه شود که نتیجه آن، آسیب به مزارع و خصوصا باغ‌های منطقه شده است.

کارشناس محصولات ارگانیک جهادکشاورزی استان قزوین به ویژگی‌های این گونه جانوری اشاره کرد و گفت: سنجاب حیوانی نیمه اهلی و گیاهخوار است که توانایی فوق العاده ای در بالارفتن از درختان دارد و از میوه‌ها و دانه‌هایی مانند: پسته، فندق، گردو و بادام تغذیه می‌کند.

وی اضافه کرد: سنجاب‌ها به سه شکل؛ درختی، زمینی و پرنده و به رنگ‌های قرمز، طوسی سفید، مشکی و شکم سفید و گوش مشکی در طبیعت وجود دارند.

به گفته این مسئول؛ زیستگاه سنجاب ایرانی نواحی شمالی زاگرس به طرف جنوب و نواحی استان کردستان تا ارومیه در جنگل‌های بلوط است.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با بیان اینکه باغداران باغستان سنتی قزوین از وجود این گونه جانوری در باغات اظهار گلایه و نارضایتی دارند، ادامه داد: این گونه جانوری با جنگل‌های بلوط زاگرس سازگاری دارند و در استان قزوین برای تغذیه خود از محصولات پسته، بادام، فندق، گردو و میوه‌ها استفاده می‌کنند که باعث بروز خسارت و صدمات جبران ناپذیری به باغات سنتی شده است.

نوروزیان تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت خرید و فروش سنجاب در سطح کشور، متاسفانه عده ای سودجو اقدام به فروش سنجاب می‌کنند و با توجه به مشکلات نگهداری این گونه جانوری، عده ای آن را در باغستان سنتی رهاسازی کرده و سنجابها شروع به تکثیر می‌کنند.

وی اذعان کرد: باتوجه به عدم حضور پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین و جغد افزایش جمعیت سنجاب درباغستان نگران کننده شده است.

این مسئول تاکید کرد: اداره کل محیط زیست، شهرداری قزوین و دستگاه‌های مربوطه استان می‌توانند ضمن پایش دائم زیستگاه‌ها، برنامه‌هایی را برای مبارزه بیولوژیک و کنترل جمعیت سنجاب ایرانی در باغستان‌های سنتی قزوین داشته باشد.

نوروزیان اضافه کرد: همچنین اداره کل محیط زیست استان در جهت جمع آوری صید زنده این گونه جانوری تحت حمایت تدابیر لازم را بیندیشند تا ضمن حمایت؛ از انقراض این گونه جانوری منحصربه فرد جلوگیری شود.

وی همچنین از شهروندان استان قزوین درخواست کرد: تا از رهاسازی هرگونه جانوری در زیستگاه‌های طبیعی، باغات و اراضی کشاورزی بدون مشورت کارشناسان محیط زیست به صورت جدی خودداری کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان