۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین گرانی سرسام آورمحصولات پروتئینی در قزوین/ جالی خالی گوشت قرمز و مرغ در سبد خانوارهای کم‌درآمد
کد خبر: ۳۰۳۰۳۷ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۴ ساعت: ۹:۵۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

گرانی سرسام آورمحصولات پروتئینی در قزوین/ جالی خالی گوشت قرمز و مرغ در سبد خانوارهای کم‌درآمد

به گفته کارشناسان گوشت قرمز دیگر در سبد مصرف خانوارهای کم ‌درآمد جایی ندارد و چه بسا درآینده نه چندان دور مرغ نیز به همین وضعیت دچار می‌شود.

گرانی سرسام آورمحصولات پروتئینی در قزوین/ جالی خالی گوشت قرمز و مرغ در سبد خانوارهای کم‌درآمد
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ؛___حسین طاعتی.

کاهش مصرف سرانه گوشت و محصولات پروتئینی می‌تواند سلامت خانوارها را با خطر روبرو کند که بطور طبیعی ادامه این وضعیت در آینده هزینه‌ها درمانی بیشتر به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

این موضوع که قیمت بسیاری از کالاها به بهانه افزایش نرخ دلار با رشد روبرو می‌شود غیرقابل پذیرش است، چرا که نرخ برخی از کالاها متاثر از قیمت ارز نیست یا حداقل تاثیرپذیری آن کم بوده است، بنابراین وضعیت موجود در بازار مواد غذایی، بیانگر ضعف در تنظیم بازار و نظارت بوده که شرایط را برای دلالی کاذب فراهم کرده است.

وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت همچنین اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی باید قیمت‌ها را در بازار کنترل کنند و این موضوع که خرده فروشان به بهانه رشد قیمت دلار، قیمت گوشت را گران کنند غیرقابل قبول است.

به گفته کارشناسان گوشت قرمز دیگر در سبد مصرف خانوارهای کم ‌درآمد جایی ندارد و چه بسا درآینده نه چندان دور مرغ نیز به همین وضعیت دچار می‌شود.

به گفته کارشناسان تغذیه که دشمنی نیز با هیچ دولتی نداشته و ندارند و صرفا براساس استانداردهای تغذیه‌ای و آموخته‌های علمی خود سخن می‌گویند، هر فرد باید در هفته یک تا دو وعده گوشت مرغ در کنار گوشت قرمز مصرف کند.

گفتنی است که این دو محصول اولیه با فرا رسیدن نوروز در وضعیت نابسامانی قرار گرفتند به‌ طوری که قیمت گوشت و مرغ بالا رفت.

برای درک تصویر بهتری از قدرت خرید مردم و اینکه گوشت و مرغ چه سهمی در سبد معیشت مردم دارد و وجود نظارت بر قیمت این دو محصول و سایر مواد پروتینی به بازار گوشت و مرغ شهر قزوین مراجعه کردیم.

مردم زیادی برای خرید مرغ، ماهی و گوشت تازه در ساعات اولیه صبح به راسته عرضه کنندگان این محصولات در بازار قزوین مراجعه کرده بودند یکی از در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  صبح قزوین اظهار کرد: قیمت گوشت همیشه در حال افزایش بوده است؛ این افزایش قیمت به نوعی است که من دیگر قدرت خرید قیمت گوشت را ندارم و ناچار بیشتر غذاهای خود را با مرغ به سرانجام می‌رسانم.

وی با بیان این که مرغ جایگزین گوشت قرمز و ماهی در خانه ما شده است، ادامه داد: قیمت مرغ نیز در حال افزایش است، همسر من یک کارگر ساده است و نمی‌تواند هزینه‌های زیادی را برای خوراکی‌ها اختصاص دهد، همین قیمت مرغ نیز برای ما زیاد است و امیدوارم مسئولین بتوانند قیمت‌های گوشت، مرغ و ماهی را علاوه بر کنترل پایین نیز بیاورند.

ملکی یکی از کسانی است که حدود 9 سال در عرضه گوشت مرغ و مواد پروتئینی در بازار قزوین فعالیت می‌کند، می‌گوید: اگر بر قیمت مرغ در بازار نظارت نداشته باشند پلکانی بالا می‌رود طوری که یک نیم نگاه به قیمت مرغ در سال گذشته بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که چقدر قیمت مرغ در اوایل سال 97 بالا رفته است بخصوص در ایام نوروز که این قیمت به بالاترین حد خود رسیده بود.

وی ادامه داد: همواره قیمت مرغ رو به افزایش است و بعد از بالا رفتن به صورت خیلی اندک این قیمت کاهش پیدا می‌کند و مسئولین نیز با همین دلیل ادعا بر کاهش قیمت مرغ بازار دارند در صورتی که این گونه نیست همانگونه که گفتم قیمت به صورت نجومی بالا می‌رود و به صورت کم کاهش پیدا می‌کند.

این فروشنده در بازار اظهار کرد: همراه با افزایش قیمت مرغ مردم نیز قدرت خرید پایینی پیدا می‌کنند و استقبال از خرید مواد پروتئینی همانند مرغ و ماهی نیز بسیار کم می‌شود.

ملکی با بیان اینکه نظارت بر قیمت مرغ بسیار پایین است، اذعان کرد: قیمت واقعی مرغ هم اکنون باید حدود 7 هزار تومان باشد نه 8300 تومان، برای عموم مردم این قیمت بسیار بالاست.

قیمت‌های محصولات پروتئینی بازار قزوین:


به سراغ قصابی‌ها و عرضه کنندگان گوشت قرمز در اقصی نقاط شهر قزوین رفتیم.

کرمانشاهی که یکی از عرضه کنندگان گوشت در بازار قزوین است، می‌گوید: هرگاه قیمت دام و دلار رو به افزایش باشد قیمت گوشت نیز با این دوعامل افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت در اواخر سال گذشته تا به امروز نوسان زیادی را با خود به همراه نداشته است، گفت: قدرت خرید مردم برای تهیه گوشت روز به روز در حال افت است و مشتریانی که تا دو یا سه سال قبل گوشت را با کیلوهای بالا خرید می‌کردند امروز به خرید یک یا دو کیلو گوشت بسنده می‌کنند.

این فروشنده عرضه گوشت افزود: متاسفانه مردم عزیز قزوین در هنگام گرانی گوشت بلافاصله به بازار مراجعه می‌کنند تا گوشت مورد نظر خود را تهیه کنند تا مبادا در روزهای آینده به قیمت آن بیش از اندازه افزوده شود و از قدرت خرید آن باز بمانند؛ این عامل نیز خود باعث گرانی گوشت می‌شود.

کرمانشاهی با اشاره به این که قیمت گوشت رابطه مستقیم با کیفیت آن دارد، اظهار کرد: مردم نمی‌توانند گوشت با کیفیت عالی را با کیفیت بد مقایسه کنند؛ یکی از دلایل این موضوع می‌تواند قیمت بالای گوشت خوب باشد زیرا مردم ما همواره به دنبال گوشت با قیمت پایین هستند.

احمدی صاحب یکی از سوپر گوشت‌های خیابان امام می‌گوید: همراه با قیمت دلار قیمت گوشت نیز بالا رفته است و در اکثر مواقع شاهد گرانی گوشت بعد از گرانی دلار خواهیم بود.

وی با بیان این که از اواخر سال گذشته تا به حال گوشت حدود 2 هزار تومان گرانتر شده است؛ گفت: همراه با گرانی گوشت قدرت خرید مردم نیز پایین می‌آید. مردم چندین سال است که به صورت گذشته سمت خرید نمی‌آیند و خرید گوشت رونق گذشته خود را ندارد.

این عرضه کننده گوشت افزود: تعزیرات همیشه بر قیمت گوشت نظارت مستقیم داشته است و به خوبی توانسته قیمت این محصول را در اکثر مغازه‌ها به صورت یکسان و یکنواخت بدون اختلاف قیمت زیاد کنترل کند.

قیمت انواع گوشت قرمز در بازار قزوین:


در فضای امروز جامعه و وجود مشکلات اقتصادی گوشت گوسفندی به غذای اغنیا شده است، در صورت حذف و کوچک شدن سهم محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز در سبد خانوار تبعاتی همچون ضعف حافظه، کم‌خونی و مشکلات گوارشی و همچنین اختلال در رشد در کودکان، نوجوانان و زنان باردار بروز خواهد کرد که قطعاً هزینه‌های درمان آن بیشتر خواهد بود.

عواملی مانند وارداتی بودن بخش عمده نهاده‌های دامی کشور، ثبات نداشتن بازار و یکجا نشین کردن عشایر کوچ‌رو که برای صد‌ها سال مهم‌ترین منبع تأمین گوشت قرمز در ایران بوده‌اند را می‌توان از جمله دلایل کمبود تولید گوشت قرمز در کشور قلمداد کرد.
انتهای پیام/5005


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان