۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین گلایه های ناطق نوری و خاتمی از روحانی/ پروژه فشار به رئیس جمهور/ فرمان عبور از روحانی صادر شد
کد خبر: ۳۰۲۵۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

جزئیاتی تازه از نشست سران اعتدال و اصلاحات منتشر شد

گلایه های ناطق نوری و خاتمی از روحانی/ پروژه فشار به رئیس جمهور/ فرمان عبور از روحانی صادر شد

دیدار نوروزی سران اصلاحات و اعتدال که اواسط فروردین در منزل رئیس جمهور برگزار شد و خبرهایی از آن از سوی رسانه های اصلاح طلب منتشر شده بود، همچنان مورد توجه رسانه هاست و به تازگی جزئیاتی دیگر از این نشست منتشر شده که در آن به گلایه های سید محمد خاتمی و ناطق نوری به روحانی اشاره شده است.

 گلایه های ناطق نوری و خاتمی از روحانی/ پروژه فشار به رئیس جمهور/ فرمان عبور از روحانی صادر شد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، دیدار نوروزی سران اصلاحات و اعتدال که اواسط فروردین در منزل رئیس جمهور برگزار شد و خبرهایی از آن از سوی رسانه های اصلاح طلب منتشر شده بود، همچنان مورد توجه رسانه هاست و به تازگی جزئیاتی دیگر از این نشست منتشر شده که در آن به گلایه های سید محمد خاتمی و ناطق نوری به روحانی اشاره شده است.


گلایه های ناطق نوری و خاتمی از روحانی/ پروژه فشار به رئیس جمهور/ فرمان عبور از روحانی صادر شد




یک عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره دیدار رئیس دولت اصلاحات، حجت الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری و جهانگیری با رئیس جمهور گفت: دیداری بین آقایان ناطق نوری، جهانگیری و سیدمحمد خاتمی به میزبانی آقای روحانی در منزل وی صورت گرفت.

وی ادامه داد: این دیدار ابتدا قرار بود در بهمن ماه برگزار شود اما به دلیل آن که آقای خاتمی نمی‌توانستند حضور پیدا کنند به زمان دیگری موکول شد. چنین دیدارهایی در چارچوب همان دیدارهای چند جانبه‌ای که در زمان مرحوم هاشمی صورت می‌گرفت انجام شد که سید حسن خمینی نتوانست در جلسه‌ اخیر حضور پیدا کند.

وی درباره مسائل مطرح شده در این دیدار گفت: آقای خاتمی با صراحت به آقای روحانی گفتند که شما وعده‌های انتخاباتی داده‌اید که تقریبا به بسیاری از آن ها عمل نکرده‌اید مردم حساس شده‌اند این ناامیدی کار اصلاح‌طلبان را برای انتخابات بعدی مشکل می‌کند.

این منبع آگاه ادامه داد: نکته بعدی که آقای خاتمی مطرح کرد درباره رفع حصر بود،‌ ایشان به آقای روحانی گفت شما وعده رفع حصر را در سال ۹۲ دادید و بعدها موکول به سال ۹۶ کردید چرا این موضوع را به طور جدی پیگیری نمی‌کنید؟ وی افزود: آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود انتقاداتی را درباره تیم اقتصادی دولت و این که دولت برنامه اقتصادی مشخصی ندارد، مطرح کرد و گفت که چرا از ظرفیت آقای جهانگیری استفاده نمی‌کنید؟ دولت باید برنامه خود را در زمینه اقتصاد مشخص کند و با یک تیم منسجم آن را جلو ببرد.

این منبع آگاه گفت: حجت الاسلام ناطق‌نوری هم گلایه‌های جدی به آقای روحانی داشتند به ویژه درباره رفع حصر و این که رئیس‌جمهور باید زودتر به برنامه و وعده‌هایی که داده است عمل کند و بر تعامل بیشتر با قوای دیگر تاکید داشتند. وی در پاسخ به این سوال که آیا  خاتمی با طرح شهردار شدن آقای عارف موافق است یا خیر، گفت: آقای خاتمی موافق شهردار شدن آقای عارف نیست در حالی که  ایشان شاید در مقایسه با آقای نجفی هماهنگی بهتری با برخی از نهادها داشته باشند.(1)

همچنین عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات در مورد جزئیات این جسله ۴ نفره می گوید: اصلاح‌طلبان در جلسه با رئیس‌جمهور انتقاداتی نسبت به برنامه‌ریزی و اقدامات اقتصادی دولت مطرح کردند و خواستار شفافیت و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های آقای جهانگیری شده بودند.

وی افزود: اینکه خروجی چه باشد به آقای روحانی بستگی دارد اما مشخصا حاضران و به‌ویژه رئیس دولت اصلاحات تاکید زیادی بر عملی شدن وعده‌های انتخاباتی داشتند. بنابراین به قول معروف الان توپ در زمین آقای روحانی است که انتظارات جامعه مدنی را پاسخ مثبت بدهند.

وزیر کشور در دولت اصلاحات در ادامه با بیان اینکه سابقه جلسات چهار نفره رئیس‌جمهور با ناطق نوری، رئیس دولت اصلاحات و اسحاق جهانگیری به ایام قبل از انتخابات سال ۹۲ و پس از انتخابات برمی‌گردد، اظهار داشت: نخستین بار در آن دوره جلسه‌ای به میزبانی مرحوم آیت الله هاشمی برگزار شد که همین افراد هم در آن حضور داشتند و تا جایی که به خاطر دارم محور این جلسه ترکیب کابینه و ساختار دولت بود که البته توجهی به آن و نتیجه‌ای از آن جلسه حاصل نشد.

نوری ادامه داد: بعد از آن چه در زمان حیات مرحوم آیت الله هاشمی و چه پس از آن جلسه‌ای برگزار نشد. این جلسه هم همان‌طور که اعلام شد به میزبانی آقای روحانی بود و جزئیات هم همانی است که گفته شد. این جلسه قرار بود چند ماه قبل از عید برگزار شود که بنا به دلایلی مانند مشغله رئیس دولت اصلاحات به فروردین‌ماه سال جاری موکول شد.

 
پروژه فشار به رئیس جمهور

در همین حال علی جمشیدی نیز طی یادداشتی در اینباره نوشته است: این روزها دولت با چالش‌های مهمی دست و پنجه نرم می‌کند. شاید با هرکسی که این گزاره را مطرح کنید اول آن را تایید کند و بلافاصله بگوید که دلار و دیگر مسائل اقتصادی مهم‌ترین چالش این روزهای دولت است، چالش‌هایی که باید به‌سرعت راهکارهای عملی برای آنها اندیشیده و اجرایی شود.  

در این شرایط اما چند روزی است که برخی رسانه‌ها تمرکز خود را از مسائل اقتصادی برداشته و پیکان انتقادهای خود را در مسائلی به سمت دولت حسن روحانی گرفته‌اند که هیچ ربطی نه به اقتصاد دارد و نه به دلار. عده‌ای تلگرام و شبکه‌های اجتماعی را بهانه‌ کرده‌اند و به دولت می‌تازند و عده‌ای دیگر موضوع حصر را.

درمورد تلگرام که در دولت اجماعی بر سر ایجاد محدودیت برای آن شکل گرفته، اسحاق جهانگیری از میان دولتی‌ها خود پیشقدم شده و با این شبکه اجتماعی وداع کرده است و حتی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم از تصمیم چندماه پیش روحانی برای فیلترینگ تلگرام خبر داده، یکی عکس سنگ قبر تلگرام را روی جلد منتشر می‌کند و در نقد این اقدام، دولت را به‌شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد و دیگری وضعیت شبکه‌های اجتماعی را آن‌قدر مهم تحلیل می‌کند که در میان حرف‌هایش می‌گوید محدودیت‌ برای تلگرام یک ضرر بزرگ برای کشور است. این رسانه‌ها البته اسحاق جهانگیری را که می‌گویند نزدیک‌ترین فرد به جریان اصلاحات در دولت است هم بی‌نصیب نگذاشته‌اند و خروجش از تلگرام را به‌معنای پشت‌کردن به وعده‌ها تصویر کرده‌اند.

این رسانه‌ها در مساله حصر تیتر «وقتی روحانی خلاف وعده‌هایش عمل می‌کند، مشکل ایجاد می‌شود» را از حرف‌های سیدمحمد خاتمی گرفته‌اند و آن را با ضریب بالایی منتشر کرده‌اند؛ حرف‌هایی که  در بنیاد باران بیان شد. خاتمی در این دیدار با پیش کشیدن مساله حصر گفته بود: «وقتی آقای رئیس‌جمهور وعده‌هایی می‌دهد که عملی نمی‌شود یا خدای ناکرده خلافش رخ می‌دهد، مشکل ایجاد می‌شود.»

دیدار روحانی با سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری و اسحاق جهانگیری که تنها بخش‌هایی گزینش‌شده از آن در رسانه‌های اصلاح‌طلب منتشر شد نمونه دیگر آن است. گفته شد در این دیدار رئیس دولت اصلاحات چند انتقاد مهم به دولت را مطرح کرده، از جمله اینکه «آقای خاتمی با صراحت به آقای روحانی گفته که شما وعده‌های انتخاباتی‌ای داده‌اید که تقریبا به بسیاری از آنها عمل نکرده‌اید، مردم حساس شده‌اند، این ناامیدی کار اصلاح‌طلبان را برای انتخابات بعدی مشکل می‌کند... .»

البته ناگفته نماند که در همین یکی، دو روز گذشته محمدرضا تابش، برادرزاده محمدرضا خاتمی هم در همین مورد گفته بود: «همان‌طور که آقای خاتمی هم چند روز پیش گفتند، ظاهرا مساله رفع حصر در حد کلان آن از سوی مقام معظم رهبری با رویکرد حل به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده است؛ علی‌رغم اینکه پیگیری‌های زیادی از طریق معاون پارلمانی رئیس‌جمهور انجام شده، اما هنوز وقتی برای ملاقات کمیته رفع حصر با روحانی تعیین نشده است.» البته سوای اینکه این اظهارنظر درخصوص اقدام رهبری چقدر صحیح است،  با این استدلال که دستور ایجاد حصر برای موسوی، رهنورد و کروبی در شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسیده، می‌توان به این نتیجه رسید که قاعدتا امروز هم بررسی مجدد یا حتی رفع آن در اختیار همین شورا است.

در این مورد البته خیلی‌ها می‌گویند که حسن روحانی تاکنون یعنی بعد از گذشت پنج سال از دوران ریاست‌جمهوری‌اش نه‌تنها به دنبال رفع حصر نبوده بلکه ظاهرا تمایلاتی نیز برای ادامه آن دارد. این حرف البته اظهارنظر منتقدان اصلاح‌طلب دولت در روزهای گذشته هم بوده است. هنگامه شهیدی از فعالان این جریان قبلا به‌صراحت گفته بود روحانی خود از مشتاقان ادامه حصر است چون امضای خود او پای برگه مصوبه حصر است و حالا هم که مسئولیت ماجرا از سوی رهبری به‌عهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته شده بازهم باید از شخص رئیس‌جمهور ماجرا را پیگیری کرد.

برخی البته معتقدند این رفتار روحانی بخشی از چارچوب حرکتی و یکی از نیازهای مدل سیاست‌ورزی اوست؛ چراکه اولا رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون خود را همواره تنها گزینه برای برآورد مطالبات سیاسی اصلاح‌طلبان مطرح کرده و با این روش توانسته امتیازهای زیادی از آنها بگیرد و حالا هم برای ادامه این مسیر و حفظ حمایت بالاجبار آنها باید رفع حصر را در تعلیق نگه دارد و ثانیا اینکه روحانی به‌خوبی می‌داند که جمیع ویژگی‌هایش تنها او را تا جایگاه یک آلترناتیو میان اصلاح‌طلبان بالا خواهد برد، لذا در صورت رفع حصر و بازگشت محصوران این جایگاه نیز از او گرفته خواهد شد.

مساله دیگر اما بیان انتقادهای اصلی برای اولین‌بار از زبان سیدمحمد خاتمی است؛ کسی که در انتخابات سال 92 با کنار کشیدن عارف و در انتخابات سال 96 با گزاره «تکرار می‌کنم» زمینه رای‌آوری حسن روحانی را فراهم کرد. این اولین‌بار است که به این صراحت خاتمی وارد میدان شده و رئیس دولت را به باد انتقاد می‌گیرد.

خاتمی اولین انتقاد خود را آن‌هم با این صراحت مطرح می‌کند اما در چه شرایطی؟ در روزهایی که قریب به 1800 روز از ایام تصدی روحانی بر قوه مجریه گذشته و تنها یک‌سوم ایام قانونی دولت باقی ‌مانده است، او در روزهایی انتقاد می‌کند که اقدامات دولت در عرصه سیاسی و اقتصادی نارسایی‌های زیادی را نشان داده و شرایط اجتماعی- سیاسی دیگر مانند گذشته پشتیبان روحانی نیست؛ افزایش قیمت دلار کار خود را کرده و با محدودیت‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست هم داده و سیل بازگشت از روحانی را به راه انداخته است، شرایطی که در آن سلبریتی‌ها هم یکی‌یکی از جایگاه حمایت در قامت منتقد دولت ظاهر می‌شوند و از مردم عذرخواهی می‌کنند.

 خاتمی در شرایطی انتقاد می‌کند که تاکنون تقسیم وظایف میان اصلاح‌طلبان نشان می‌داد که وظیفه انتقاد از روحانی تنها برعهده افراد رادیکال  و درجه دو جریان اصلاحات مانند  اصغر زاده، تاجزاده و جلایی‌پور سپرده شده و مابقی قرار نبوده کوچک‌ترین حرفی در این مورد به زبان بیاورند؛ اما ظاهرا به نظر می‌رسد حالا دستور عبور از روحانی از اتاق فرمان جریان اصلاحات صادر شده و کوچک و بزرگ اصلاحات موظف به نقد دولت شده‌اند، فرمانی که البته نتیجه حداقلی و کوتاه‌مدت آن ایجاد تنش‌های سیاسی- اجتماعی به دولتی است که در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته و هرگونه حاشیه‌سازی برای آن می‌تواند بسیار مخرب باشد.

در این میان البته این را هم باید در نظر گرفت که این انتقادها از دولت در فضای سیاسی امروز کشور قاعدتا آنچنان که خاتمی و دیگر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب پیش‌بینی می‌کنند برایشان موثر نخواهد بود، چراکه بسیاری ازجمله نخبگان جامعه می‌دانند که رئیس‌ دولت اصلاحات که حالا بعد از پنج سال یادش افتاده که از روحانی انتقاد کند، خود روزی عامل جمع‌شدن آرا برای او بوده و اکنون نیز باید پاسخگوی ناکارآمدی‌های دولتی باشد که برای آن بیانیه خوانده و ویدئو منتشر کرده است.

خاتمی البته می‌داند که این روزها تنها باید روحانی را خطاب قرار دهد؛ چراکه هم مجلس درصدی از اصلاح‌طلبان را در خود جای داده و هم شوراها و راه انداختن تقصیر بر گردن دیگری تقریبا مسدود است و جریان اصلاحات و دولت باید پاسخگوی شرایط کشور به‌ویژه مسائل اقتصادی باشند.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان