۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین واجب نیست آدم صندلی که اشغال کرده‌ است را تا پایان ۴ سال بچسبد/از سیستم ارزی در ۴ سال گذشته راضی نبودم/زودرنج نیستیم
کد خبر: ۳۰۲۵۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱ ساعت: ۱۲:۱۷ ↗ لینک کوتاه

روحانی در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت:

واجب نیست آدم صندلی که اشغال کرده‌ است را تا پایان ۴ سال بچسبد/از سیستم ارزی در ۴ سال گذشته راضی نبودم/زودرنج نیستیم

رئیس جمهور گفت: مردم باید از ما انتقاد کنند و بدانند که ما دل‌نازک و زودرنج نیستیم.

واجب نیست آدم صندلی که اشغال کرده‌ است را تا پایان ۴ سال بچسبد/از سیستم ارزی در ۴ سال گذشته راضی نبودم/زودرنج نیستیم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: ماه شعبان ماهی است که به نام پیامبر اسلام بوده و شیوه پیامبر در این ماه عبادت، نماز و روزه بوده است. امیدوارم از این ماه پربرکت همه ما استفاده کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه بالاترین استفاده از این ماه خدمت به مردم است، ادامه داد: بالاتر از خواندن دعا و حتی خواندن قرآن مجید و نماز مستحب خدمت به مردم است. اگر در این ماه بتوانیم بیش از ماه‌های گذشته به مردم خدمت و دلی را خوشحال کنیم در مسیر درست پیش رفته‌ایم.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: روایات بسیاری داریم که در آن‌ها گفته شده خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می‌کند که مشکلی را از پیش پای مردم بردارد و باید در ادارات ما رفتار با مردم این چنین باشد.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: اگر خانواده‌تان در اداره‌ای کاری داشته باشد و او را از این اتاق به آن اتاق بکشانند و امروز و فردا کنند شما چه حالی پیدا می‌کنید؟ اگر رفتار کارمندان یک اداره با خانواده شما مودبانه باشد آن زمان چه حالی پیدا می‌کنید؟

* باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم

وی با تأکید بر اینکه اداره و مدیریت کشور برعهده ملت است، ادامه داد: باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. ما خادم و نوکری برای مردم هستیم. اگر کسی خود را بالاتر از خادمی مردم می‌داند پس معنای اسلام و مفهوم مردم‌سالاری دینی را حس نکرده است.

روحانی اظهار کرد: اگر مدیر و کارمند زیردست شما به مردم احترام کافی نکرد و ادب لازم را به خرج نداد او نمی‌تواند صاحب آن صندلی و میز باشد و غاصب است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: در گزینش‌ها از آباء و اجداد می‌پرسیم، یک کلمه نمی‌پرسیم که آیا تو متعهد به خدمت مردم هستی؟ آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می‌دانی یا نه؟ اگر اینها در سوال‌های گزینش بود، بنده همه حرف‌هایم را پس می‌گیرم.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: تمام افرادی که در جمهوری اسلامی به نحوی مدیریت دارند، در همین انقلاب تربیت شده‌اند، از اینها چند گزینش انجام دادیم؟

وی گفت: اگر از سال 58 که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب است رفتار ما با مراجعین درست شده، انقلاب مسیرش درست بوده، اگر رفتار ما بدتر شده، این مسیر به درستی پیش نرفته است.

روحانی ادامه داد: این همه زنجیره و خوان درست کردیم مردم برای گرفتن مجوز یک بنگاه، هتل، یک کار تولیدی و ... باید از 20 خوان عبور کنند، اگر ما امسال این 20 خوان را تبدیل به 10 خوان کردیم در واقع یعنی گرفتاری مردم را نصف کرده‌ایم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: این همه نظرسنجی انجام می‌دهیم، هیچ‌کدام به درد ما نمی‌خورد. اگر در نظرسنجی‌ها فهمیدیم که مردم نسبت به دولت، حکومت، مسئولان، مدیران و ... به خاطر رفتارشان راضی‌تر شده‌اند ما موفق‌تریم.

رئیس قوه مجریه افزود: درست است دشمن و بدخواه داریم ولی مهم نیستند. بعضی ابرقدرت‌ها با ما نیستند. باید به اینها سرجای خودش فکر کنیم. نمی‌خواهد خیلی فکرمان را مشغول کنیم. باید خودمان را اصلاح کنیم، چرا که اساس خودمان هستیم.

وی ادامه داد: می‌دانم که مشکل کم‌آبی، محیط زیست، بیکاری جوانان را داریم، همه اینها به اعتقاد من با اراده و تصمیم ‌مان با اتکاء به خداوند قابل حل است.

وی گفت: هر مشکلی که پیش می‌آید باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. تلاش و برنامه‌ریزی انجام داد. همچنین از مردم خواسته شود تا برای حل آن مشارکت داشته باشند.

روحانی ادامه داد: اگر مردم برای انجام هر کاری قانع شوند و نه تهدید، آنها از ما پشتیبانی می‌کنند و موفق خواهیم شد.

رئیس جمهور کشورمان بیان کرد: در مسئله ارز، صادرات غیرنفتی در برابر توطئه‌های دشمن، اشتغال و ... با پشتیبانی مردم موفق خواهیم شد.

رئیس قوه مجریه گفت: باید مردم را با خود همراه کنیم و آنها را آگاه سازیم تا از مشکلات مطلع شوند، زیرا اگر مردم مشکلات را به درستی لمس نکنند و دیگران راه انحرافی پیش روی‌شان بگذارند، این افراد می‌توانند مردم را تحریک کنند زیرا اطلاع کافی ندارند.

وی افزود: چون مردم مشکل فعلی را می‌بینند و از برنامه آینده اطلاعی ندارند ممکن است ناراحت و عصبانی شوند، به خیابان بیایند و داد بزنند.

* مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند

روحانی با بیان اینکه متأسفانه با مردم کم صحبت می‌کنیم، اضافه کرد: مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم چه کسی به آنها گفته است و از چه می‌ترسند. هرکس در پست دولتی و در هر رده مدیریتی مسئولیتی دارد، باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی دارای توانمندی و قدرت بالاست و باید به وظیفه‌اش عمل کند و اگر می‌ترسد، نمی‌تواند و یا از اخم این و آن هراسی دارد، باید کنار برود.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: واجب نیست افراد صندلی را که اشغال کرده‌اند تا پایان 4 سال به آن صندلی بچسبند. اگر شخصی می‌تواند به وظیفه قانونی خود عمل کند، می‌داند که وزیر، استاندار، مدیرکل، فرماندار دارای اختیارات است باید از این اختیارات استفاده کند.

رئیس قوه مجریه گفت: کسی که از وظیفه قانونی خود با اخم یا تماس تلفنی یک نفر (هرکس که می‌خواهد باشد) می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند، حق ندارد صندلی را نگه‌دارد، این صندلی بر او حرام است، چنین فردی باید مسئولیتش را رها کند و کنار برود.

وی با بیان اینکه ما در صندلی وظیفه و قانون نشسته‌ایم، یادآور شد: قانون اساسی به ما اختیارات داده، همچنین بالاترین قدرت در کشور قدرت اجرایی است و بالاترین بار مسئولیت هم بر دوش این بخش قرار دارد و قدرت را قانون اساسی به بخش اجرایی اعطا کرده است.

روحانی با تأکید بر اینکه باید محکم و قاطع راه خود را در پیش بگیریم، یادآور شد: هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت و امور اجرایی دخالت کند، البته شاید نظری داشته باشد و بخواهد آن را بیان کند که در این صورت اشکالی ندارد، اما مدیر باید کار و وظیفه خود را انجام دهد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: زمانی دیدم یک دستگاه اجرایی برای یکی از وزارتخانه‌های ما اینطور نوشت که نوع هواپیمایی که قرار است خریداری شود از فلان مدل بهتر است. من روی کاغذ نوشتم به تو چه ربطی دارد! تو چکاره‌ای؟ فکر کرده چون دستگاه نظارتی است، می‌تواند نوع هواپیما، اتومبیل، کشتی، دارو و ... را برای ما تعیین کند.

* دل‌نازک و زودرنج نیستیم

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: دستگاه نظارتی باید نظارت داشته باشد و اگر تخلفی بود آن را اعلام کند، البته تخلف بر مبنای قانون و نه عقل ناقصش، زیرا عقل ناقص تو برای مبنا نیست. این دستگاه باید در چارچوب قانون عمل کند.

وی متذکر شد: به برخی نامه‌ها و تهدیدها اعتنا نکنید، اگر می‌ترسید به آنها جواب بدهید برای من بفرستید تا من به آنها پاسخ دهم.

روحانی با بیان اینکه از ما انتقاد کنید، دل‌نازک و زودرنج نیستیم، ادامه داد: ظاهرا غیر از دولت هم نمی‌توانند انتقاد کنند، زیرا مشکلات زیادی پیش می‌آید. مشکلی نیست از رئیس جمهور انتقاد کنید، زیرا خیلی‌ها خوشحال می‌شوند البته ما هم بدمان نمی‌آید.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه بار اصلی کشور بر دوش ماست، افزود: بعضی‌ها کنار گود نکاتی مطرح می‌کنند و نمی‌دانند در گود چه خبر است؛ اگر کسی محاسباتی دارد و می‌گوید من 10 یا 20 سال دیگر باید به کجا برسم از دولت دوازدهم بیرون برود.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: رسالت سنگینی بر دوش داریم و باید آن را به خوبی انجام دهیم. بدانیم که بدون حمایت مردم پیش نمی‌رویم. باید مردم را با بیان درست و منطق قانع کنید که احساس کنند درست می‌گوییم.

رئیس قوه مجریه به مشکل کم‌آبی کشور اشاره کرد و گفت: ما می‌گوییم آب کم است. مردم بهتر از ما می‌دانند که کم‌آبی است. قبل از اینکه ما خشکسالی را احساس کنیم، کشاورزان آن را احساس کرده‌اند.

وی ادامه داد: یک زمانی که در روستاها بودم پیرمردها اوایل مهر به آسمان نگاه می‌کردند و می‌گفتند که امسال خشکسالی است، در حالیکه هیچ ماهواره‌ای هم در اختیار نداشتند؛ اینکه مشکل کم‌آبی داریم حرف درستی است و دولت در جایگاهی نیست که به مردم بگوید خشکسالی داریم، دولت باید برنامه بدهد نصیحت هم کار شما نیست. علما و ائمه جمعه بلدند چگونه نصیحت کنند.

روحانی ادامه داد: نمی‌خواهد شما منبر بروید، مدیر اجرایی باید برنامه‌ریزی کند. وزرای نیرو، کشاورزی، محیط زیست و صنعت در امر آب دخیل‌اند. باید برنامه بدهند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: برخی می‌آیند به بنده گزارش می‌کنند که آب خیلی کم است؛ مگر من نمی‌دانم که آب کم است؟ باید برنامه بدهید و بگویید اگر این اقدامات را اجرا کنیم، می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

* توقع مردم از دستگاه اجرایی نصیحت و موعظه نیست

رئیس قوه مجریه ادامه داد: با گفتن ایهالناس آب کم است صرفه‌جویی کنید مشکلی حل نمی‌شود، نمی‌گویم که به مردم نگویید صرفه‌جویی کنید. توقع مردم از دستگاه اجرایی نصیحت و موعظه نیست و در همه مسائل حتی فساد هم اینگونه است.

وی با تأکید بر اینکه ما به عنوان دولت باید برنامه‌ریزی کنیم که فساد نشود یا کم شود، افزود: باید دولت الکترونیک را هرچه سریعتر راه‌اندازی کنیم، در آن شرایط فساد کمتر می‌شود. باید رابطه مردم با میز اداری را قطع کنید.

روحانی افزود: 15 طبقه اداره درست کردیم، آسانسور هم همیشه خراب است. یک نفر باید در طبقه همکف به مردم پاسخگو باشد؛ خود جنابعالی باید از این 15 طبقه بالا و پایین بروید، چرا مردم بروند؟ زمانی که 10 بار بالا و پایین رفتید آن زمان می‌دانید چه کنید.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: برای جلوگیری از فساد باید برنامه بدهیم، شلاق و زندان دست ما نیست، دست قوه قضائیه است. اگر قضای حکم کند اجرا می‌شود. ما به عنوان دولت باید کاری کنیم تا فساد کردن ناممکن و یا بسیار سخت شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به تدوین بودجه امسال بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که در بودجه انجام دادیم و امیدوارم اجرایی شود، بودجه عملیاتی است. یعنی به دستگاه‌ها بر مبنای عملکردشان پول بدهیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید ناظر بر پول خودشان باشند، افزود: قبلا به وزیر اقتصاد هم گفته‌ام و دوباره تکرار می‌کنم پول‌هایی که به دستگاه‌ها اختصاص می‌دهید روی سایت بگذارید تا مردم ببینند و خودشان مقایسه کنند. فضای مجازی برای همین است. یعنی برای نظارت عامه مردم بوده، فضای مجازی یعنی امر به معروف و نهی از منکر.

روحانی تصریح کرد: بعضی‌ها می‌گویند ما انجام امر به معروف و نهی از منکر را از طریق موبایل و ... قبول نداریم، باید در خیابان‌ها یقه مردم را بگیریم؛ با گرفتن یقه مردم و جنگ و دعوا امر به معروف درست نمی‌شود.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: همین موبایل راه امر به معروف و نهی از منکر است، نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل و شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید. از اطلاعات مردم هم خوششان نمی‌آید، می‌گویند مردم در بی‌خبری محض باشند، شب راحت‌تر می‌خوابند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: حقوق شهروندی را تدوین کردیم و بر مبنای آن باید عمل کنیم. اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه باید فضا برای نظارت و اظهار نظر مردم فراهم شود، بیان کرد: این مسئله وظیفه ما و جزء حقوق شهروندی است، همچنین اگر شبکه‌ای در ایران انحصار نداشته باشد، حرف درستی است، زیرا انحصار خوب نیست، در هرحال باید اجازه داد تا مردم زندگی‌شان را بکنند.

* از سیستم ارزی در 4 سال گذشته راضی نبودم

رئیس قوه مجریه گفت: من از سیستم ارزی در 4 سال گذشته راضی نبودم و از سیستم فعلی هم چندان خشنود نیستم، براین اساس باید با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به سیستم سومی رسید.

وی با اشاره به مشکلات سیستم ارزی در 4 سال گذشته اضافه کرد: در گذشته با گرفتاری فراوان ارز تهیه می‌کردیم، این ارز وارد هواپیما و هواپیما بیمه می‌شد، سپس آن ارز وارد فرودگاه می‌شد و ماشین‌های مسلح و غیرمسلح آن را به بانک‌ مرکزی منتقل می‌کردند و صبح چند گونی به کارمندها داده می‌شد، دلارها به داخل گونی ریخته می‌شد، سپس به صرافی‌ها می‌دادیم. صرافی‌ها هم ... خدا عاقبت همه ما را بخیر کند.

روحانی ادامه داد: اینکه چطور ارز در گذشته تقسیم می‌شد و به چه کسانی داده می‌شد نمی‌دانیم؟! برخی اجناس مرغوب در میوه‌فروشی‌ها توسط فروشندگان کنار گذاشته می‌شد و به مشتریان می‌گفتند قبلا آنها را فروخته‌ام، به همین شکل میوه‌ها و پرتقال‌های خوب برای آدم‌های از ما بهتران کنار گذاشته می‌شد که بعدا می‌آیند و پول بیشتری می‌دهند. توزیع ارز هم همینطور بود و ارزهای خوب داخل پاکت می‌رفت.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: بانک‌ها که باید در توزیع ارز مسئولیت اصلی داشته باشند تماشا می‌کردند و گاهی هم که خودشان نیازمند ارز بودند به دلالان و صرافان زنگ می‌زدند. این در حالی بود که آن ارز دو نرخ واضح و آشکار داشت، برخی کالاها با یک نرخ و برخی کالاها با نرخ دیگر وارد می‌شد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه همواره منتقد شیوه تقسیم ارز گذشته بوده‌ام، گفت: ارز نباید با اسکناس وارد شود، بلکه باید از طریق حواله در اختیار افراد قرار گیرد، همچنین در این زمینه حداکثر کار باید به دست بانک‌ها انجام شود و در موارد خاص هم به دست صرافی‌های مجاز.

وی اضافه کرد: در سیستم توزیع ارزی گذشته برخی نیازمند واقعی بودند و می‌خواستند مواد اولیه را وارد کنند تا چرخه تولید راه بیفتد اما ارزی به آنها نمی‌رسید.

روحانی بیان کرد: روزی باید ارز را با نرخ واحد اعلام می‌کردیم و رابطه صرافی‌های مجاز، غیرمجاز، دلال، غیردلال، خیابان و کف خیابان با تقسیم ارز و تسهیم ارز قطع می‌شد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: گرگ‌های خارجی و یا برخی از افراد سودجوی داخلی شرایطی در بازار ارز در چند ماه گذشته ایجاد کردند. باید بدانیم چه چیز باعث شد آرامش بازار در زمینه ارز متزلزل شود و اینکه چه مقدار فشار روان خارجی و تبلیغاتی بود.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: قصد ندارم بگویم شرایط حاکم بر بازار ارز بهترین و مطلوب است، خیر. بنده به دنبال روش بهتری برای این امر در آینده هستم، اما در شرایط فعلی کار و تصمیم درستی اتخاذ کردیم.

وی گفت: این تصمیم به اجماع همه همکاران اقتصادی ما اتخاذ شد و در جلسه‌ای که برای کاهش نرخ ارز برگزار شد، اعلام کردم نظری که نهایی شده اجماع است یا اختلاف، همه اعلام کردند نظری واحد داریم. بنابراین براساس اجماع نظر مسئولان اقدامی جدید برای نرخ ارز آغاز کردیم.

روحانی بیان کرد: براساس تصمیمی که برای نرخ ارز گرفتیم مقرر شد واردکنندگان کالای مورد نیاز کشور کاملا راحت باشد.

رئیس جمهور بیان کرد :اگر کالایی قرار است در طول سال 97 وارد شود پول و ارز در اختیار وارد کنندگان قرار خواهد گرفت، به طوریکه در شرایط کنونی ارز قیمت مناسبی را دارد و 4200 یک قیمت محاسبه شده است.

همچنین ادامه داد: با توجه به تورم درون کشور و تورم جهانی همچنین تفاضلی که در این زمینه وجود دارد، قیمت ارز در همین حدود 4200 است، لذا اضافه و کم شدن قیمت ارز بر اساس ا ین تفاضل است ،یعنی به طور میانگین در طول یکسال ارز 5 درصد تغییر می کند.

همچنین افزود: هر کسی که وارد کننده است می تواند سفارش خود را ثبت کند و بر مبنای آن ثبت سفارش از بانک مرکزی پول خود را با همین قیمت 4200 دریافت کند. در نتیجه همه کسانی که می خواهند خرید جنس بکنند باید بدانند هر کس بهانه ارزی می آورد این بهانه نادرست است و ارز تا پایان سال بر همین منوال تا مین خواهد شد.

روحانی بیان کرد: تولید کننده به مواد اولیه ، قطعات و غیر... برای تولید نیازمند است و او نیز باید نسبت به تامین ارز اطمینان داشته باشد. و ارز به صورت مطمئن برای تولید اختصاص داده شود.

وی اضافه کرد: سال کالای ایرانی به معنای عملیاتی و اجرایی کردن تامین مواد اولیه است و دولت با برنامه ریزی درست نباید شعاری عمل کند،لذا تامین مواد اولیه از جمله مواردی است که دولت نسبت به آن اهتمام ویژه ای دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تامین متناسب مواد اولیه برای تولید کنندگان وجه دیگری از حمایت از تولید کالای ایرانی است، تصریح کرد: البته در این زمینه هدر رفتی را در حوزه ارزی داشته ایم، ما در حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی در کشور داریم که در سال 97 نیز منوال به همین صورت و با ترکیب درآمد های نفتی و غیرنفتی محاسبه می شود.

وی افزود: اگرچه بخش نفتی درآمدهای ارزی نظم خاصی را دارد، اما بخش غیر نفتی نظم و چارچوب مناسبی را ندارد. ولی با اتحاذ تصیمی جدید ارزی تکلیف صادرکنندگان کاملا مشخص شده و در عین حال صادرکنندگان غیر ایرانی نیز می توانند ارز خود را به بانک مرکزی بفروشند و برنامه ریزی درستی را را داشته باشند که در این صورت مشکل صادرات نیز در اینجا برطرف می شود.

* کالای ایرانی باید کیفیت بالا و قیمت پایین داشته باشد

همچنین تاکید کرد: حمایت از کالای ایرانی یک راهش هم مبارزه با قاچاق است البته کالای ایرانی در جایی نیاز به تبلیغ ندارد مانند زعفران، برنج و فرش که نامشان کاملا مشخص است که نه تنها ما بلکه دنیاهم مشتاق است تا به این کالای ایرانی برسد.

وی گفت:اما بخش دیگری از کالای ایرانی مربوط به کیفیت و بسته بندی مناسب است که متاسفانه بعضی از کالاها بسته بندی جذابی را ندارد در حالیکه برخی اینگونه نیست، لذا در بعضی از امور بسته بندی ما ایراد دارد. کالای ایرانی باید کیفیت بالا وقیمت پایین داشته باشد، بنابراین ما باید با برنامه ریزی کیفیت را بالا ببریم و در عین حال قیمت کاهش پیدا کند. بانکهای ما در این مسیر مسئولیت مهمی را دارد زیرا در بخش سرمایه گذاری و تسهیلات ایفای نقش می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: بانکها باید در سریعترین زمان ممکن به نیازمندترین افراد وام دهند تا تولید حرکت کند و کالای ایرانی با قیمت پایین تولید شود. بنابراین بانکها و مالیات از عوامل ارزان در آوردن کالای ایرانی هستند.

وی تاکید کرد: نباید مالیات تولید ایرانی افزایش یابد و آنهایی که مالیات نمی‌دهند باید مالیات خود را پرداخت کنند و نام نهادها و دستگاههای که مالیات نمی‌دهند هم باید اعلام شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: در بخش مالیات و بانک، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مسئولیت سنگینی را در اجرایی کردن شعار حمایت از کالای ایرانی را بر عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک راه هم برای حمایت از کالای ایرانی مبارزه با قاچاق است. تصمیم ارزی اخیر کار را برای مبارزه با قاچاق سخت کرده است. زیرا بانک در پرداخت ارز کنترل لازم را دارد و هر کسی که ارز بخواهد باید به این نهاد مراجعه کند و شخصی که می‌خواهد قاچاق کند نمی‌تواند با قیمت 4200 تومان این کار را انجام دهد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در سیستم ارزی جدید مشکلی برای قاچاقچیان به وجود می‌آید و به آنها سخت خواهد گذشت، گفت: مسئولیت نداریم که قاچاقچیان خواب راحت داشته باشند. البته گروه دیگری هم در این جریان دچار مشکل شدند و آنها کسانی هستند که می‌خواستند ارز را از کشور خارج کنند و ویلا و خانه خریداری کنند، البته این موضوع به ما هم ربطی ندارد و معتقدیم بهترین ویلاها و خانه‌ها در همین کشورمان وجود دارد، اما اگر کسی می‌خواهد در فلان کشور و شهر ویلا بخرد ما مسئول و متعهد نیستیم.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: در مسئله قاچاق و خروج سرمایه از کشور کار سخت شده و گره خورده و ما از این بابت خوشحال هستیم، البته در زمینه واردات و صادرات راه باز و آینده روشن شده و از این بابت هم خرسند هستیم.

وی تأکید کرد: از اینکه بانک مرکزی شب حواب راحت دارد خوشحالیم، زیرا بانک مرکزی دغدغه داشت دلار از کجا تهیه کند و به گونی بریزد و به صراف ها تحویل دهد.

روحانی یادآور شد: زمانی که در کشور 81 میلیونی طرحی ضروری اجرا می‌شود، ممکن است برای 80 میلیون نفر مفید باشد و 1 میلیون نفر هم از آن ناراضی باشند، اما چاره‌ای نیست. در نظام مردم‌سالاری همین است و ما باید به فکر 80 میلیون نفر باشیم. من در مجموع از دستگاه‌های اجرایی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور برای مهار نرخ ارز تشکر می‌کنم.

* در مسئله ارز تودهنی محکمی به 22 اردیبهشت زده شد

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در مسئله ارز تودهنی محکمی به 22 اردیبهشت زده شد، گفت: پیشاپیش یک تودهنی لازم بود که به کار آمریکا در این روز زده شود، زیرا همه امید آنها به این بود که اگر در روز 22 اردیبهشت علیه ایران قدم بردارند، بازار داخلی را برهم بریزند. اما اکنون مردم می‌توانند خیال راحت و آسوده‌ای داشته باشند.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: سبک و روشی که امروز شروع کرده و اجرا می‌کنیم توطئه طراحی شده آمریکا را نقش بر آب کرد، لذا ما این وضعیت را سامان می‌دهیم و کارها ره به خوبی پیش می‌بریم.

وی اضافه کرد: فردی چند روز گذشته از من پرسید آمریکا چه خواهد کرد؟ من در پاسخ گفتم: فکر می‌کنم کاخ سفید هم ندان ، حتی وزارت خارجه آمریکا، شورای امنیت ملی و کنگره این کشور هم اطلاعی در این باره ندارد.

روحانی ادامه داد:این کشور بزرگ به چه وضعی دچار شده و این ملت گرفتار مصیبتی شدند که نمی‌ دانند رئیس جمهور کشورشان یک ساعت بعد چه کاری می‌کند. همه آمریکایی‌ها نگاهشان به صفحه توئیتر ترامپ است که ببیند که آین آقا دیشب چه خوابی دیده و صبح چه کاری خواهد کرد؟ این زندگی مردم و آمریکاست.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: واقعا یکی از نقاط عجیب و غریب در آمریکا چنین حاکمیتی بوده که امروز بر مردم این کشور و نگرانی مردم در سطح جهان افزوده است.

رئیس قوه مجریه افزود: از ماه‌ها پیش برای برجام فکر و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین زندگی، تجارت و رفت و آمد مردم دچار مشکل نخواهد شد، البته اگر لازم باشد در مقابل ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم کار سختی نخواهد بود.

وی گفت: از ماه‌ها پیش به سازمان انرژی اتمی دستور دادیم و این سازمان برای آنچه آنها فکر می‌کنند، آنچه فکر نمی‌کنند آمادگی دارند.

روحانی با بیان اینکه اقدامی که در زمینه ارز انجام شد پیش‌دستانه و مناسب بود، خاطرنشان کرد: امسال قصد داریم تحرک خوبی در حوزه اشتغال ایجاد کنیم، به همین منظور تبصره 19 قابل توجه و مورد تأکید است، لذا از سازمان برنامه و بودجه درخواست می‌کنم تا آئین‌نامه اجرایی تبصره 19 را در هفته جاری آماده کند تا در هیئت دولت تصویب شود.

* 70 درصد از تسهیلات وام اشتغال روستایی تا پایان خردادماه پرداخت می‌شود

رئیس جمهور کشورمان افزود: گام دیگری که در حوزه اشتغال باید برداشته شود این است که همه استانداران باید با وزیر کار همکاری کنند، همچنین هرکس بخواهد در اصناف و واحدهای کوچک برای آموزش وارد عمل شود، از حق تأمین اجتماعی معاف خواهد شد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: جوانان علاقمند می‌توانند وارد اصناف و واحدهای کوچک تولیدی شوند و تا پایان سال 97 چیزی به عنوان بیمه پرداخت نکنند. چنین تسهیلاتی به عنوان آموزش حین کار انجام پرداخت خواهد شد.

وی اظهار کرد: آئین‌نامه وام اشتغال روستایی ابلاغ شده است و وزارت کار باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد، همچنین وزیر کار باید تا پایان خردادماه امسال تمامی این تسهیلاتر ا به متقاضیان پرداخت کند.

روحانی یادآور شد: ربیعی وزیر کار متعهد شده تا پایان خردادماه 70 درصد از تسهیلات وام اشتغال روستایی را پرداخت می‌کند و تا پایان شهریورماه همه متقاضیان از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

رئیس جمهور کشورمان گفت: ما می‌خواهیم هرچه زودتر وام اشتغال روستایی در اختیار مردم قرار گیرد و کیفیت زندگی آنها بهبود پیدا کند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به مسئله بافت فرسوده و بازآفرینی محلات اظهار کرد: قرار است امسال همه زمین‌های دولتی در اختیار وزارت مسکن قرار گیرد و همه استانداران هم برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده موظف هستند اراضی دولتی را به وزارت مسکن تحویل دهند.

وی گفت: وزارت مسکن باید برای ساخت خانه از بخش خصوصی و توسعه‌گران دعوت به همکاری کند. براین اساس 50 درصد به توسعه‌گر و 50 درصد به متقاضیان تعلق می‌گیرد.

روحانی تأکید کرد: زمین به صورت مجانی در اختیار متقاضیان قرار می‌‌گیرد و مجوز ساخت و ساز و خدمات رفاهی مثل آب و برق برای آنها رایگان خواهد بود. بنابراین باید تحرک بزرگ در بخش مسکن ایجاد کنیم و دولت هم باید به صورت مرتب و مستمر این موضوع را پیگیری کند.


انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان