۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین خشت کجی که جهانگیری و آشنا و خاتمی گذاشتند.../ زمزمه ناامیدی و ناکارآمدی در ستاد دولت و اصلاح‌طلبان
کد خبر: ۳۰۲۳۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۳۰ ساعت: ۱۳:۵۷ ↗ لینک کوتاه

اسنادی برای شراکت دولت در یک «اعتراض ظالمانه»؛

خشت کجی که جهانگیری و آشنا و خاتمی گذاشتند.../ زمزمه ناامیدی و ناکارآمدی در ستاد دولت و اصلاح‌طلبان

برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در حالی از القای ناامیدی و ناکارآمدی در کشور انتقاد می‌کنند که گویا نمی‌دانند مثل همیشه پای «جریان سیاسی خاص» در میان است.

خشت کجی که جهانگیری و آشنا و خاتمی گذاشتند.../ زمزمه ناامیدی و ناکارآمدی در ستاد دولت و اصلاح‌طلبان
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، محمد هاشمی، برادر مرحوم هاشمی و از اعضای شهیر اما سابق حزب کارگزاران سازندگی اخیراً با روزنامه دولتی ایران به گفت‌وگو نشسته است.

خبرنگار ایران در بخشی از این گفت‌وگو از هاشمی می‌پرسد: «انتظار می‌رفت که پس از اعتراضات دی ماه، برخی رسانه‌ها به این باور دست یابند که همراه دولت در یک کشتی سوار هستند و تا این اندازه یأس تزریق نکنند و دولت را ناکارآمد نشان ندهند. اما در ماجرای اخیر دلار، همچنان شاهد رویکرد تضعیف دولت در این رسانه‌ها هستیم. ارزیابی شما در این‌باره چیست؟» و او پاسخ می‌دهد:
البته من همه رسانه‌ها را رصد نمی‌کنم، اما آن تعداد از رسانه‌های راست و چپ که می‌بینیم، مطابق چیزی است که شما می‌گویید. به این معنی که طیفی از رسانه‌ها  در جهت ناکارآمد نشان دادن دولت حرکت می‌کنند.

هاشمی می‌افزاید:

«اصولاً عامه مردم تفکیکی میان قوه مجریه و مقننه یا سایر بخش‌های نظام قائل نیستند. مردم همه قوا، بخش‌ها و ارکان نظام را در کنار هم می‌بینند. بنابراین وقتی عده‌ای دولت را ناکارآمد نشان می‌دهند و یأس از توانایی دولت را به جامعه تزریق می‌کنند، مردم این یأس و ناتوانی را تنها به شخص خاص یا قوه مجریه منتسب نمی‌کنند، بلکه به نام کل نظام می‌نویسند. منتقدان دولت باید به این مسأله توجه کنند.»

این فعال اصلاح‌طلب در بخش دیگری از مصاحبه خود تصریح می‌کند: تضعیف دولت و ایجاد یأس در مردم، آن هم مدت اندکی پس از انتخابات، در فرهنگ سیاسی بین‌الملل و نه در نظام انتخاباتی و قوانین کشورها معمول نیست.

مصاحبه هاشمی در روزنامه دولتی ایران، همچنین با تیتر «با القای ناامیدی نظام متضرر می‌شود نه دولت» منتشر شده است.

حرف‌های آقای هاشمی و نقد روزنامه دولتی ایران کاملاً درست هستند و القای «ناامیدی» نه تنها یک کار خبیثانه و براندازانه بلکه به گفته علی ربیعی، وزیر کار دولت رئیس‌جمهور روحانی، یک «خیانت بزرگ» است.

اما این مسئله هنگامی شفاف‌تر می‌شود که مردم و مسئولان کشور بدانند، چه کسانی و در چه مقاطعی پرچمدار ناامیدسازی مردم و القای ناامیدی و ناکارآمدی بوده‌اند...

*آنها که گفتند «ناامیدی»

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از گفته‌های این چهره‌هاست که در قبل و بعد از اغتشاشات دیماه 96 در ذهن افکار عمومی پمپاژ شده است.

۱_ محمدعلی ابطحی، معاون رئیس دولت اصلاحات_روزنامه اعتماد: کشور غرق در ناامیدی است.

۲_ محمد کیانوش‌راد، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم_آرمان امروز: باید به صراحت اعلام کرد که روند امور درکشور به سمت و سویی در جریان است که مردم روزبه‌روز احساس ناامیدی بیشتری می‌کنند.

۳_ علی صوفی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان_اعتماد: اصلاح طلبان امیدوار هستند که آقای روحانی بتواند در تزریق امید به جامعه موفق باشد تا مردم به طور کامل از روحانی عبور نکنند چرا که عبور از روحانی مساله ای خطرناک است.

۴_ فردی به نام م. ع در سرمقاله روزنامه شرق: با تأسف، آنچه این نشانگان اجتماعی نشان می‌دهد، ناکامی، استیصال و آن چیزی است که احساس «بی‌تحرکی وجودی» یا «گیرافتادگی» نامیده می‌شود. احساسی که ناشی از نداشتن چشم‌اندازی روشن و رو ‌به‌ رشد برای آینده است.

۵_ ابراهیم اصغرزاده، فعال اصلاح‌طلب_روزنامه اعتماد: بخش مهمی از معترضین ناامیدانی بودند که در اردیبهشت ماه با امید به روحانی رای دادند و امروز از رای خود ناامید شده اند.

۶_ گزارش نظرسنجی نهاد وابسته به یک خبرگزاری اصلاح‌طلب:‌ شاهد افت امید مردم به آینده بودیم.

۷_ روزنامه اعتماد، در گزارشی با اشاره به اعتراضات دیماه: اصلاح طلبان در ایجاد وضعیت ناامیدی و اعتراضی این روزها چقدر نقش داشته‌اند؟[3]

8_ اسحاق جهانگیری در 2 مرتبه: کشور در ته درّه است.[4]

9_نتایج یک نظرسنجی به سفارش حسام الدین آشنا در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری: شاهد افت امید مردم هستیم!

*آنها که گفتند «ناکارآمدی»

اصلاح‌طلبان و حامیان ستادی رئیس‌جمهور روحانی در ماجرای القای ناکارآمدی هم کم نگذاشته‌اند!

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از گفته‌های این افراد درباره ناکارآمدی نظام و دولت است.

۱_ محمدرضا خاتمی: مهم‌ترین چالشی که در جمهوری اسلامی وجود دارد مسئله کارآمدی است. ما متأسفانه دچار این مشکل هستیم که یک ناکارآمدی تقریبا مورد اجماع همگان داریم که این ناکارآمدی درون خودش مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

۲_ محمد نعیمی‌پور از فعالان اصلاح‌طلب: این اعتراضات ناشی از بحران ناکارآمدی بود...رقابت یا خصومت میان قوا و عدم هماهنگی موثر بین آنها، نفوذ جریان‌های مافیایی اقتصادی در تصمیم گیری‌های سیاسی و نفوذ نیروهایی که دارای هر سه رکن زر و زور و تزویر در بخش‌هایی هستند، باعث این ناکارآمدی شدند.

3_ علیرضا بهشتی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88: نظام ما از دو بحران بزرگ رنج می برد؛ یکی کارآمدی و یکی مشروعیت...فساد ما را زمین گیر کرده است. اما چه طور ناکارآمدی و فساد این کار را با جامعه می‌کند؟ عوامل زیادی وجود دارد اما نظام تصمیم گیری که باید بر اساس خرد ورزی همگانی شکل گرفته باشد وقتی به تصمیم گیری فردی منجر شود دست کم دچار ناکارآمدی می شود!

4_ الهه کولایی: تأکید بر ناکارآمدی طی یادداشتی در سالنامه نوروزی شرق[5]

***

به لیست اشاره شده البته بایستی نام خبرگزاری دولتی ایرنا هم افزوده شود که چندی قبل در مصاحبه با آذر منصوری، از فعالان اصلاح‌طلب، به نقل از وی اینطور نوشت که جامعه دچار ناامیدی شده است![6]

*نتیجه‌گیری

رؤیت مفهوم دو عبارت شوم «ناکارآمدی» و «ناامیدی» در جملات این روزهای اصلاح‌طلبان و حتی کسانی از دولتی‌ها کار سختی نیست!

اما این کار سختیست که بدانیم این پروژه هماهنگ، چرا و با فرماندهی و راهبری چه کسانی در حال اجراست و هدف آن چیست؟!

پروژه‌ای که اصولگرایان با تمام انتقاداتی که به دولت دارند، اما اولا نقشی در آن ندارند و حتی بر منصفانه بودن نقدهای خود به دولت تأکید دارند، ثانیا شرایط کشور را به هیچ وجه در شرایط شعب ابی‌طالب و بحرانی نمی‌بینند و ثالثا پشتیبانی معقول از دولت را تکلیف شرعی می‌دانند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند، در پس تمام این رخداد، چیزی تحت عنوان «فتنه اعتراض ظالمانه» قرار دارد. رخدادی که پیش‌لرزه آن در دیماه 96 رخ داد و ستاد جریان سیاسی خاص، برای روی دادن اتفاق اصلی آن تدارک قابل ملاحظه‌ای دیده است.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان