۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ارسال ۵۲ مقاله علمی به دبیرخانه همایش حمدالله مستوفی
کد خبر: ۳۰۲۲۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۳۰ ساعت: ۱۳:۲۵ ↗ لینک کوتاه

دبیر اجرایی همایش نکوداشت "حمدالله مستوفی":

ارسال ۵۲ مقاله علمی به دبیرخانه همایش حمدالله مستوفی

این همایش با بهره گیری از میهمانان کشوری و اساتید برجسته برگزار شده است و ۵۲مقاله در ۳پنل تخصصی از استان‌های قزوین، همدان، اصفهان و خراسان جنوبی و شمالی مورد داوری این اساتید قرار گرفته است.

 ارسال ۵۲ مقاله علمی به دبیرخانه همایش حمدالله مستوفی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوين، حسن بلخاري، استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن مفاخر فرهنگی امروز(پنج شنبه) در همایش یک روزه نکوداشت حمدالله مستوفی تصریح کرد: "حمدالله مستوفی" وقایع تاریخی را به صورت شعر بیان می‌کند و به گونه ای می‌سراید که بر جان انسان می‌نشیند.

استاد دانشگاه تهران افزود: حمدالله مستوفی به نحو ارسطویی شاعر است و بنابر رویه بسیار جالب و روح بلندی که دارد شعر را آئيني می‌‎شناسد.

وی ادامه داد: حمدالله مستوفی از قصه بسته خود را نجات می‌دهد و می‌تواند در جان حادثه داستان را بیافریند.

بلخاري در مورد جایگاه حمدالله مستوفی در تاریخ اسلام سخن گفت و ادامه داد: در طول تاریخ اسلام به جز فردوسی حکيم، شاعری را نیافتم که مانند حمدالله مستوفی شعر بگوييد و خرد را در آثارش ارج نهد.

رئیس انجمن مفاخر فرهنگی عنوان کرد: حمدالله مستوفی چون بر سر سفره حکیم فردوسی نشسته است در آثارش حکمت را عرضه کرده و در لابلای سطرها حکمت و منطق را می‌یابیم.

وی در مورد حضور خرد و عقل در اشعار حافظ گفت و اذعان کرد: حمدالله مستوفی معتقد بود خرد از جمله موارد سرودن شعر است و اگر در سرودن شعر تنها از خیال استفاده کنیم، در نهایت به وهم می‌رسیم.

همچنین در ادامه این مراسم معصومه ملاحسنی دبیر اجرایی این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش شناساندن حمدالله مستوفی تاریخ دان و شاعر بزرگ قزوینی به جوانان و دانشجویان است.

وی افزود: در تلاش هستیم این همایش‌ها ادامه یابد و با توجه به شخصیت ممتاز این جغرافیدان و تاریخ دان مراسمات به صورت بین المللی برگزار شود.

این مسئول ادامه داد: شروع این کار از شهريور سال 96 در حوزه مقاله نویسی آغاز شد و با ورود اداره ارشاد فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی به صورت ملی حمایت شد.

وی در مورد تعداد آثار ارسالی اظهار کرد: این همایش با بهره گیری از میهمانان کشوری و اساتید برجسته برگزار شده است و 52مقاله در 3پنل تخصصی از استان‌های قزوین، همدان، اصفهان و خراسان جنوبی و شمالی مورد داوری این اساتید قرار گرفته است.

ملاحسنی افزود: از بین این آثار ارسالی 7مقاله در حوزه تاريخ، 2مقاله در حوزه ادبيات و 2مقاله در حوزه جغرافیا برای ارائه برگزیده شده است و اصل این مقالات بعد ار حمایت چاپ خواهند شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان