۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سازمانی که به قدرتمندترین نیروی نظامی منطقه تبدیل شد
کد خبر: ۳۰۲۲۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۳۰ ساعت: ۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

سپاهی که اگر نبود، کشور هم نبود؛

سازمانی که به قدرتمندترین نیروی نظامی منطقه تبدیل شد

امروز وظیفه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل کارایی بالا و موفقیت‌های زیاد، فرامرزی و فرامنطقه‌ای شده است و محدود به داخل کشور نیست.

سازمانی که به قدرتمندترین نیروی نظامی منطقه تبدیل شد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  دوم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ بود که به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و به منظور حفظ اصول، ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی سازمانی تشکیل شد با نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیرویی که در آن زمان هیچ کس فکر نمی‌کرد در مدت‌زمان کوتاهی و تنها چند سال پس از تأسیس، بتواند در مقابل انواع تهدیدات داخلی و خارجی علیه نظام اسلامی ایستادگی و با آنها مقابله کند؛ امروز نیز هر چه زمان می‌گذرد، بیش از پیش متوجه لزوم وجود سپاه برای حفظ و بقای انقلاب می‌شویم.
 
اگر تقویم جمهوری اسلامی ایران را کامل مطالعه کرده باشیم به طور حتم می‌فهمیم که برای اکثر مناسبت‌ها روزی تعیین شده است. در این بین به دلیل رشادت‌های مردان بسیجی و سپاهی کشورمان در همه عرصه‌ها از پیکار نظامی گرفته تا علم و فناوری، روزی به نام "روز پاسدار" در تقویم کشور تدوین شده که مزین به سوم شعبان، مصادف با ولادت حضرت ابا عبدالله الحسین است.
 
سپاه
 
در ابتدای انقلاب و بدو تولد سپاه، این نیروی نوپا و متشکل از جوانان انقلابی، فعالیت‌های خوبی در مقابله با ناامنی‌ها از خود نشان داد، مثل مقابله با جریان های تجزیه‌طلبانه ضد انقلاب در خوزستان،کردستان، آذربایجان و مقابله با عوامل نفوذی در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور.  سپاه تا حدی خوب کار کرد و همه را انگشت به دهان گذاشت، تا جایی که امام خمینی (ره) در تجلیل از اقدامات پاسداران می‌فرمایند:«من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس با تشکیل هسته‌های اولیه در عملیات‌های مختلف همچون "فتح المبین" و "بیت المقدس" ایفای نقش فعالی داشت و با همکاری ارتش و نیروهای مردمی باعث آزادسازی هزاران کیلومتر مربع از دست صدامیان شد و کارنامه قابل قبولی در دوران دفاع مقدس از خود برجای گذاشت.
 
امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی که وجود ایشان حیات درونی این کشور را زنده کرد و در تمام مسائل چاره ساز بود، در سوم شعبان سال ۱۳۹۹ هجری قمری برابر با ۷ تیر ماه ۱۳۵۸ هجری شمسی، با صدور پیامی پیرامون گرامیداشت ولادت امام حسین (ع) این روز را، روز پاسدار نامید؛ که بخشی از متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«روز مبارک سوم شعبان‌­المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسداری از مکتب مترقی اسلام است، به عموم هم میهنان و به خصوص پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم و به حق باید این روز معظم را روز پاسدار بنامیم، روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز، پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوت بنی‌امیه نجات داد...
 
اگر فداکاری پاسداران عظیم‌الشأن اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداکار او نبود، اسلام در خفقان رژیم بنی‌امیه و رژیم ظالمانه آن وارونه می‌شد و زحمات نبی اکرم (ص) و اصحاب فداکارش به هدر می‌رفت».
سپاه

حضور در پرقدرت در منطقه و کشور، عامل بقای امنیتی که خریدنی نیست

دوران بعد از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بیانگر حضور پاسدارانی است که با دل و جان پا در عرصه مبارزه و حفظ مرز‌های کشور گذاشتند؛ اما حضور سپاه پاسداران فقط مختص به هشت سال دفاع مقدس نیست و شاید وظیفه پاسداران فقط در حفاظت از مرز‌ها خلاصه نشده باشد. امروز وظیفه سپاه پاسداران به دلیل کارایی بالا و موفقیت‌های زیاد، فرامرزی و فرامنطقه‌ای شده است. در این سال‌ها به دلیل حضور شجره خبیث  سعودی، داعش و گروهک‌های تروریستی در سوریه و عراق، مسئولان این کشورها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک گرفتند و سپاه نیز نیرو‌های قدس خود را به عنوان مستشار نظامی در منطقه مستقر کرد که کاملا زمین بازی را به نفع دولت‌های قانونی سوریه و عراق تغییر داد.
 

حضور نیرو‌های قدس سپاه پاسداران در روند نابودی تروریسم منطقه‌ای به خصوص داعش بسیار موثر بود که با تقدیم شهدای بسیاری محقق شد.

 
سپاه
 

وحشت غرب و گزینه های موشکی سپاه پاسداران که روی میز قرار دارند

می‌توان نمونه دیگری از پاسداری سپاه از امنیت مردم و کشور را در ۱۷ خرداد ۹۶ دید. زمانی که ۵ نفر تروریست داعشی با رویا‌های واهی به خانه ملت و حرم مطهر امام خمینی (ره) حمله کردند. آن‌ها در ویدئویی که از خود در اتاق‌های مجلس منتشر کردند، ادعا داشتند آمده ایم که بمانیم، اما نیروهای سپاه پاسداران چنان سیلی بر آنان زدند که سردمداران تروریست‌ها هیچ گاه به فکر خرابکاری در ایران نیفتادند؛ سیلی که با پرتاب 6 موشک به دیرالزور و محل تجمع سرکردگان داعش در عملیات لیلةالقدر بر صورت تروریست ها نشست.
 
این حمله به اندازه ای غافلگیرکننده بود که اندیشکده های فعال در حوزه نظامی و اتاق های فکر غربی که معمولا در مورد حملاتی مثل این موضوع، به سرعت تحلیل هایی را ارائه می کردند تا هفته‌ها، در این خصوص سکوت اختیار کرده و ترجیح دادند حرف و تحلیلی درباره قدرت عملیاتی یگان های موشکی سپاه مطرح نکنند؛ اما در این میان یک اندیشکده فرانسوی مطلبی را درباره حملات موشکی ایران علیه تروریست‌ها منتشر کرد که حاوی نکات جالبی بود.
 
پایگاه مطالعات استراتژیک Fondation pour la recherche stratégique که توسط Pierre Joxe  وزیر دفاع سابق فرانسه تشکیل شده در تحلیل قدرت موشکی سپاه نوشت: عملیات لیله القدر سپاه بر ضد داعش با خوشحالی مقامات ایرانی رو به رو شد. آنها از این حمله استقبال کرده و آن را بخش کوچکی از توان نظامی خود معرفی کردند و گفتند که ممکن است این حملات علیه گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند. ایران در حال حاضر از پیشرانه های کامپوزیتی در بیشتر موشک های خود استفاده می کند که نسبت به مدل های اولیه، پیشرفت فوق العاده ای محسوب می شود. به نظر می رسد که مهندسان ایرانی در بخش پیشران های سوخت جامد به پیشرفت های مهمی رسیده‌اند، در صورتی که این پیشرفت ها صحت داشته باشد بایستی نگران سطح تکنولوژی و دانش ایران در این بخش بود. اگر این موشک ها به گروه های طرفدار ایران مثل حزب الله لبنان برسد، می تواند چالشی بسیار بزرگ برای اسرائیل باشد.
 
سازمانی که به قدرتمندترین نیروی نظامی منطقه تبدیل شد
 
از طرف دیگر "ری تکیه" پژوهشگر مسائل مرتبط با ایران و یکی از مقام های پیشین وزارت امور خارجه آمریکا نیز در مقاله‌ای که در سایت اندیشکده "شورای روابط خارجی" منتشر شد، به تحلیل چشم انداز سپاه پاسداران در منطقه و در داخل ایران پرداخت. وی درباره سپاه و فعالیت های آن می نویسد: اگرچه در رسانه های غربی از این نیروی بزرگ نظامی به عنوان نیرویی حاضر در خاورمیانه یاد می شود، اما باید دانست که حوزه فعالیت های سپاه گسترده است هم در اقتصاد ایران نقش مثبتی دارد و هم مواضع ایدئولوژیک در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی ایران را دنبال می کند.
 
تکیه افزود: به نظر می رسد سپاه پاسداران در خط مقدم مقابله با حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا قرار دارد. حدود 30 ماه قبل بود که ملوانان آمریکایی که پا به آب های سرزمینی ایران گذاشتنتد، توسط سپاه بازداشت شدند. این پیام سپاه به دولت های منطقه بود که ایالات متحده بسیار ضعیف و آسیب پذیر است. در سال های آینده به احتمال زیاد سپاه پاسداران یک نیروی نقش آفرین و تعیین کننده خواهد بود.
 
سازمانی که به قدرتمندترین نیروی نظامی منطقه تبدیل شد
 
اندیشکده واشنگتن نیز در گزارش اخیر خود با اشاره به قدرت آبی سپاه پاسداران نوشت: سرعت توسعه نیروی دریایی ایران به حدی نگران‌کننده است که عربستان پیشنهاد تشکیل نیروی دریایی مشترک میان کشورهای عربی برای مقابله با ایران را مطرح کرده است. گسترش توانمندی‌های ایران به طریق مشابه می‌تواند برای اسرائیل هم نگران‌کننده باشد. این اندیشکده توصیه کرده «دولت ترامپ باید اقدامات بیشتری برای مقابله با تهدیدهای ایران به ویژه در زمینه دریایی انجام دهد. همانطور که مقامات ایرانی نیز بارها درمورد این مسئله صحبت کرده‌اند، این کشور در حال تغییر دادن رویه خود در دریا است و دولت ترامپ باید با تدوین سیاستی جامع‌تر برای مقابله با برنامه‌ ایران به این موضوع پاسخ بدهد.»

جهاد سازندگی در کنار جهاد نظامی

یکی از ماموریت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق اساسنامه سپاه، مشارکت در سازندگی است. از سازندگی‌های ۸ سال دفاع مقدس در شهرها و مناطق عملیاتی گرفته تا کمک‌رسانی به مردم در زمان وقوع بحران‌ها مثل زلزله و سیل در سال‌های اخیر. ما در مواقع بحران شاهد کمک سپاه  پاسداران در ساخت و ساز کشور به دولت بوده ایم. کمک در مناطق محروم نیز نمونه دیگری است که هیچ گاه از قلم پاسداران سپاه نیفتاده است. 
 
سپاه

کمک به مردم در مواقع بلایای طبیعی نمونه دیگری از ماموریت‌های سبزپوشان  سپاه است، موضوعی که در زلزله کرمانشاه به خوبی نمایان شد. پس از زلزله مهیب کرمانشاه که در پاییز 96 رخ داد، اولین تیم‌هایی که برای کمک‌رسانی به منطقه اعزام شدند، پاسداران سپاه و ارتش بودند. آن‌ها خدمات بسیاری نظیر تهیه چادر، غذا، آب، دارو و تهیه و نصب کانکس در مناطق زلزله زده انجام دادند. سپاه پاسداران هنوز هم بعد از گذشت نزدیک به شش ماه از وقوع زلزله، در کرمانشاه حضور دارد و تا پایان آواربرداری و نصب کانکس، مردم مناطق زلزله زده را تنها نخواهد گذاشت.

سپاه پاسداران، پتکی بر سر تروریسم منطقه‌ای

هرگاه نام تروریسم به گوش می‌رسد، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل آن قرار دارد. علاوه بر مردم ایران، مردم کشورهای منطقه مثل عراق و سوریه هم مدیون وجودسپاه پاسداران هستند. با توجه به اتفاقات رخ داده در منطقه، این اطمینان برای همه به وجود آمده است که امنیت حال حاضر کشور مابه برکت حضور پاسداران فراهم شده و پایدار خواهد ماند. آمریکایی ها و دار و دسته‌شان هم به سپاه توهین می‌کنند، زیرا در میدان عمل حریف این نیرو نیستند و از طرفی سپاه پاسداران رویاهای کثیف سردمداران آمریکا را یکی پس از دیگری آشفته می‌کند.
 
سپاه
 

سپاه پاسداران قوی‌ترین نیروی نظامی منطقه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز پرچمدار مقابله با قدرت پوشالی آمریکا است که با داشتن انواع موشک ‌ها با برد تا 2 هزار کیلومتر، به خطری بزرگ برای آمریکایی ها تبدیل شده است. امروز تمام پایگاه‌های آمریکایی در تیررس موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد که از جمله آن می‌توان به پایگاه "شیخ السالم " و "الخلید الصابر" در امارات عربی متحده، پایگاه "العدید" در قطر، پایگاه نظامی "اینجرلیک" و "پرینچلیک" در ترکیه، پایگاه نظامی "شیخ عیسی" در بحرین و پایگاه "شاهزاده سلطان" در عربستان اشاره کرد و همین موضوع سپاه را به قدرت نخست منطقه تبدیل کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز يكی از شاهرگ های حياتی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. با فشار آوردن روی اين شاهرگ و تضعيف آن، بخش بزرگ و تعيين كننده ای از نظام با چالش مواجه خواهد شد. سپاه را نمی توان و نبايد يك ارگان صرفاً نظامی دانست، در حقيقت سپاه يك نهاد نظامی، فرهنگی، اجتماعی، سياسی، آموزشی و اقتصادی است كه در دو حيطه سخت افزاری و نرم افزاری فعاليت تعيين كننده ای دارد. جبهه امپریالیسم با هدف گرفتن سپاه درصدد است تا منافع متعددی را در هر يك از ميدان های فوق نصيب خود كند.
 
سازمانی که به قدرتمندترین نیروی نظامی منطقه تبدیل شد
 
در حال حاضر به اعتراف رسانه ها و شخصيت های غربی، جمهوری اسلامی ايران قدرت اول منطقه محسوب می‌شود و اين مهم سبب شده است تا مرزهای امنيتی كشور گسترش يافته و امنيت منطقه با امنيت جمهوری اسلامی پيوند بخورد. این امنیت به برکت وجود سپاه پاسداران و ارتش است، به همین دلیل هر روز انواع و اقسام تهمت‌ها از سوی محور غربی - عربی - عبری به پاسداران و فرماندهان نظامی کشور زده می شود و آنها را در لیست تحریم‌های خود قرار می‌دهند. قطعا نیروهای مسلح هر کشور منشا، عزت و اقتدار و حافظ امنیت ملی آن کشور به حساب می آیند و تا زمانی که نیروهای مسلح کشوری تضعیف نگردند، امکان حمله به آن کشور وجود نخواهد داشت. 
 
سپاه
 

آمریکایی‌ها به خوبی به این مسئله واقف هستند که برای فشار بر ایران باید به سپاه پاسداران مردمی فشار بیاورند، اما تقابل همه جانبه مردم در کنار نیروهای نظامی در هر دو جبهه جنگ نرم و جنگ سخت، کارد را به استخوان دشمنان رسانده؛ نه جنگ نرم آنها در مقابل ملت ایران تاثیر دارد و نه جنگ سخت آنها، گزینه‌های روی میز هم که چند سالی است که فقط روی میز خاک می‌خوردند.

 
انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان