۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مدیری که گردشگری را در بی‌بندوباری می‌بیند+عکس
کد خبر: ۳۰۲۲۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۳۰ ساعت: ۹:۳۳ ↗ لینک کوتاه

جبران کم کاری مدیران با فرمان «تسامح»؛

مدیری که گردشگری را در بی‌بندوباری می‌بیند+عکس

مشخص نیست که به طور قطع منظور تساهل فرهنگی آقای مدیر دولتی چیست اما اگر این تساهل بی بندباری همسایگانی که وی به آنها اشاره می کند، باشد قطعا موضوع بسیار حساس شده و در حد فاجعه است.

مدیری که گردشگری را در بی‌بندوباری می‌بیند+عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،سالانه گردشگران فراوانی از ایران به کشورهای خارجی می روند که این موضوع ارز بسیاری از کشور خارج می کند و همچنین برای کشورهای دیگر از جمله همسایگان ما مانند ترکیه اشتغال‌زایی می‌کند. همواره در کشورمان این  دغدغه وجود داشته که نسبت به جذب گردشگر داخلی اقدام شود اما تاکنون این مهم به حد مطلوب انجام نپذیرفته است.

چندی پیش «محمد ابراهیم انصاری لاری» مدیرعامل منطقه آزاد کیش در یک رشته توییت درباره این موضوع نوشت:

 ۱۱ میلیون ایرانی در سال ۹۶ با قصد خرید و تفریح، راهی ترکیه و امارات شدند. آیا وقت بازنگری در سیاستها برای مواجهه با گردشگران مناطق آزاد نرسیده است؟

وی سخنان خود را با اینگونه روشن کرد:

همچنانکه در حوزه اقتصادی قائل به تسامح در مناطق آزاد هستیم و معافیت ۲۰ ساله داریم در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم باید قائل به تسامح باشیم. با اندکی تسامح و همدلی داخلی میتوانیم سهم خود را از بازار گردشگری پس بگیریم. روا نیست ثروت ملی ما در پس کوچه های غربت جاری شود.

مشخص نیست که به طور قطعی منظور این مدیر دولتی از تساهل و تسامح فرهنگی چیست اما اگر با موضوع تساهل فرهنگی و اجتماعی مانند همسایگانی که وی به آنها اشاره می کند، باشد قطعا موضوع بسیار حساس شده و این تساهل بیشتر به واگرایی و از خود بیگانگی فرهنگی باید تعبیر و تهی شدن از ارزشهای جامعه اسلامی شود.

اینکه مدیران اقتصادی کم کاری و عدم توانایی خود در جذب گردشگر ایرانی را به گردن موضوعات فرهنگی و اجتماعی می‌اندازند و از آن بدتر سعی دارند برای رسیدن به موارد اقتصادی  ارزشها را ذبح کنند، بسیار جالب توجه است.

همچنین اینکه مدیران کشور به این نتیجه رسیده‌اند که باید از اقتصادهای لائیک الگو برداری کنند تا به پیشرفت اقتصادی دست یابند بسیار تاسف بار است.

 البته اگر با نگاهی کارشناسانه به موضوع توجه کنیم می بینم که این کشورها اغلب با ارزانفروشی و امکانات و تجهیزات آنچنانی و تبلیغات متمرکز که با سرویس دهی و خدمات سطح بالا خصوصا در کشورمان همراه شده است، توانسته‌اند به این سطح از توانایی اقتصادی برسند. دیگر این موضوع که اغلب آژانس‌های مسافرتی ایران در خدمت صنعت گردشگری این کشورها هستند و روزانه هزاران پیامک تبلیغاتی در این عرصه به گوشی همراه ایرانیان ارسال می شود، موضوع بدیهی است.

اما نگران کننده تر این است که مدیران اقتصادی کشور این موارد را نادیده و با حربه تساهل فرهنگی و اجتماعی سعی دارند با ایجاد جذابیت‌های کاذب بدون توجه به زیرساخت‌های گردشگری، بر کم کاری و انفعال خود سرپوش بگذارند. .

این در حالی است که ادعای مدیر منطقه آزاد کیش که با هدف درخواست آزادی بی بند و باری های اجتماعی و فرهنگی، آمار گردشگران ایرانی ترکیه را ۱۱ میلیون نفر اعلام کرده بود، تکذیب شد.

این عدد نجومی که با هدف خاص توییت شده است در واقع یک میلیون و ۱۰۰ هزار سفر است که درصدی از این عدد هم مربوط به سفرهای تجاری و اداری است.

مدیر منطقه آزاد کیش در پاسخ به چرایی این ادعا می گوید: از دوستی خواستم آمار گردشگران ترکیه را برایم با تلفن همراه ارسال کند، او عدد ۱۱۰۰۰۰۰ (یک میلیون صد هزار نفر) را طوری نوشته بود که من ۱۱ میلیون خواندم!

با این حال وقتی مسئول منطقه آزاد کیش نمی داند چقدر گردشگر ایرانی به ترکیه می روند، باید هم چنین اظهارات غیر کارشناسانه و آسیب‌زایی از چنین افرادی در جامعه پراکنده شود وضعیت گردشگری این مناطق مطلوب نباشد.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان