۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین تحریم‌های جدید تروئیکا علیه ایران، هدیه‌ای‌ برای کاخ سفید که به مقصد نرسید
کد خبر: ۳۰۲۲۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۳۰ ساعت: ۹:۲۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

تحریم‌های جدید تروئیکا علیه ایران، هدیه‌ای‌ برای کاخ سفید که به مقصد نرسید

طرح آلمان، انگلیس و فرانسه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با مخالفت کشورهای اروپایی با شکست مواجه شد.

تحریم‌های جدید تروئیکا علیه ایران، هدیه‌ای‌ برای کاخ سفید که به مقصد نرسید
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، کشورهای اروپایی حامی کاخ سفید که به دنبال نگه داشتن دونالد ترامپ در برجام هستند، این بار در طرح تروئیکای اروپایی خود تلاش کردند تا با جلب نظر سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، 15 فرد و سازمان ایرانی را به لیست تحریم‌ها اضافه کنند که با مخالفت سایر اعضاء این طرح با شکست مواجه شد.

اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برای نگه‌داشتن ترامپ در برجام/  شکست طرح ضد ایرانی تروئیکای اروپایی در تحریم‌های جدید/ تروئیکای اروپایی، هدیه‌ای‌ برای کاخ سفید که به مقصد نرسید/

در طرح تروئیکای اروپایی که یک طرح ضد ایرانی است سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به بهانه‌ اقدامات ایران در سوریه تلاش کردند تا با راضی کردن دیگر اعضای اتحادیه، ۱۵ فرد و سازمان ایرانی را در لیست تحریم‌ قرار دهند که با عدم همراهی سایر کشورها رو‌به‌رو شدند و یک ناکامی بزرگ برای همپیمانان آمریکا رقم خورد.

روشن است که هدف از طرح تروئیکای اروپایی و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، راضی کردن رئیس‌ جمهور آمریکا برای ماندن در برجام است و کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه که خود عضو این توافق هستند با توجه به اهمیت این موافقتنامه از مدت‌ها قبل چانه زنی‌های خود با دیگر اعضای اتحادیه اروپا را آغاز کردند تا با جلب رضایت تمامی اعضا بتوانند تحریم‌های خود را علیه ایران اجرایی کنند که کشورهایی مثل اتریش، قبرس، مصر، ایتالیا، اسپانیا و سوئد با اعلام مخالفت با این طرح نشان دادند وارد بازی غیردوستانه‌ حامیان آمریکا نمی‌شوند.

تحریم‌های جدید تروئیکا علیه ایران، هدیه‌ای‌ برای کاخ سفید که به مقصد نرسید

هر چند دیپلمات‌های اروپایی معتقدند برای ایجاد اجماع جهت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به تلاش‌های خود ادامه خواهند داد و امیدوارند قبل از ضرب‌الاجل برجامی ترامپ (12 می، برابر با 22 اردیبهشت) اجماع بین کشورهای اروپایی در زمینه تحریم‌های جدید علیه تهران حاصل شود اما مخالفت تعداد زیاد کشورهای اروپا در زمان طرح تروئیکایی اروپایی نشان داد که این کشورها متوجه غیرقانونی بودن این طرح شده‌اند و فرانسه، انگلیس و آلمان را همراهی نخواهند کرد.

در ادامه تلاش‌های غرب برای تحریم کردن ایران به بهانه‌های مختلف قرار است در هفته آینده آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نشستی با دونالد ترامپ در کاخ سفید داشته باشند تا آخرین برنامه‌های خود برای اعمال تحریم علیه ایران را بررسی کنند. این درحالی است که کشورهای مخالف طرح تروئیکای اروپایی گفته‌اند شواهدی وجود ندارد که نشان دهد با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باز بتوان ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کرد.

کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان احساس می‌کنند با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌توانند دونالد ترامپ را متقاعد کنند تا در برجام بماند و این درحالی است که رئیس جمهوری آمریکا بارها خواسته این توافق را برهم بزند اما تا کنون موفق به این کار نشده است. با توجه به مخالفت‌های سایر کشورها با طرح تئوریکای اروپایی، به نظر می‌رسد این موضوع دیگر قابل بحث در اتحادیه اروپا نباشد و هم‌پیمانان ایالات متحده در قاره سبز همانند برنامه‌های قبلی برای اعمال فشار بر ایران شکستی دیگر را متحمل شده‌اند.

طرح تروئیکایی اروپایی، امتیازی به کاخ سفید برای نگه داشتن ترامپ در برجام

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین‌الملل  با اشاره به طرح تروئیکایی اروپاییان برای تحریم‌های جدید علیه ایران، اظهار کرد: این طرح ضدایرانی از طرف آلمان، فرانسه، انگلیس با هدف تحریم 15 فرد و نهاد ایرانی طراحی شده و به نظر می‌رسد هم به مسئله سوریه ارتباط مستقیم دارد و هم موضوعات برجامی در آن دنبال می‌شود.

اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برای نگه‌داشتن ترامپ در برجام/  شکست طرح ضد ایرانی تروئیکای اروپایی در تحریم‌های جدید/ تروئیکای اروپایی، هدیه‌ای‌ برای کاخ سفید که به مقصد نرسید/

وی تصریح کرد: مناسبات تحولات جنگ در سوریه به نوع نگاه‌های نیروهای مختلفی که در آنجا حضور دارند برمی‌گردد و اروپاییان از قبل می‌دانستند که در تحولات سوریه با بازیگرانی مثل ایران، روسیه و ترکیه مواجه هستند و از طرف دیگر معتقد بودند که نزاع و نبرد در دمشق به ویژه از طریق نیروهای مقاومت، یک نبرد ایدئولوژیک است بنابراین از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای مطرح کردن تحریم‌های جدید علیه ایران استفاده کردند.

لاسجردی با بیان اینکه طرح تروئیکایی اروپایی امتیازی به کاخ سفید برای نگه داشتن ترامپ در برجام است، بیان کرد: در بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای رئیس جمهوری آمریکا تلاش کرد تا با اعمال فشار بر دیگر اعضاء از برجام خارج شود و همین امر باعث شد تا اروپاییان یک راه میانه‌ای را پیشنهاد کنند و آن افزایش دامنه تحریم‌ها علیه ایران بود.

وی بیان کرد: کار اخیر انگلیس، فرانسه و آلمان در طرح تروئیکایی، با هدف افزایش دامنه تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته و این درحالی است که کشورهای اروپایی پیش از این نیز اعلام کردند برای نگه داشتن ترامپ در برجام حاضر هستند امتیازاتی به کاخ سفید بدهند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طرح تروئیکای اروپا جزئی از همان امتیازاتی است که اروپاییان میِ‌خواستند به آمریکا بدهند، افزود: این طرح یک موضوع غیرقانونی و غیرمعقول است و همین امر باعث شد مورد اقبال سایر کشورهای اروپایی قرار نگیرد.

لاسجردی در خصوص همراهی نکردن کشورهای اروپایی با طرح تروئیکای اروپایی، اظهار کرد: قدرت‌های موجود در اروپا به قدرت اول و دوم یا به اصطلاح قدرت‌های قدیمی و جدید تقسیم می‌شوند و معمولا سه کشور انگلستان، آلمان و فرانسه به عنوان قدرت برتر و درجه اول نقش بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها در این قاره دارند و سایر کشورها از جمله ایتالیا و اسپانیا و کشورهای دیگر به عنوان قدرت دوم محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این موضوع که کدامیک از کشورهای اروپایی موافق یا مخالف یا نوع نگاهشان به طرح تروئیکا چگونه است، بستگی به جایگاه آنها دارد و ما شاهد بودیم که تعداد زیادی از کشورهای اروپایی با این طرح ضدایرانی مخالفت کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه در موضوعات مختلف این قدرت‌های اول اروپا هستند که خط مشی‌ها را برای سایر کشورها ترسیم می‌کنند، افزود: روشن است در یک موضوع مهم از جمله بحث‌های هسته‌ای ایران و کره، سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه با اعلام موضع خود به نوعی سرخط‌ها و خط مشی‌ها را برای اروپاییان ترسیم می‌کنند و دیگر کشورها را همراه خود می‌کنند اما در طرح تروئیکا به دلیل غیرقانونی بودن با اقبال کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه نشد.

لاسجردی با اشاره به اینکه در فضای فعلی اروپاییان در تلاش هستند تا جلوی از بین رفتن برجام را بگیرند، اظهار کرد: انگلیس، فرانسه و آلمان در برنامه های خود به دنبال این هستند تا ایالات متحده را با دادن امتیازاتی در این توافق نگه‌ دارند.

وی ادامه داد: از آنجا که حفظ توافق هسته‌ای برای اروپایی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل اروپاییان تلاش می‌کنند تا خود را یکپارچه نشان داده و آن اتحاد خود را در بحث برجام را حفظ کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اروپاییان به موضوع برجام به عنوان یک مسئله حیثیتی نگاه می‌کنند، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا بارها نشان داده به توافق هسته‌ای پایبند نیست، بنابراین برخی کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا با چانه زنی‌های فراوان با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از هر روزنه‌ای برای نجات این توافق استفاده کنند.

گفتنی است کشورهای اروپایی وقتی وارد گفتگوی هسته‌ای با ایران شدند، به عنوان طرف سوم مذاکرات معرفی شدند و این درحالی بود که موضوع ما با آمریکایی‌ به عنوان یک موضوع مصرح مورد توجه قرار گرفت و سپس اروپاییان ضلع سوم آن شدند تا به نوعی بتوانند در صورت لزوم میانجی‌گری کنند و به نوعی شریک بازی باشند. در حال حاضر سه کشور عضو برجام تلاش می‌کنند جایگاه خود را به عنوان ضلع سوم این توافق حفظ کنند و از آنجا که موضوع برجام برایشان جنبه حیثتی دارد، آنها تلاش می‌کنند تا در ابتدا با استفاده از هر ابزاری توافق برجام را حفظ کنند و سپس ایران و آمریکا را به عنوان عضو برجام مجاب کنند تا راهی میانه برای حل اختلافات پیدا کنند.

در خصوص اینکه سه کشور اروپایی در طرح تحریم مجدد نتیجه نگرفتند، باید گفت در حال حاضر نمی‌توان قضاوت کرد، چرا که فعلا این یک طرح خام است و بدون شک سایر طرفین در این موضوع اظهارنظر و رایزنی‌هایی انجام می‌دهند و ممکن است این طرح عوض شود، چون بحث‌های مربوط به برجام در سطح بین‌المللی دنبال می‌شود و بازیگران متعددی دارد که در این موضوعات گفتگو و رایزنی‌های فراوانی انجام می‌دهند و به همین دلیل ممکن است این طرح تغییراتی پیدا کند. هرچند کشورهای اروپایی آب پاکی را بر دست همپیمانان آمریکا در اتحادیه اروپا ریخته و به طور جدی مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران اعلام کردند تا مانع شکل گیری یک پروسه ضد ایرانی دیگری از طرف آمریکا و همدستان اروپایی‌اش شوند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان