۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ترقه بازی ترامپ در سوریه و تلنگری دیگر بر دستگاه دیپلماسی ایران!/ در سر روس‌ها چه می‌گذرد؟
کد خبر: ۳۰۱۸۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۸ ساعت: ۹:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پیشنهاد پوتین برای همکاری با اتحادیه عرب؛

ترقه بازی ترامپ در سوریه و تلنگری دیگر بر دستگاه دیپلماسی ایران!/ در سر روس‌ها چه می‌گذرد؟

طی روزهای گذشته بحث بمبارانی که در سوریه انجام شد بار دیگر مساله روس ها و کم و زیاد پاسخ آن ها را در رسانه ها مطرح کرد.

ترقه بازی ترامپ در سوریه و تلنگری دیگر بر دستگاه دیپلماسی ایران!/ در سر روس‌ها چه می‌گذرد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، چندی پیش ایگال بالمور، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل در جواب به سؤالی پیرامون سفر پوتین به اسرائیل گفته بود: "پوتین در این سفر از منافع مسکو در سوریه سخن گفت و گفت که روسیه حاضر نیست از حضورش در سوریه و از منافعش در آنجا دست بکشد."

اینکه روس‌‌ها به طور آشکار از منافع خودشان در سوریه صحبت کنند و بگویند برای حفظ منافع مسکو در صحنه سوریه قدم گذاشته‌اند، حرف جدیدی نیست.

پوتین قبلا هم گفته است که روسیه از شخص بشار اسد حمایت نمی‌‌کند، بلکه خواستار حفظ نظام فعلی سوریه است و تا زمانی که شخصی را نیابد که به او اطمینان داشته باشد و کسی باشد که بتواند سوریه را اداره کند و از منافع روسیه در آنجا حمایت کند، به هیچ وجه از حمایت بشار اسد دست نخواهد کشید و از همه اوراقش برای دفاع از او استفاده خواهد کرد.

مساله‌‌ای که بعد از ترقه بازی اخیر ترامپ جالب توجه است این که برخی منابع آمریکایی گفته‌‌اند قبل از حمله، به روس‌ها اطلاع داده بودیم تا تلفات را کم کنیم. حال سوالی که اینجا طرح می‌شود این است که آیا منافع روس‌ها در جهت فشار بر سوریه حرکت کرده است؟ خبرگزاری ‌ها اعلام کرده‌اند که پوتین خطاب به نشست اتحادیه عرب گفته که آماده همکاری با اتحادیه عرب است؛ آیا می‌توان این مساله را هم در جهت منافع روسیه توجیه کرد؟

ترامپ در رجز خوانی‌های قبل از بمباران موشکی که به نظر می‌رسد بخشی از ماموریتش برای بالا بردن قیمت معامله با سعودی‌ها بود، توئیت زد و نوشت "موشک‌های زیبا و هوشمند"شان در راه سوریه هستند. شاید همین دلقک بازی‌ها بود که باعث شد سخنگوی وزارت دفاع روسیه هم در تشریح عملیات سه کشور به نوعی با متلک نسبت به موشک‌های آمریکایی صحبت کند.

سرگی شویگو در مصاحبه با خبرنگاران گفت: سیستم پدافندی زمان شوروی توانست قریب به سه چهارم موشک‌‌های زیبا و هوشمندتان را سرنگون کند و این در حالی است که ما اس 300 و اس 400 را هنوز به پدافند سوریه تحویل نداده‌‌ایم.

به نظر می‌‌رسد پوتین در عرصه‌ی نظامی در صحنه سوریه بی‌گدار به آب نمی‌زند و هر جایی که منافعش در خطر نیست اصلا وارد نمی‌شود اما به جای آن سعی دارد از بازاری که ترامپ در منطقه گرم کرده است، منتفع شود.

برخی از کشورهای اتحادیه عرب هم پول دارند و هم آسیب پذیرند. بنابراین پوتین به راحتی می تواند پیشنهاد فروش سیستم های پدافندی خود را به آن ها بدهد که این هم با دیپلماسی قوی امکان پذیر خواهد بود.

واقعیت این است که امروز صحنه ی سوریه تبدیل به یک میدان جنگ دیگر هم شده است.میدانی که سربازان آن لباس رزم نمی پوشند و سلاح بر دست نمی‌‌گیرند اما باید باشند تا خونی که سربازان داده‌‌اند به ثمر بنشینند.

بعد از چند صباحی که اندک مناطق باقی مانده در استان ادلب از دست تروریست‌‌های جبهه النصره و فتح الشام بازپس گرفته شود، دیگر حضور نظامی و مستشاری ایران هم نظیر نظامیان روسیه محدود به چند پایگاه خواهد بود اما برای ادامه حرکت جبهه مقاومت باید سربازان دیپلماسی با قدرت بیشتری وارد میدان شوند تا هم سوریه و اسد در خط مقاومت باقی بمانند و هم دستآورد های بیش از 7 سال جنگ میدانی حفظ شود.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان