۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین دولت نباید مردم را به سمت تلگرام سوق می‌داد/ پیام‌رسان‌های خارجی منبع درآمدهای نامشروع شده است
کد خبر: ۳۰۱۶۷۳ نویسنده: صادق جهانبخش تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۷ ساعت: ۱۰:۰ ↗ لینک کوتاه

مدرس و کارشناس فضای مجازی:

دولت نباید مردم را به سمت تلگرام سوق می‌داد/ پیام‌رسان‌های خارجی منبع درآمدهای نامشروع شده است

کارشناس و مدرس فضای مجازی گفت: دولت نباید مردم را به سمت پیام رسانی که هیچ یک از قوانین جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرد، سوق می‌داد.

دولت نباید مردم را به سمت تلگرام سوق می‌داد/ پیام‌رسان‌های خارجی منبع درآمدهای نامشروع شده است
صادق جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به بحث فیلترینگ تلگرام اظهار کرد: از ابتدای گرایش مردم به سمت پیام رسان‌ها در فضای مجازی باید حرکتی مبنی بر سوق دادن مردم به سمت پیام رسان‌های داخلی و تلاش برای درست کردن بستر مناسب ارتباطی در فضای مجازی انجام می‌شد که این اتفاق رخ نداد.

وی در مقایسه تلگرام با پیام رسان‌های داخلی افزود: همانطور که پیام رسان تلگرام در ابتدای امر مشکلاتی از قبیل کندی سرعت انتقال اطلاعات و عدم برخورداری از رابط کاربری مناسب داشت، پیام رسان‌های داخلی هم این وضعیت را داشتند اما عدم حمایت از پیام رسان‌های داخلی موجب شد تلگرام افزایش کاربر پیدا کند.

این کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: در فضای امروز جامعه یکباره سوق دادن مردم به سمت پیام رسان‌های داخلی آنطور که شایسته است به نتیجه مطلوب منجر نمی‌شود.

جهانبخش ادامه داد: در شرایط فعلی فیلتر کردن تلگرام و اجبار به استفاده از پیام رسان‌های داخلی اشتباه است.

وی عنوان کرد: رهبری در بیانات خود تعرض به حریم خصوصی افراد در پیام رسان‌های داخلی را حرام شرعی اعلام کردند که بهتر بود قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه مسئولان امر به فکر بوده و این موضوع از زبان یکی از مسئولان مطرح شود اما این اتفاق نیفتاد.

این مدرس سواد فضای مجازی با اشاره به بحث ایجاد هراس نسبت به پیام رسان‌های داخلی اذعان کرد: پیام رسان داخلی هراسی که مطرح است توسط خبرنگاران یا جریان‌های سیاسی ایجاد شده است که از طریق تلگرام به منافع خود دست پیدا کنند.

جهانبخش بیان کرد: برخی از سیاسیون در انتخابات اخیر در پیام رسانی که خارج از قوانین کشور است برای دست یابی به اهداف خود با راه اندازی کانال در بستر پیام رسان خارجی تخلفاتی را مرتکب شدند.

وی افزود: به همین دلیل امروز برخی از جریانات سیاسی مخالف برداشته شدن امکان قابلیت استفاده از تلگرام هستند؛ از سوی دیگر تلگرام فضایی را برای درآمدهای مشروع و نامشروع ایجاد کرده است.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: برخی از درآمدهای مشروع که تعدادشان خیلی کم است؛ فروش اینترنتی خود را بر بستر پیام رسان تلگرام قرار می‌دهند که البته این کار هم اشتباه است.

وی عنوان کرد: این افراد برای فروش کالاهای خود باید سایت داشته باشند و نباید بنیان کار آنها روی یک پیام رسان باشد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: برخی دیگر که از مخالفان برخورد با پیام رسان خارجی هستند از طریق پیام رسان تلگرام درآمدهای نامشروع دارند؛ بنابراین طبیعی است که با فیلترینگ تلگرام مخالفت کنند.

جهانبخش گفت: شاید جالب باشد بدانید پربیننده ترین تبلیغاتی که در تلگرام پخش می‌شود مربوط به کانال‌ها و گروه‌هایی است که شرط بندی، قمار، فروش محصولات غیرقانونی را تبلیغ می‌کند.

وی اظهار کرد: این گروه از افراد درآمدهای هنگفتی از طریق این پیام رسان دارند؛ بنابراین راضی نیستند این پیام رسان از دسترس مخاطبان آنها خارج شود.

این مدرس سواد فضای مجازی اذعان کرد: دسته آخر مردم عادی هستند که مقصر نارضایتی آنها به نظر من دولت است؛ زیرا دولت نباید مردم را به سمت پیام رسانی که هیچ یک از قوانین جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرد، سوق دهد.

جهانبخش یادآور شد: امروز حدود 40 میلیون نفر ایرانی در این پیام رسان عضو هستند بنابراین مشخص است که اگر تدبیر درستی در این زمینه اندیشیده نشود چه تبعات اجتماعی به همراه دارذ.
انتهای پیام/۴۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان