۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۲۱۴هزار رأس دام سبک علیه طاعون واکسینه شدند
کد خبر: ۳۰۱۵۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۶ ساعت: ۱۲:۴ ↗ لینک کوتاه

طی سال در قزوین گذشت؛

۲۱۴هزار رأس دام سبک علیه طاعون واکسینه شدند

۲۱۴هزار رأس دام سبک در قزوین طی سال ۱۳۹۶ علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

۲۱۴هزار رأس دام سبک علیه طاعون واکسینه شدند
دکتر مهدی مهرزاده معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPRیک بیماری مهلک در بین دام سبک بوده که می‌تواند در دام‌هایی که واکسینه نشده اند تا 80 درصد تلفات ایجاد کند.

وی افزود: این بیماری یک بیماری ویروسی بوده و عمده خطر این بیماری در زمان بروز آن در حیات وحش است که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به ذخایر ژنتیک حیات وحش وارد سازد.

این مسئول گفت: از آنجائی که انتقال بیماری PPRبه صورت مستقیم بوده و بعد از تماس با دام و یا محیط آلوده ایجاد می‌شود، همچنین به دلیل فرهنگ دامپروری و خرید و فروش بی ضابطه دام، تراکم دام اهلی و نوع چرای آن، به راحتی می‌تواند از دام اهلی به حیات وحش ( بزکوهی و کَل ) منتقل شود، لذا اقدامات پیشگیرانه در مناطق در مجاورت حیوانات آزاد زی بسیار اهمیت دارد.

مهرزاده در خصوص روش‌های پیشگیری از بروز بیماری اذعان کرد: یکی از بهترین روش‌های مبارزه با این بیماری، واکسیناسیون دام‌های اهلی است؛ از آنجائی که واکسن ساخته شده، بسیار موثر بوده، می‌تواند تا حد بسیار زیادی مانع بروز این بیماری شود.

وی در خصوص کارنامه عملیاتی اداره کل دامپزشکی استان در سال 96 عنوان کرد: در دو شهرستان قزوین و تاکستان که در مجاورت حیات وحش است، مجموعا در سال بیش از 112 هزار رأس دام سبک علیه بیماری PPRواکسینه شدند و در مجموع در استان قزوین بیش از 214 هزار رأس دام سبک مقابل این بیماری مایه کوبی شدند.

دکتر مهرزاده در پایان از کلیه دامدارانی که در مجاورت زیستگاه های طبیعی این گونه حیوانات هستند خواست تا نسبت به انجام واکسیناسیون به موقع اقدام کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان