۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین حجم آثار دفاع مقدس بسیار کم است/ وجود آفت سفارشی نویسی در حوزه ادبیات جنگ
کد خبر: ۳۰۱۲۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۳ ساعت: ۱۵:۲۴ ↗ لینک کوتاه

نویسنده قزوینی:

حجم آثار دفاع مقدس بسیار کم است/ وجود آفت سفارشی نویسی در حوزه ادبیات جنگ

نویسنده قزوینی با اشاره به حجم کم آثار فاخر دفاع مقدس گفت: آفت سفارشی نویسی در حوزه ادبیات جنگ مشهود است.

حجم آثار دفاع مقدس بسیار کم است/ وجود آفت سفارشی نویسی در حوزه ادبیات جنگ
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، اختتامیه جشنواره داستان کوتاه حوزه هنری صبح پنج شنبه همزمان با هفته هنر انقلاب برگزار شد.

48 داستان نویس با 84 اثر در این جشنواره شرکت کردند که پس از داوری مجید قیصری، هادی خورشاهی و شرفی برگزیدگان در آیین پایانی جشنواره معرفی شدند.

در این مراسم نشست تخصصی داستان با حضور محمد ساربان‌ها بازیگر و نویسنده، حسن لطفی نویسنده و فیلمساز و علی قانع نویسنده و مترجم برگزار شد. در این جشنواره خاتمه فیلم لاتاری به نمایش درآمد.

این مراسم با همکاری موسسه مجد آیین نو اشراق برگزار شد.

علی قانع در ابتدای این جشنواره درباره ادبیات جنگ و دفاع مقدس اظهار کرد: در تاریخ هر کشوری اتفاقات زشت و زیبا و شکست ها و پیروزی هاست و آنچه در حافظه جمعی مکتوب شد بیشتر ماندگار می ماند.

وی افزود: هشت سال جنگ تحمیلی دوران کمی نیست و رجوع به گذشته میل به آینده را در ما ایجاد می‌کند تا آیندگان و نسل‌های بعدی مسیر زندگی خود را پیدا کنند.

این نویسنده ادامه داد: استان قزوین ظرفیت بالایی در حوزه داستان نویسی دارد و امروز از وضعیت داستان نویسی راضی نیستم و شاید دلیل آن کم کاری امثال ما در این حوزه باشد.

قانع تصریح کرد: درون مایه و محتوای جنگ که طی هشت سال رنگ حماسی به خود گرفته را از جنگ‌های دیگر کشورهای جهان متمایز کرده است.

وی اضافه کرد: وظیفه اساتید داستان نویسی انتقال این مفاهیم است و متاسفانه حجم تولیدات فاخر از جنگ بسیار کم است.

این نویسنده ادامه داد: جنگ جهانی دوم حدود پنج سال بوده؛  اما هزاران فیلم و سند و کتاب در این خصوص کار شده اما با وجود اینکه جنگ تحمیلی ما هشت سال به طول انجامیده آثار فاخر بسیار کمتری تولید شده است.

قانع بیان کرد: ادبیات داستانی دفاع مقدس راه قدرتمندی را نپیموده است درصورتی که داستان نویسان ما باید بتوانند با ادبیات شفاهی کخ در دست دارند داستان‌های فاخری تولید کنند.

وی اظهار کرد: ما نباید به فضای موجود قانع شویم ادبیات دفاع مقدس به سمت سفارشی نویسی حرکت کرده است که این فضا ما را از واقعیت جنگ دوره کرده و کسی کن فضای جنگ را درک نکرده به سمت شخصیت سازی کاذب خواهد رفت.

ابن نویسنده تصریح کرد: اکثر فیلم‌های جنگی که ماندگار شدند از ادبیات قوی برخوردار بودند و زمانی ما نتوانستیم کار قوی ارائه دهیم که از اصل محتوا و اهداف و اتفاقات واقعی دور شده‌ایم.

قانع بیان کرد: خرد سیستماتیک در پشت صحنه داستان های جنگی دفاع مقدس نیست و کارگردان‌های ما برداشت‌های شخصی خود را در صحنه فیلم می‌آوردند و زمینه تحریف را فراهم می‌کنند.

محمد ساربان‌ها در ادامه این جشنواره گفت: پتانسیل‌های زیادی در حوزه فرهنگ و هنر و داستان وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره‌برداری شود.

وی افزود: اگر تولیدات داستانی و فیلم‌سازی ما در رشد اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار نباشد ما کار جدی نکرده‌ایم.

این بازیگر ادامه داد: جلال آل احمد، محمود دولت آبادی، دانشور و بزرگان دیگری نویسان بزرگ ما بودند و پیشینه بسیار بزرگی در کشور داریم و باید به این پیشینه مراجعه کنیم و امروز این پیشینه را ادامه دهیم.

ساربان ها اظهار کرد: نویسنده نباید خود را سانسور کند باید همه اتفاقات خوب و بد را خوب ببینید.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان