۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین بیان برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی امکان پذیر نیست/درباره حکمت پرونده احمدی‌نژاد نمی‌توانم سخن بگویم/پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور نیز از پرونده های سنگین مالی است
کد خبر: ۳۰۱۰۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۲ ساعت: ۱۹:۱۹ ↗ لینک کوتاه

معاون اول قوه قضاییه :

بیان برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی امکان پذیر نیست/درباره حکمت پرونده احمدی‌نژاد نمی‌توانم سخن بگویم/پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور نیز از پرونده های سنگین مالی است

اژه ای گفت:بیان برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی و برخی هم به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست. بر اساس قانون، رسانه ای کردن و یا علنی کردن برخی پرونده ها ممکن نیست و اگر خبر منتشر شود به عنوان افترا قابل پیگیری است.

بیان برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی امکان پذیر نیست/درباره حکمت پرونده احمدی‌نژاد نمی‌توانم سخن بگویم/پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور نیز از پرونده های سنگین مالی است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،اژه ای سخنگویقوه قضاییه  در نشست  بررسی عملکرد قوه قضاییه، از گفتگوی تمدن ها تا عدالتخواهی و اعتدال" در تالار دانشجو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بررسی و تشریح عملکرد دستگاه قضایی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

بیش از 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست حضور دارند.

  معاون اول قوه قضاییه در بخش نخست سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره روابط دوران جوانی گفت: گاهی بر اساس تمایلات نفسانی انسان چیزی و یا کسی را دوست دارد و گاهی این دوست داشتن عقلایی است .

  محسنی اژه‌ای افزود: دوستی با رفتار های زودگذر و در پیروی از هوای نفس انتهای خوبی نخواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست گفت: همه افراد بشر دارای رغبت ها و تمایلاتی هستند که ممکن است برخی از آنها سودمند یا مضر باشند. ممکن است این تمایلات پایدار و کمک کننده در رسیدن به کمال باشد و ممکن است صرفا تمایلاتی نفسانی و صرفا بر اساس هوس ها و زودگذر باشد و سرنوشت خوبی برای افراد رقم نزند و باعث پشیمانی شود. میل به هر چیز باعث می شود انسان بخاطر رسیدن به آن از بسیاری از خواسته ها و حتی ارزش های خود صرف نظر کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: بسیاری از پرونده های قضایی از جمله پرونده های اسیدپاشی در جامعه ریشه در پیروی از هوای نفس در دوران جوانی دارد.

برگزاری علنی دادگاه ها

وی گفت:  بیان برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی و برخی هم به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست. بر اساس قانون، رسانه ای کردن و یا علنی کردن برخی پرونده ها ممکن نیست و اگر خبر منتشر شود به عنوان افترا قابل پیگیری است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به طولانی بودن برخی رسیدگی ها در قوه قضاییه گفت: برخی پرونده ها نیاز به نظر کارشناسی دارند.

اژه ای در ادامه به موضوع برگزاری دادگاه به صورت علنی اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم با همکاری مجلس به جز مواردی که در اصل ۱۶۵ قانون اساسی عنوان شده دادگاه ها را به صورت علنی برگزار کنیم که شورای نگهبان ایراد گرفت و بعد به مجمع تشخیص رفت و خود من در کمیسیون مربوطه مجمع شرکت کردم و از علنی بودن دادگاه دفاع کردم و گفتم این اقدام صد درصد برای قاضی مفید است و باعث می شود احکام محکمی صادر شود و حتی به نفع متهم نیز هست.

وی افرود: این موضوع هنوز در حال بررسی است. اینکه عده ای فکر می کنند به دلایلی نمی شود محتوای پرونده ای را بیان کرد درست نیست و منع قانونی وجود دارد. 

وی در خصوص چرایی عدم رسیدگی به پرونده احمدی نژاد در قوه قضاییه گفت: ما هیچگاه نگفته ایم این اقدام به مصلحت نیست و وقتی در خصوص پرونده احمدی نژاد در یکی از دانشگاه ها از من سوال شد گفتم در عدم رسیدگی به این پرونده حکمتی وجود دارد که در آینده مشخص می  شود.

اژه ای خاطرنشان کرد: تاکنون یادم نمی آید گفته باشم بررسی پرونده ای به مصلحت نیست یا آن را به تاخیر انداخته ایم.

حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی است

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به موضوع حصر اشاره کرد و گفت: این اقدام مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و قوه قضاییه در این خصوص تصمیم نگرفته و بعد از حوادث سال ۸۸ پیگری های لازم صورت گرفت و عده ای محکوم شدند و عده ای هم محکوم نشدند. در مورد حصر تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود داشته باشد ما نمی توانیم وارد موضوع شویم.

وی تاکید کرد: در زمان انتخابات برخی منکر تصمیم شورای عالی امنیت ملی در این خصوص شدند که این تصمیم را نمی توان انکار کرد.

اژه ای در مورد  حقوق های نجومی گفت:  در دادگاه بدوی ، برای 10 نفر در بحث حقوق های نجومی حکم صادر شده و برای 10 نفر به زودی حکم صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: نجومی بگیران دو دسته هستند؛ دسته ای که حقوق زیاد گرفتند اما مرتکب جرم و تخلف نشده اند، دسته دوم علاوه بر حقوق زیاد، در برخی شرکت های زیان‌ده پاداش و سود داشتند  همچنین در مورد صندوق فرهنگیان هم برای 30 نفر تشکیل پرونده شده است.

هشدار دادستان کل کشور به شورای شهر

اژه ای در مورد استعفای شهردار تهران گفت:  دادستان کل کشور درباره عدم توانایی جسمانی شهردار تهران به شورای اسلامی شهر تهران هشدار داده بود اما برخی مدعی شدند این نوعی دخالت سیاسی است.

حکم بقایی در حال اجراست

 سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص حکم صادر شده برای یکی از مسئولان دولت احمدی نژاد گفت: در مورد  بقایی حکم صادر شد و دادگاه تجدید نظر آن را تایید کرد و در حال حاضر وی در زندان دوران محکومیت را می گذراند.

وی بیان کرد: دادگاه تجدید نظر تنها در یک مورد اعلام کرد موضوع نیاز به شاکی خصوصی دارد و در دو مورد نیز اعلام شد بررسی مشمول زمان است و در این موارد حکمی برای  بقایی داده نشده است. 

اژه ای در خصوص بررسی پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور و فاضل لاریجانی گفت: هیچ کدام از این پرونده ها به کیفرخواست نرسیده است.

در پرونده   فاضل یک طرف فراری است و پرونده کنار گذاشته نشده است.

پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور نیز از پرونده های سنگین مالی است و یک طرف آن بانک های داخلی و خارجی هستند که نیاز به انجام کار کارشناسی دارد.

حاضریم با پیام رسان های خارجی توافق کنیم

سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص فیلتر کردن شبکه پیام رسان تلگرام گفت: فن آوری جدید یک تحول بزرگ در دنیا ایجاد کرده و ایران نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد و ما باید از مزایای  آن استفاده کنیم.

وی گفت: اگر کسی به مرزهای فیزیکی کشور ما یک وجب تجاوز کند هیچ کس به ما اجازه نمی دهد در مقابل آن کوتاه بیاییم. آنچه که امروز برای ایران و دیگر کشور ها در حال رخ دادن است گذشتن از مرزها است وشبکه های اجتماعی اگر کنترل نشوند می توانند همه چیز را در اختیار خود بگیرند. کسب و کار در این عرصه موردی جزئی است.

اژه ای تاکید کرد: ما نمی گوییم بیاییم این شبکه ها را کامل مسدود کنیم و حرف ما این است که باید سرمایه گذاری کرده و از همه خطوط لازم حفاظت کنیم. بایدتا جایی که می توانیم زیرساخت های این بخش را بومی کنیم.اگر ۲۰ سال پیش به این عرصه ورود یافته بودیم امروز بسیار جلوتر بودیم.

سخنگوی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: یک زمانی ممکن بود در خصوص انتخابات شعارهایی داده شود. دیروز در رسانه ها به نقل از نهاوندیان اعلام شد یکی از عوامل ایجاد اختلال در بازار ارز همین شبکه تلگرام بود.

وی خاطرنشان کرد: در مقطعی اعلام شد مدیر تلگرام قول داده برخی موضوعات را مدیریت کند و از دی ماه به بعد دیگر حاضر به همکاری با ایران نشد. اگر پیام رسان خارجی حاضر شود  برخی قوانین ما را بپذیرد ما هم حاضریم توافق کرده و حتی درصدی از خطر را بپذیریم.

اژه ای در خصوص حفظ حریم شخصی مردم در فضای مجازی تاکید کرد: بدون حکم قاضی هیچ کس حق ورود به حریم خصوصی مردم را ندارد و قاضی نیزدر چارچوب خاص وبا مستندات قانونی می تواند این حکم را صادر کند. 

اسیدپاش اصفهان شناسایی نشد

سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص ماجرای اسید پاشی چند سال پیش در اصفهان گفت: وزارت اطلاعات با تمام توان وارد موضوع شد و خود من به اصفهان رفتم و همه دستگاه ها را پای کار آوردیم تا موضوع پیگیری ویژه شود.

وی افزود: متاسفانه نتوانستند آن فرد اسید پاش را پیدا کنند و من بیش از ۱۰ مرتبه موضوع را پیگیری کردم و توقع داشتیم حداقل مسئولان بگویند این اقدام توسط فلانی انجام شده و ما نتوانستیم آن را دستگیر کنیم. قوه قضاییه تا فردی شناسایی نشود نمی تواند دادگاه را تشکیل دهد.

اژه ای بیان کرد: افرادی که صدمه دیده بودند برایشان کیفر خواست صادر شد و دیه آنها پرداخت شد و هنوز پرونده باز است. تاکنون دستگاه امنیتی و نیروی انتظامی نتوانسته اند فرد عامل را دستگیر کنند. 

تشکیل پرونده برای شهرداری تهران

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به موضوع پرونده های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: پرونده هایی در زمان  قالیباف تشکیل شده که برای برخی حکم صادر شده و برخی هم در حال پیگیری است.در دوره جدید هم گزارشی به من رسید که موضوع را برای بررسی به دادستان ارجاع دادم که حالا در جریان است.

وی افزود: این اقدام قبل از ارسال گزارش رسمی شهردار مستعفی تهران بود که نیاز به کار کارشناسی، حسابرسی و تحقیق میدانی دقیق برای به نتیجه رسیدن دارد. 


انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان