۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سیرک شورای شهر تهران با استعفا و ابقای نجفی
کد خبر: ۳۰۰۸۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۱ ساعت: ۱۷:۵۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

سیرک شورای شهر تهران با استعفا و ابقای نجفی

سؤال این است که این بازی بی‌معنی و بی‌ربط اعضای شورای شهر از قبل از عید و به‌خصوص در این یک هفته اخیر و به‌صورت خاص در سه روز گذشته چه معنایی جز رفتارهای بچه‌گانه و خنده‌دار دارد؟

سیرک شورای شهر تهران با استعفا و ابقای نجفی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،اعضای شورای شهر پنجم بالأخره رضایت دادند که محمدعلی نجفی از شهرداری تهران برود تا روند درمان بیماری‌اش را آغاز کند.

ماجرای استعفای شهردار پایتخت، قبل از تعطیلات نوروزی سال ۹۷ مطرح شد و نجفی دلیل استعفا را بیماری و فرصت برای درمان دانست، البته استعفای نجفی به دلیل بیماری سابقه‌ای است که همواره سایه به سایه این چهره شاخص اصلاحات حرکت می‌کرد و وقتی از وی سؤال کردند که آیا با توجه به سوابق بیماری، توانایی مدیریت در شهر تهران را دارید، گفت:

"سال ۹۲ مشکل قلبی پیدا کردم و در یکی از رگ‌هایم فنر قرار دادند و دکتر تأکید داشت وجود این فنر تا یک‌سال می‌تواند خطرساز باشد اما خوشبختانه در حال حاضر سه سال و نیم گذشته و خیالتان راحت باشد که مشکلی ندارم. مسئولینی را می‌شناسم که در پست‌های سنگین مسئولیت دارند یا در پست‌های قانون‌گذاری هستند که چهار پنج استنت (فنر) در قلب خود دارند. البته عمر دست خداست و زیر این گنبد کبود هیچ کس از آینده خود خبر ندارد

این پاسخ نجفی در حالی مطرح شده بود که وی سال ۱۳۹۲ با کناره‌گیری از مدیریت سازمان میراث فرهنگی، مشکلات جسمی و بیماری قلبی را به عنوان علت استعفای خود عنوان می‌کند و می‌نویسد:

"متأسفانه از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجاً شدت یافته و عرصه را بر این‌جانب تنگ نموده است. در طول این مدت بنده تلاش کردم که این امر بر روند انجام امور تأثیر منفی ایجاد نکند و بر مدیریت سازمان خللی وارد نسازد، اما اکنون بیم آن دارم که با ادامه این وضع و به علت ضعف جسمانی نتوانم مسئولیت‌های مربوط را به نحو شایسته‌ای به انجام برسانم و امانتی را که بر دوش گرفته‌ام به سلامت به سرمنزل مقصود برسانم و نهایتاً به مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان لطمه وارد آید ."

با تمام بیماری‌های همراه با نجفی، بالأخره وی استعفا داد و شورای شهر در پنجاه و چهارمین جلسه روز یکشنبه (۱۹ فرودین ۹۶) با تشکیل جلسه استعفای وی را نپذیرفت!

نجفی در این جلسه گفت:

آنچه منجر به طرح موضوع استعفا شد خارج از اراده من و تقدیر الهی است و موضوع بیماری بنده بوده که براساس نظرات پزشکان بنده مبتلا به یک بیماری شده‌ام که هم درمانش سخت بوده و هم مرحله بعد از درمان طولانی است.

نجفی گفت: برهمین اساس بنده استعفای خود را مطرح کردم و این در حالی است که آن‌هایی که پیش‌بینی می‌کردند که رفتن بنده بعد از ۶ ماه از شهرداری، پیشگویی آن‌هاست، درست نبوده و اتفاق نیفتاده است و واقعیت این است که در آن زمانی که بنده شرط شهرداری را قبول کردم مریض نبودم.

وی افزود: این بیماری، بیماری جدیدی است و حدود یک ماه و نیم پیش از آن مطلع شده‌ام.

شهردار تهران گفت: با توجه به بیماری و درمان آن بنده تصمیم به استعفا گرفتم و با توجه به اقتضای جسمی بنده تصمیم گرفتم مسئولیت را به برادر یا خواهر دیگری دهم و قطعاً بنده نیز کنار او خواهم بود.

نجفی خاطرنشان کرد: بنده با توجه به بیماری‌ای که دارم و به خاطر آن حضورم در شهرداری خیانت است، از اعضای شورای شهر تهران تقاضا دارم که این موضوع را به موضوع سیاسی و اطراف آن ارتباط ندهند و اصلی‌ترین علت، بیماری من است و معالجه در ۳ ماهه آینده با توجه به زمان‌بردن آن می‌طلبد که بنده استعفا دهم.[۳]

شهردار تهران تصریح کرد:

قطعاً با ادامه حضور بنده با توجه به شرایط بیماری‌ام عملکرد ضعیفی در شهرداری خواهیم دید و بنده با توجه به احترامی که به تک‌تک اعضا دارم ولی در این مورد خاص خواهش می‌کنم شرایطی فراهم نشود که بنده را در معذوریت قرار دهد و به‌هرحال فکر می‌کنم به هر طریقی که هست در چند روز آینده یک حرف از شورا و شهرداری خارج شود. از سال ۵۸ تا به امروز بنده در پست‌های مختلف حضور داشتم و آنچه در توانم بوده است انجام داده‌ام و دوستان این حق را به من قائل می‌شوند که با این بیماری به مبارزه برخیزم و از اول اردیبهشت بستری شوم.

به هر جهت اصرار نجفی مبنی بر استعفا با مخالفت اعضای شورای شهر روبه‌رو شد و نجفی بار دیگر با ۱۶ رأی مخالف استعفا و ۴ رأی موافق، در جایگاه خود ماندنی شد.

دلایل ناهید خداکرمی از مخالفین استعفا این‌گونه بیان شد:

شما دلیل اصلی استعفای خود را بیماری عنوان کردید و این توجیه‌پذیر نیست. در کشور ما بیماری‌های مدیران پیش‌ازاین هم وجود داشته و آن‌ها پس از درمان دوباره به کار مشغول شدند.

درمان این بیماری یک ماه وقت شما را می‌گیرد و فکر نکنم در طول درمان جای خالی شما  در شهرداری خللی ایجاد کند.

به یاد داریم برخی قهر کردند و کشور را رها کردند، اما شما بایستید و کار را ادامه دهید. من خواهش می‌کنم درمان را شروع کنید و بعد از درمان اگر دیدید از نظر جسمی شرایط ندارید تصمیم دیگری خواهیم گرفت. [۴]

این اظهارات قابل‌تأمل در حالی بیان شد که نجفی اصرار بر رفتن و استعفا داشت ولی اکثریت اعضای شورای شهر به نجفی گفتند که تو نمی‌فهمی چه چیزی به مصلحت است و ما می‌فهمیم که تو باید در شهرداری بمانی و نتیجه آن، مخالفت با استعفای وی بود.

اما داستان کمدی استعفا به اینجا ختم نشد، یک روز بعد از مخالفت شورای شهر با استعفا، همان عضوی که مخالف رفتن نجفی بود، می‌گوید: درصورتی‌که نجفی مجدداً استعفا بدهد قطعاً با آن موافقت خواهد شد.

ناهید خداکرمی درباره استعفای مجدد نجفی از شهرداری تهران گفت: اگر دوباره شهردار استعفا بدهد موافقت می‌کنیم و با توجه به اینکه ممکن است بیماری شهردار آسیبی به مدیریت شهری وارد کند موافقت خواهیم کرد.[۵]

اما در پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر تهران استعفای دوم محمدعلی نجفی، شهردار تهران برای جدایی از شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.

اعضای حاضر در شورای شهر تهران این بار دیگر (به گفته نجفی) به شهر و شهرداری خیانت نکرده و با استعفای نجفی موافقت کردند.

حال سؤال این است که این نمایش و بازی اعضای شورای شهر تهران با استعفا و ابقا نجفی و جنجال‌های اعضاء از قبل از عید و به‌خصوص در این یک هفته اخیر و به‌صورت خاص در سه روز گذشته چه معنایی دارد؟ گویا اعضاء محترم، صحن شورای شهر را با صحنه تئاتر و شعبده بازی و سیرک اشتباه گرفته‌اند که اعضا به‌صورت دسته‌جمعی با استعفا مخالفت می‌کنند و روز بعد می‌گویند اگر دوباره استعفا دهد موافقت می‌کنیم؟!

مگر حوزه مدیریت شهری پایتخت را می‌توان با این رفتارهای احساسی و سیاسی‌کاری اداره کرد؟ ناتوانی شورای شهر برای تصمیم گیری قاطع در یک مسئله مشخص و شفاف، و تغییر نظر ۱۸۰ درجه‌ای ظرف یک روز، جای تأمل دارد، و باید دید اعضای شورای شهر را چه کسی و چگونه فریفته است که این‌چنین تصمیم خود را تغییر داده‌اند.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان