۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین برای تحقیق و فناوری از کسی اجازه نمی‌گیریم/ برجام باشد یا نباشد، برای هر شرایطی آماده‌ایم و برنامه داریم
کد خبر: ۳۰۰۶۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۰ ساعت: ۱۲:۵۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس جمهور در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای:

برای تحقیق و فناوری از کسی اجازه نمی‌گیریم/ برجام باشد یا نباشد، برای هر شرایطی آماده‌ایم و برنامه داریم

رئیس‌جمهور در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای به ایراد سخنرانی پرداخت.

برای تحقیق و فناوری از کسی اجازه نمی‌گیریم/ برجام باشد یا نباشد، برای هر شرایطی آماده‌ایم و برنامه داریم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای، با تبریک این روز ملی به همه ملت ایران و بویژه دانشمندان کشور و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای گفت: شهدای هسته ای، جان خود را برای افتخار ملی فدا کردند و از همه کسانی که در دوره ها و دولتهای مختلف برای توسعه فناوری هسته ای گام برداشتند، تقدیر می کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: بعضی فکر می کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته ای ما کند شده است و سانتریفیوژها نمی چرخند و یا کند می چرخند، بنده به ملت بزرگ ایران با صراحت و شفافیت می گویم که صنعت هسته ای ما با توان و دقت بیشتر و با محاسبه دقیق تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم دولت و مسئولان آن است که فضا را برای اندیشمندان و دانشمندان در رشته های مختلف علمی فراهم کنند، گفت: امروز اقتصاد و زندگی ما دانش بنیان است و کسب و کارمان هم به تدریج دانش بنیان خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: همه باید توجه داشته باشیم که یکی از اهداف مهم ما کسب قدرت و توان مشروع، یعنی اقتدار ملی است. اقتدار، قدرتی مشروع و مفید برای کشور و جامعه است؛ قدرتی که مبنایش تهدید و زرگویی و تجاوز نیست. بلکه قدرتی است مشروع برای منافع ملی و ثبات و امنیت منطقه ای و صلح جهانی.

وی با بیان اینکه ما در مسیر کسب این اقتدار ملی، نیاز به قدرت نرم و سخت داریم که ترکیب صحیح این دو قدرت،  قدرت هوشمند را برای ما می سازد، گفت: دیپلماسی و فعالیت اندیشمندان هسته ای ما دو روی یک سکه اند در یک طرف ما برای فناوری به روزی که در زمینه انرژی، سلامت، کشاورزی، معادن، صنعت، مواد غذایی و ... موثر است تلاش می کنیم که ضرورت دارد تلاش هایمان را به صورت مستمر ادامه دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این تلاش های مستمر قدرت علمی و فناوری برای کشور ساخته می شود، ادامه داد: در کنار این قدرت، ما نیاز به قدرت دیپلماسی داریم؛ قدرت دیپلماسی همان هنری است که حق ما را تثبیت می کند.

وی بیان کرد: زمانی که بدخواهان می خواهند حق ما را بگیرند و یا در برخی از مراجع بین المللی آن را نامشروع جلوه بدهند دیپلماسی آن حق را پایدار و تثبیت می کند.

روحانی با بیان اینکه دیپلماسی نشان می دهد که ملت ایران تنها ملتی نیست که در دفاع مقدس پیشتاز باشد و به خوبی از کشورش دفاع کند و یا در صحنه های اقتصادی قدم های مهم و موثری بردارد، ادامه داد: بلکه این ملت منطق کافی و استدلال لازم را برای حرف های زدن پای میز مذاکره دارد و می تواند با بزرگترین قدرت های از لحاظ فنی، حقوقی، سیاسی و ... حرف بزند، حق خود را تثبیت کند و به توافقی برسد که بتواند بار را بر دوش مردم کم و مسیر پیشرفت را فراهم کند.

رئیس جمهور اظهار کرد: دیپلماسی به راه مان سرعت می دهد و هزینه را کم می کند بدون دیپلماسی هم می شود کار کرد اما هزینه آن به دلیل موانع غیرقانونی بسیار بالاتر است و به ظاهر می خواهند با مصوباتی این موانع را قانونی کنند، دیپلماسی این موانع را برمی دارد و به حرکت مان سرعت می دهد و هزینه های ما را می کاهد.

وی ادامه داد: ما به قدرت دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، قدرت سخت و نرم نیاز داریم ما اقتدار مشروع را در سطح منطقه و جهان نیازمندیم؛ بعضی فقط به یک روی سکه نگاه می کنند اگر این سکه را بلند کنند پشت آن معلوم است اما حوصله ندارند این سکه را بلند کنند. فکر می کنند پشت این سکه خبری نیست و فقط روی سکه را نگاه می کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما ملت بزرگی هستیم و در روزهای سخت روی پای خودمان ایستادیم ادامه داد: می دانیم بدخواهان خشنود نیستند و خشنود نخواهند شد عده ای می خواهند ما تسلیم و تابع باشیم و از منافع مان چشم پوشی کنیم لذا هیچ وقت به فکر رضایت و خشنودی بدخواهان و دشمنان نیستیم

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند ما تسلیم و تابع باشیم، گفت: برخی که شاید در میان آنها دشمنان هم باشند، می‌خواهند ما از منافع خود چشم‌پوشی کنیم، اما ما هیچ‌وقت به فکر رضایت و خشنودی بدخواهان و دیگران نبوده و نیستیم.

روحانی افزود: برای ما اول رضایت خداوند و بعد از آن خشنودی ملت ایران اهمیت دارد و برای همه ملت‌های جهان، آرزوی خوشبختی داشته و به آنها کمک می‌کنیم، کما اینکه دنیا شاهد بود، که برای کمک به ملت‌ها در برابر تروریسم ایستادیم و پشت تروریسم و آنهایی که این تروریست ها را پرورش داده و می‌خواستند از این گروه‌های تروریستی در راستای منافع خودشان در منطقه بهره‌برداری کنند، شکستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه معلوم است دشمنان از ما ناراضی هستند و اگر مشکلی در جامعه ما بوجود آید آن را بزرگ جلوه می‌دهند و تصور می‌کنند که ما برای حل مشکلات‌مان راه‌حل نداریم، گفت: ما برای حل همه مشکلات دیروز، امروز و مشکلات احتمالی در آینده راه‌حل و برنامه‌ریزی داریم و همه باید بدانند که هر مشکلی در کشور ما بوجود بیاید، ملت ما از آن مشکل بزرگ‌تر و خدای قادر ما توان و قدرت‌اش بی‌نهایت است.

روحانی با تأکید بر اینکه اتکای ما به خدا بوده و به ملت یکپارچه و متحد خود اطمینان داریم، خاطر نشان کرد: در طول سال‌های گذشته بدخواهان و دشمنان ملت ایران می‌خواستند اینطور در دنیا جلوه کنند که ایران به دنبال اهداف غیرقانونی و نامشروع بوده و حرف و عمل ملت ایران و مسئولان با هم فاصله دارد و می‌خواستند در قطعنامه‌های نابحق خود این کشور و ملت را سال‌ها زندانی کرده و با تحریم‌های غلط و غیرانسانی ملت ما را در فشار نگه دارند.

روحانی متذکر شد: بدخواهان جمهوری اسلامی ایران فکر می‌کردند اگر یک سوی میز مذاکره 6 قدرت جهان حضور داشته باشند، ما نمی‌توانیم منطق خود را بر کرسی بنشانیم، همچنین تصور می‌کردند می‌توانند تحریم‌ها را برای شکستن این ملت بزرگ ادامه دهند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه دانشمندان بزرگ و جوانان فداکار ما در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی دستاوردهای بزرگی را بدست آوردند، اضافه کرد: بیش از 120 الی 130 دستاورد مهم در طول 2 سال گذشته بعد از برجام بدست آمده، پس می‌توان گفت که این توافق حرکت ما را کند نکرده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بعد از برجام توانستیم از همکاری کشورهای دیگر به خوبی استفاده کنیم، افزود: با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین همکاری داریم و مراکز جدیدی را در فردو برای تحقیقات و ایزوتوپ‌های پایدار به وجود آورده‌ایم.

وی گفت: مسیر RND و تحقیقات ما با دقت و سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند و برای اولین بار بعد از برجام توانستیم وارد تجارت هسته‌ای شویم.

روحانی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم مواد هسته‌ای را خریداری کنیم و به فروش برسانیم، اظهار کرد: حدود 400 تن کیک زرد را از خارج خریداری کردیم و مقداری هم مواد غنی شده به فروش رساندیم،

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه ما در همکاری هسته‌ای با دنیا مسیر جدیدی آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: قدم‌های اولیه ساخت رآکتورهای جدیدی را در بوشهر برداشته‌ایم، بنابراین در مسیر فناوری کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.

رئیس جمهور متذکر شد: ایران برای دستاوردهای علمی و فناوری‌اش حتی یک لحظه درنگ نمی‌کند و برای تحقیق و فناوری هم از کسی اجازه نمی‌گیرد، البته آماده همکاری و تعامل هستیم و مبنای ما از ابتدابر تعامل سازده با دنیا بوده است.

وی گفت: از کسانی که در طول سالیان گذشته و اخیرا برای پیشرفت کشور تلاش کرده‌اند تشکر می‌کنم. ما برای علوم و رشته مختلف علمی نیازمند فناوری هسته‌ای هستیم و این علم در واقع جزء علوم پیشتاز ما به شمار می‌آید.

روحانی با بیان اینکه تعامل سازنده خود را با دنیا ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: در افکار عمومی جهان دستاوردی جدید به دست آورده‌ایم که البته کسانی که از گذشته ایران را می‌شناختند نسبت به آن آشنایی داشته‌اند. ما به دنیا ثابت کردیم به عهدمان وفادار هستیم.

وی تاکید کرد: ملتی هستیم که فرهنگمان و دینمان به ما یاد داده اگر با کسی عهد، پیمان و توافقی انجام دادیم آغازگر نقض آن نخواهیم بود در طول این دو سال بعد از برجام تحریفات زیادی انجام دادند تا برجام را با دست خودمان تخریب کنند این از سادگی آنها بود و نمی دانستند ملت ایران هشیارتر و بیدارتر از این حرف ها است.

رئیس جمهور افزود: اگر می خواهید نقض عهد کنید باید هزینه آن را خودتان پرداخت کنید، نخواهید با بهای ملت ایران شما نقض عهد کنید؛ 15 ماه است که این آقای جدیدی که در آمریکا سر کار آمده و ادعاهای بسیار زیادی هم دارد تلاش می کند برجام را بشکند.

روحانی اظهار کرد: ظاهرا می گویند ما تازه فهمیدیم در برجام کلاه سرمان رفته است اگر کسی این ادعا را کند دقیق و درست نیست ما از اول گفتیم برجام برد_برد و به نفع جهان و دوطرف است و همه سود می برند و کسی ضرر نمی کند.

وی تاکید کرد: فشارهای زیادی با ریشترهای مختلف 7،8 و 10 به ساختمان برجام وارد شد اما این ساختمان مقاوم مانده است.  این یکی از نکات مهمی است که ملت ما و نمایندگان آن در مذاکرات شان با قدرت های بزرگ جهان همواره مد نظر داشتند.

رئیس جمهور گفت: این ساختمان، ساختمانی نبود که یک روزه، دو روزه با قدرت و فریاد یک کشور بلرزد؛ دیدید که در این زمینه میلیاردها دلار خرج کردند، چقدر توییت کردند .فکر کردند با توییت این ساختمان می لرزد اما تا امروز نتوانستند. اگر روزی بتوانند به برجام لطمه بزنند ما در افکار عمومی جهان به عنوان پیروز هستیم.

روحانی تاکید کرد: اگر آنها عقب نشینی کنند معنایش این است که آنها به پیمان هایشان وفادار نیستند و آبرویشان را در صحنه جهانی لکه دار کردند ما پیش بینی های لازم را انجام داده ایم؛ برجام باشد یا نباشد برجام بی آمریکا و یا با آمریکا هیچ مشکلی برای مردم و زندگی انان پیش نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه از آنچه که دشمنان فکر می کنند مردم ما صبورتر و ایستادگی شان بالاتر است، تصریح کرد: فکر می کنند با تبلیغات می توانند ملت ما را از استقلال، آزادی و حاکمیت ملی پشیمان کنند ملت ما تا پایان استقلال، آزادی و حاکمیت ملی را می‌خواهند و دست از مسیر انقلابش برنمی دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما آغازگر نقض پیمان نیستیم، ادامه داد: اما حتما بدانند که اگر نقض کنند پیشمان می شوند؛ آمادگی ما بیشتر از آن مقداری است که آنها فکر می کنند و اگر نقض این پیمان کنند در کمتر از یک هفته آثار آن را خواهند دید.

روحانی اظهار کرد: دیدند که ما پارسال در مورد پیشران هسته ای دستور لازم را برای تحقیقات دادم امروز شاهد اولین دستاورد در این زمینه بودیم؛ راه ما مشخص است به فکر تهدید کسی نیستیم قدرت های ما حتی قدرت نظامی برای تجاوزی به کشوری نیست روابطمان با همسایگان دوستانه خواهد بود.

وی اضافه کرد: آنهایی که سخنان ناروا می زنند، خواهند فهمید که این حرف ها به سود آنها نیست از این جور آدم ها در تاریخ زیاد دیدیم ما چهل سال است که حکومت های مختلف را در آمریکا دیده ایم، مشکلی برای ما نخواهد بود پشتوانه ای درستی هم برای شماها نیست به قدرت های این چنینی تکیه نکنید بلکه به ملت خودتان و ملت های منطقه تکیه کنید بیایید در کنار هم باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سلاح و موشک ما دفاعی است، ادامه داد: برای دفاع از کشورمان هر نوع سلاحی لازم باشد می سازیم. برای اینکه در این جهان و منطقه ناامن امنیت مان را حفظ کنیم و ادامه دهیم.

روحانی تاکید کرد: سلاح ما برای تجاوز و علیه همسایگان مان نیست، می خواهیم در منطقه همه یک قدرت منطقه ای بزرگ باشیم و دلمان می خواهد مشکلات را با هم دیگر حل و فصل کنیم؛ راه و مسیر ما در چارچوب مصلحت و منافع ملی مان تعیین و ترسیم شده است و همان را ادامه می دهیم.

وی یادآور شد: دستاوردهای ما در زمینه هسته ای بیشتر خواهد شد و جایگاه ملت ایران در افکار عمومی جهان بالاتر خواهد رفت.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ملت ما از مشکلات موجود عبور خواهد کرد، اظهار کرد: روز فناوری هسته‌ای در واقع روز تلاش مستمر جوانان دانشمند و عالم ما برای تحقق منافع ملی و پیشرفت کشور است.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان