۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۱۶ روستای هدف گردشگری برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی شناسایی شد
کد خبر: ۳۰۰۵۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۹ ساعت: ۱۳:۱۹ ↗ لینک کوتاه

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن قزوین:

۱۶ روستای هدف گردشگری برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی شناسایی شد

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن قزوین گفت: به منظور حفظ جمعیت روستایی ۱۶ روستای هدف گردشگری استان جهت ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی برای گردشگران مورد شناسایی قرار گرفت.

۱۶ روستای هدف گردشگری برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی شناسایی شد
مجید کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: مسئله گردشگری در جهان امروزی که به یک صنعت تبدیل شده توانسته علاوه بر تحول و پویایی اقتصاد جهانی، نقش مهمی را در توسعه و بهبود مناطق مختلف کشورها داشته باشد.

وی، افزایش درآمد، ایجاد فرصت‌های شغلی، توسعه راه‌ها و حفظ مکان‌ها قدیمی و تاریخی را تنها بخشی از خصوصیت صنعت گردشگری دانست.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن قزوین ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های گذشته دولتمردان و تصمیم گیرندگان اقتصادی و سیاسی کشور با ورود به این بحث، زمینه رشد و توسعه برخی مناطق دارای قابلیت برای این موضوع را فراهم کرده اند که با گسترش آن بدون شک شاهد توسعه برخی مناطق محروم روستایی خود خواهیم بود.

کشاورز با اشاره به امضای تفاهم نامه سه جانبه بنیاد مسکن، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و سازمان میراث فرهنگی این استان در سال گذشته، گفت: براین اساس و به منظور حفظ جمعیت روستایی، جلب سرمایه گذاران و تقویت حوزه گردشگری 16 روستای هدف گردشگری استان جهت ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی برای گردشگران مورد شناسایی قرار گرفت.

اقامتگاه‌های بوم گردی در توسعه روستاها موثر هستند

وی ادامه داد: در این راستا منازل روستایی در روستاهای هدف گردشگری به 2 بخش تقسیم شده که بخش نخست مربوط به خانه‌های بافت با ارزش و دوم خانه‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به بوم کاشانه را داشته باشند توانایی دریافت تسهیلات بانکی را پیدا می‌کنند.

این مسئول میزان تسهیلات برای مرمت و بازسازی منازل روستایی و تبدیل آن به اقامتگاه‌های بوم گردی را 150 میلیون ریال اعلام و افزود: اداره کل میراث فرهنگی نیز تسهیلات قابل توجهی برای تجهیر اقامتگاه های یاد شده در نظر گرفته است.

وی با اشاره به ارائه 10 درخواست از سوی متقاضیان احداث اقامتگاه‌های بوم گردی در استان، اضافه کرد: این در حالی است که برخی از اقامتگاه‌های موجود در منطقه الموت از جمله زرآباد، گازرخان و اندج تا ماه‌های آینده از سوی گردشگران رزرو شده است.

کشاورز اظهار کرد: برای ایجاد بسترهای مناسب و آگاهی روستاییان، در حاشیه برگزاری همایش‌های یک روزه جهت رفع موانع تسهیلات برای ساخت مسکن روستایی، مسایل مربوط به ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه کاشانه از سوی کارشناسان ما به بخشداری‌ها، دهیاران، شوراهای اسلامی و روستاییان بازگو می‌شود.

وی در پایان سکونت در اقامتگاه‌های بومی برای بسیاری از گردشگران را دارای جاذبه‌های فراوانی دانست و گفت: مردم به لحاظ آلودگی شهرهای بزرگ و ترافیک همواره در پی محیطی آرام و به دور از هیاهو هستند که این مهم علاوه بر کسب یک تجربه خوب می تواند در بهبود معیشت خانوارهای روستایی نیز مفید واقع شود.

استان قزوین دارای 842 روستا و 90 هزار واحد روستایی بوده که از این تعداد حدود 60 هزار واحد آن مقاوم سازی شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان