۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین خواص و آداب دعای شرف الشمس
کد خبر: ۳۰۰۴۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۹ ساعت: ۱۱:۸ ↗ لینک کوتاه

در گفتگویی مطرح شد:

خواص و آداب دعای شرف الشمس

همزمان با روز ۱۹ فروردین ماه مقارن با ۲۱ رجب المرجب، در این گزارش خواص دعای شرف الشمس را بخوانید.

خواص و آداب دعای شرف الشمس
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،حک کردن دعا و یا حرز های مختلف برای دوری از بلایا و یا رفع گرفتاری، عنوانی نیست که بخواهیم آن را خرافه یا سِحر بخوانیم. بلکه در روایات و نقل های مختلف از بزرگان دینی سفارش بسیاری درباب حرز امام جواد (ع)، دعای حدید و شرف الشمس شده است.

در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری عقیق زردرنگی است که بعضا به نیت گشایش در کار‌ها و یا رفع بلایا آن را به دست می‌کنند. اما شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی (ع) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص و نقشی رمزگونه آن را پشت عقیق زردرنگ حک می‌کنند.

خواص و آداب دعای شرف الشمس

مبنی بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی کارشناس دینی و تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع)  گفت:

 هر دعا در مرتبه خودش خواص خودش را دارد و آنچه امروزه در کشور ما خیلی مطرح است بحث شرف الشمس و نوزدهم فرودین است. درباب دعا در روایت داریم که انواع بلایا را کم یا برطرف می‌کند و بعضی از حوادث را از ما دور می‌کند. اگر بخواهیم آن را تشبیه کنیم، دعا یک سرعت گیر است. به تعبیر آیت الله بهجت می‌فرمایند:«هر دعایی حکم یک میوه دارد، همانگونه که هر میوه خواص و ویتامین خودش را دارد، هر دعا هم خاصیت خودش را دارد.» در مجموعه این نیست که انسان کلا متوسل به دعا شود و دیگر از ابزار و اهداف دیگری استفاده نکند، قطعا آن اهداف باید باشد . جریان شرف الشمس هم همین است، و خودش یک نوع ادعیه است که در این روز وارد شده است و ما اگر متوسل به این دعا شویم، لذا برای سلامت و بهبود بهتر کار لازم است.

 وی ادامه داد: این اعتقاد است که به دعا کمک می کند، گاهی انسان یک سنگ دارد، ما به آن سنگ اعتقاد نداریم، این اعتقاد و باور به دعاست که به ما کمک می کند.

خواص و آداب دعای شرف الشمس//کار نشود.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی ادامه داد: شرف الشمس یک دعاست و بعضی‌ها تصورشان این است که یک انگشتر است. ولی باید گفت که شرف الشمس یک دعاست که روی پارچه زرد رنگ یا برای انگشتر روی طلا و یا عقیق زرد رنگ آن را حک می‌کنند. البته برای کسانی که در سال‌های گذشته این دعا را نوشتند هر ساله تمدید کنند، بلکه همان یک سال کفایت می‌کند. 

وی افزود: اصل دعا و آداب آن در مفاتیح الجنان آمده است، باید کسانی که این دعا را می‌نویسند خط خوردگی نداشته باشد و خطوط ابتدا و انتهای ستاره‌هایی که کشیده می‌شود تفاوتی با هم نباید داشته باشد و از‌های یکسان برخوردار باشد.
 
خواص و آداب دعای شرف الشمس//کار نشود.

تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) گفت: دعای شرف الشمس و نگارش آن مورد اعتماد همه علما و مراجع تقلید است و اعتقاد آن‌ها این است که شرف الشمس را اسم اعظم پروردگار می‌دانند به همین سبب اصل موضوع آن مورد قبول است.
 
خواص و آداب دعای شرف الشمس//کار نشود.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی درخصوص خواص دعای شرف الشمس بیان کرد: ادعیه خواص زیادی دارد که یکی از آن‌ها دور کردن انسان از بلایا و رفع گرفتاری است. دعای شرف الشمس هم به همین منظور رفع بلایا، دوری از گناه و ... را به همراه دارد.

وی ادامه داد: شرف الشمس از طریق مُنُجِمین در روز ۱۹ فروردین یاد شده است، که نقل شده از ساعت ۱۱ ظهر تا ۲۳ شب روی عقیق و پارچه زرد حکم شود. 

حجت الاسلام والمسلمین گواهی خاطرنشان کرد: هنگامی که این انگشتر و یا عقیق همراه شماست، بنا بر احتیاط در مکان‌های تطهیر، بردن دعای شرف الشمس را رعایت کنید.

انتهای پیام/1404

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان