۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین روحانی موافق فیلترینگ تلگرام است یا مخالف؟ + فیلم
کد خبر: ۳۰۰۳۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۸ ساعت: ۱۵:۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

روحانی موافق فیلترینگ تلگرام است یا مخالف؟ + فیلم

فیلتر تلگرام از اسفندماه سال قبل مطرح شد و رئیس جمهور بیان داشت که نباید کام مردم را با این مباحث تلخ کرد اما برخی از مسئولان بیان می‌کنند که روحانی تاکید بر خودکفایی و شکسته شدن انحصار تلگرام دارد.

روحانی موافق فیلترینگ تلگرام است یا مخالف؟ + فیلم
به گزارش سرویس سیاسی   صبح قزوین ، فیلترینگ پیام رسان تلگرام تا آخر فروردین ماه از جمله مباحثی است که این روزها در فضای مجازی بسیار مطرح است. در این خصوص بسیاری تاکید می کنند که باید در حوزه مجازی کشورمان به بومی سازی بپردازد و مردم از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند. این موضوع مخالفان و موافقان خاصی دارد و البته برخی از گروه‌های سیاسی نیز سعی دارند بر این اساس با افکارعمومی بازی سیاسی جناحی انجام دهند. این درحالی است که موضوع اصلی، بومی سازی پیام‌رسان‌ها و خطرات احتمالی است که امنیت اطلاعات کاربران ایرانی را تهدید می‌کند.

در این زمینه اما اینکه به واقع نظر افراد و شخصیت‌های مختلف خصوصا مقامات و افراد نزدیک به دولت در این زمینه چیست، می تواند راهگشای موضوع باشد.

موضوع فلیترینگ تلگرام از اسفندماه سال گذشته توسط رئیس مرکز ملی فضای مجازی رسانه‌ای شد.

فیروز آبادی: لازم باشد تلگرام فیلتر می‌شود (۲۱ اسفند۱۳۹۶)

سیدابوالحسن فیروزآبادی، با تاکید بر مضرات فضای انحصاری تلگرام، در پاسخ به اینکه آیا احتمالی مبنی بر لزوم فیلتر تلگرام وجود دارد، بیان کرد: اگر به این نتیجه برسیم، این کار را انجام می‌دهیم و احتمال آن وجود دارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راهکارهای حمایتی برای فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: پیام‌رسان سکویی برای ارائه سرویس و خدمات به مردم است. پیام‌رسان‌های داخلی اگر بخواهند توسط مردم پذیرفته شوند و مورد استفاده قرار گیرند، باید خدمات خوبی ارائه دهند، خدماتشان پایداری داشته باشد و خدمات اضافه‌تری از آنچه که پیام‌رسان‌های خارجی ارائه می‌دهند را عرضه کنند.

فیروزآبادی ادامه داد: البته در این راه خود مردم هم باید بررسی کنند که کسب و کارها و خدمات آموزشی و جدی خود را بر بستر خارجی صورت ندهند. زیرا به هر حال بستر خارجی به دلیل عدم تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی هر لحظه امکان دارد که به طور موقت یا دائم فیلتر شود. به همین دلیل توصیه ما این است که مردم و خصوصا پایگاه‌هایی که کاربر زیادی دارند، حتما در یک پیام‌رسان ایرانی ارائه خدمت داشته باشند.

 جهرمی: فیلتر تلگرام بستگی به همکاری مسئولان آن با قوانین ایران دارد (۲۸ اسفند ۱۳۹۶)  

محمدجواد آذری جهرمی درباره سرنوشت پیام رسان های خارجی گفت: ما مسئول فیلتر نیستیم. 

وی درباره خبر تصویب فیلتر پیام رسان های خارجی در شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: دبیرخانه این شورا بیانیه داد و چنین خبری را تکذیب کرد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سئوال که تلگرام در آستانه سال جدید فیلتر می شود یا خیر؟ یادآور شد: بستگی به همکاری تلگرام با قوانین جمهوری اسلامی دارد. این مسئله به عنوان یک چالش همواره مطرح است اما اینکه فیلتر شود یا نشود، مراجع تصمیم گیر در حوزه فیلترینگ تصمیم می گیرند.

وی درباره اینکه آیا فکر می کنید مردم به طور دستوری پیام رسان های خارجی را ترک می کنند و به سمت پیام رسان های داخلی بروند؟ گفت: طبیعتا این کار فرمایشی و دستوری نیست. بارها اظهارنظر کردم و دولت نیز نظر خود را اعلام کرد. البته پیام رسان های داخلی نیز باید تلاش کنند که خدمات مناسبی را ارائه دهند.

  رحیمی: فیلترینگ تلگرام ابزار بازی با روان مردم شده است(۱۱ فروردین ۱۳۹۷)  

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که انتشار اخبار ضد و نقیض از مراجع غیر مسئول و سکوت مراجع مسئول بازی کردن با روان مردم و تضعیف اعتماد عمومی است، گفت که نباید تحلیل‌های داخلی برخی جلسات را بعنوان تصمیم مراجع مسئول به جامعه منعکس کرد و موجب بهم ریختگی ساختار روانی جامعه شد.

علیرضا رحیمی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر بسته شدن تلگرام، گفت: خبر فیلتر شدن تلگرام تا پایان ماه جاری از سوی مرجع مسئولی بیان نشده و بیش از اینکه بار خبری داشته باشد تاثیر آشفته سازی روانی و ایجاد نگرانی در بین مردم داشته است.

وی افزود: فیلترینگ تلگرام با هدف تامین فضای بیشتر و  ایجاد انحصار برای شبکه های اجتماعی ایرانی با ابزار اخراج و فیلترینگ سایر شبکه ها از جمله تلگرام خارج از قواعد رقابت سالم بوده و صرفا به بی اعتمادی بخش قابل توجهی از مردم منجر می شود.

 بروجردی: تلگرام در چند کشور فیلتر است/ کره‌ای‌ها پیام رسان بومی خود را دارند (۱۲ فروردین ۱۳۹۷) 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل تهدید امنیتی تلگرام کشورها آن را فیلتر کردند و از شبکه ها و پیام رسان های داخلی و ملی خود استفاده می کنند، ما هم به عنوان کشور شاخص طبیعتا باید در این جهت فعال باشیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم با اشاره اینکه صاحب تلگرام روسی‌الاصل و یهودی زاده است، گفت: این شخص که به دلیل امنیتی از روسیه خارج شد و تابعیت دیگری گرفته است صحنه گردان این ماجرا است، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پاول دوروف که مالک و سرمایه گذار تلگرام است به عنوان سرمایه بزرگ برای اسرائیل یاد می کند و شکرگزار این سرمایه است.

علاء الدین بروجردی با تاکید براینکه کشورهای مهم و شاخص دنیا از پیام رسان های ملی استفاده می کنند، گفت: حتی کشوری مانند کره جنوبی شبکه ملی خود را تعریف کرده و از آن استفاده می کند، بنابراین ما حتما باید به گونه ای عمل کنیم که اجازه ندهیم دشمنان بتوانند از طریق تلگرام رخنه و مشکل آفرینی کنند.

واکنش روحانی به فیلتر شدن تلگرام: کام مردم را تلخ نکنید (۱۴ فروردین  ۱۳۹۷)

حسن روحانی در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشوری، در واکنش به خبرهای مطرح شده درخصوص احتمال فیلتر تلگرام گفته است:

بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام رسانها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی.

رئیس جمهور ادامه داد: کام مردم را با اینگونه حرف‌ها تلخ نکنید، در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید.

فیروزآبادی: رئیس جمهور دستور داد از انحصار پیام رسان خارجی خارج شویم (۱۴ فروردین ۱۳۹۷)

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلام اینکه "رئیس جمهور هم به ما دستور دادند، کشور باید از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی خارج شود"، گفت: مرجع تصمیم‌گیری مواردی مرتبط با فضای مجازی، سیاست گذاری‌ها و هماهنگی‌ها به‌عهده شورای عالی فضای مجازی است.

فیروزآبادی گفت: تلگرام هیچ وقت حاضر نشد در کشور نمایندگی بزند، هیچ وقت حاضر نشد با بخش خصوصی کار کند و دشمن بخش خصوصی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اظهار اینکه تلگرام در هیچ کشوری پیام‌رسان غالبی نیست به‌جز ایران، افزود: تلگرام به‌صورت رسمی اعلام کرد به‌عنوان یک سکوی اقتصادی استفاده خواهد شد و روش تلگرام تضعیف پول ملی ایران است.

وی با تصریح اینکه تلگرام راهزن است، افزود: چرا از بخش خصوصی ایران دعوت نکرده است که در بخش پول مجازی شرکت کند؟ [6]

محمدی: رئیس جمهور گفت باید در فضای مجازی خودکفا شویم/ ابراز نگرانی رئیس جمهور از تهدیدات امنیتی و اقتصادی «تلگرام»  ( ۱۴ فروردین ۱۳۹۷)

داود محمدی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در تشریح دیدار نوروزی جمعی از نمایندگان مجلس با حسن روحانی رئیس‌جمهور که امروز صورت گرفت، اظهار داشت: در این نشست در خصوص موضوع فیلترینگ تلگرام هم مباحثی مطرح شد و موضوعات جدی از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد.  [7]

رئیس‌جمهور توضیحاتی را در خصوص فیلتر تلگرام به نمایندگان ارائه کرد که ضمن آن عنوان کرد ما باید در این حوزه خودمان خودکفا باشیم و این مسئله به صورت عمومی در کشور مطرح است و لازم است که در این میان دقت بیشتری صورت گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد که ما باید متکی به خود باشیم و حرکت‌های لازم را در بخش فضای مجازی، خودمان انجام دهیم و در عین حال باید از مضرات تلگرام جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه مباحث کلی درباره فیلترینگ تلگرام از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد، گفت: البته نمایندگان در خصوص فیلترینگ تلگرام نظرات مختلفی دارند و با توجه به بررسی‌هایی که در فضای مجازی صورت گرفت و اطلاعاتی که به مجلس داده شد، همچنین مباحثی که آقای فیروزآبادی در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح کرد نشان می‌دهد آنچه که در فضای مجازی ایجاد شده است حامل یک سری مسائل نگرانی‌های جدی در حوزه‌های امنیتی، حتی اقتصادی جدی است و این امری است که همه صاحب‌نظران بر روی آن اتفاق‌نظر دارند.

وی در ادامه توضیحات رئیس‌جمهور در دیدار با نمایندگان مجلس و در پاسخ به این سوال که در مجموع رئیس جمهور موافق فیلترینگ تلگرام است، خاطرنشان کرد: بله؛ البته در این جلسه عنوان شد که همه مزایا و مضرات این پیام‌رسان باید در کنار هم دیده و در عین حال باید همه مسائل در نظر گرفته شود، هیچ شکی در این نیست که این فضا عمدتاً دراختیار غربی‌هاست و استفاده مناسب را برای خود می‌برند و فضای اقتصادی که در آنجا تقسیم شده است در حقیقت به نفع آنها و به ضرر کشورهایی نظیر ایران است و لذا مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: رئیس‌جمهور در ادامه توضیحات خود تصریح کرد که در حوزه امنیتی تلگرام دارای اشکالاتی برای کشور ماست که طبیعتا ما برای تداوم امنیت در کشورمان و همچنین تداوم حرکت‌های اقتصادی باید راهکارهای مناسب هم داشته باشیم، ‌ لذا مسئله فیلترینگ تلگرام باید به صورت همه‌ جانبه بررسی شود.

 ساعی: روحانی تاکید کرد که تصمیمی برای فیلترینگ گرفته نشده است(۱۶فروردین ۱۳۹۷) 

زهرا ساعی، نماینده تبریز در مجلس که خود در این دیدار عیدانه حضور داشته هم ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده درباره دستور و تأکید روحانی برای فیلتر شدن تلگرام در این جلسه، گفت: «تأکید روحانی این بود که اصلاً تصمیم قطعی برای فیلترینگ گرفته نشده است و تا زمانی که جایگزین مناسبی برای پیام‌رسان‌ها نباشد، فیلترینگ درست و منطقی نیست.»

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان این که رئیس جمهوری در این جلسه رضایت مردم را بسیار مهم توصیف کرد و در این باره به استفاده جمعیت کثیری از مردم از این پیام‌رسان‌ها اشاره کرد، افزود: «آقای روحانی چندین بار در سخنان خود تأکید کردند تا زمانی که جایگزین مناسبی برای پیام‌رسان‌ها پیدا نشده، فیلترینگ بحثی غلط و کاملاً غیر منطقی است و نباید اتفاق بیفتد و تأکید داشتند تاکنون هیچ مرجع و نهادی اعلام نکرده که قطعاً فیلترینگ اتفاق می‌افتد.»

ساعی با اشاره به اظهارات برخی مسئولان فضای مجازی درباره فیلترینگ تلگرام که پایان سال گذشته مطرح شد، اضافه کرد:  «رئیس جمهوری تأکید کردند این مباحثی که پایان سال گذشته و اوایل امسال مطرح شد و کام مردم را تلخ کرد، درست نبوده است.»


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان