۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین غفلت مسئولین از سیاست افزایش جمعیت/ موهای ایران با سرعت سفید می شود!
کد خبر: ۳۰۰۲۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۸ ساعت: ۱۲:۲۵ ↗ لینک کوتاه

بحران سالمندی؛

غفلت مسئولین از سیاست افزایش جمعیت/ موهای ایران با سرعت سفید می شود!

آمارها نشان می دهد که جمعیت کشور با سرعت زیادی در حال پیر شدن است و بحران جدی کشور را در این خصوص تهدید می کند.

غفلت مسئولین از سیاست افزایش جمعیت/ موهای ایران با سرعت سفید می شود!
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، چندی پیش بود که همسر بیل گیس یکی از معروف‌ترین زنان جهان در توئیتی نوشت: «سریع‌ترین کاهش نرخ باروری در تاریخ، مربوط به زنان ایران است، از متوسط 5/6 فرزند به متوسط 6/1 فرزند طی ۴ دهه. حتی کمتر از زنان آمریکا با متوسط 9/1 فرزند.»

موضوع پیر شدن کشور این روزها قابل چشم پوشی نیست و آنچه از آمارها برمی آیند، امروز نزدیک به 10درصد جمعیت کشور اکنون سالمند هستند و قطار جمعیت به سمت ایرانی با 30درصد سالمند با شتاب در حرکت است.
در حالی سن امید به زندگی در بین ایرانیان به 74 سال رسیده که نسبت به 40 سال پیش مردم کشورمان 20 سال بیشتر عمر می کنند و این یعنی عده بیشتری به دوره پیری می رسند و فشارها و مشکلات سالمندی برای افراد بیشتری رخ می نماید.
ناگفته عیان است که سیاست‌های جمعیتی کشورهای مختلف در حوزه کاهش یا افزایش جمعیت، در شرایط و ضرورت های زمانی و ملی متغیر است و در برخی شرایط افزایش جمعیت و فرزندآوری اولویت کشوری می شود در زمانی دیگر کاهش جمعیت و فرزندآوری اولویت نظام ها قرار می گیرد.
علی ای حال نقش سازمان های حاکمیتی و دولتی به عنوان متولیان این حوزه استراتژیک برای اطلاع‌رسانی، فرهنگسازی و تعمیق این سیاست‌ها و‌ نیز بسترسازی متناسب و لازم می تواند کشور را از این چالش خارج کند.
افزایش جمعیت موضوع مهمی است که بارها ازسوی رهبر انقلاب هم بر آن تاکید شده است و از حداقل یک دهه قبل، ضرورت و نیاز جامعه ایرانی، افزایش جمعیت است و به‌رغم آمارها و هشدار کارشناسان مبنى بر اینکه با خطر انقراض نسل مواجهیم اما متأسفانه در 5 سال گذشته، این موضوع استراتژیک، در هیاهوی سیاسی‌کاری‌ها و حاشیه‌ها گم‌ شده است تا جایی ‌که موضوعاتی مانند حضور زنان در استادیوم‌ها و موضوعات درجه چندمی مانند برگزاری کنسرت، به اولویت کشور تبدیل شده‌ است!
از غفلت نهادهای متولی که گذر کنیم باید گفت فرهنگ سازان و چهره های هنری یا به اصطلاح سلبریتی ها نیز که تاثیرگذاری بسیاری روی مردم دارند در سالهای اخیر هجمه گسترده ای به فرزندآوری و ترویج زندگی مجردی و حتی نگهداری حیوانات خانگی داشته اند بر خلاف چهره های مطرح در کشورهای غربی و شرقی که نقش موثری د ترویج افزایش جمعیت در کشورشان دارند قضیه در ایران بسیار متفاوت است.
بر اساس ارقام مرکز آمار ایران و سازمان ملل در سال ١٣٨٤ رقم فرزندآورى براى ایران 8/1 فرزند است که حتی از آمریکا هم کمتر بوده است؛ یعنى هر ٢٠ نفر والدین با ١٨ فرزند جایگزین مى‌شود که 2 نفر کمتر از حد جانشینی است. 
در حالی رضد جمعیت ایران در حال حاضر از بسیار از کشورهای اروپایی هم کمتر شده است که در کشورهای بسیاری بسته های تشویقی ویژه ای برای خانواده هایی که صاحب فرزند می شوند در نظر گرفته می شود اما در ایران نه تنها خبری از بسته های تشویقی نیست بلکه متولیان امر اصل ماجرا که همان سیاست افزایش جمعیت بوده را هم به فراموشی سپرده اند.
از سوی دیگر این روزها در اثر تبلیغات منفی، بسیاری از ایرانی فرزند دار شدن را عیب می دانند و تاسف بارتر اینکه این تفکر پوچ در حال حاکم شدن در کشور است.
کارشناسان این حوزه استراتژیک بر این باورند که طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ایرانی دیگر مانند امروز جوان نخواهد بود و به کشوری سالمند، افسرده و آسیب‌پذیر تبدیل خواهد شد.
به نظر می رسد عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا موهای ایران با سرعت دیگر سفید شود و کشوری فرتوت و ناتوان جای ایران قدرتمند و باانگیزه را بگیرد در این بین نباید نقش مسئولینی را فراموش کرد که در این خصوص دست روی دست گذاشته اند و در هیاهوی موضوعات سیاسی، این هدف استراتژیک را از یاد برده اند البته تاریخ این افراد را مواخذه خواهد کرد.
 
انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان