۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دخالت در انتخابات؛ سناریوی جدید واشنگتن بعد از شکست در پروژه تجزیه عراق
کد خبر: ۲۹۹۷۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۵ ساعت: ۹:۱۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

دخالت در انتخابات؛ سناریوی جدید واشنگتن بعد از شکست در پروژه تجزیه عراق

با توجه به شکست واشنگتن در پروژه تجزیه عراق، این بار انتخابات پارلمانی این کشور فضا را برای دخالت آمریکایی ها باز کرده است.

دخالت در انتخابات؛ سناریوی جدید واشنگتن بعد از شکست در پروژه تجزیه عراق
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حدود یک ماه دیگر انتخابات پارلمانی عراق برگزار می‌شود. اهمیت انتخابات این دوره بغداد بیش از هر دوره دیگری احساس می‌شود، چرا که این اولین انتخابات عراق پس از پیروزی بر دولت خود خوانده و آمریکایی داعش است.

تیتر

با توجه به شکست واشنگتن در پروژه تجزیه طلبی عراق از طریق حمایت از گروهک‌های تروریستی، این بار انتخابات پارلمانی فضا را برای مزاحمت‌های آمریکا در این کشور مهیا کرده است و بار دیگر ایالات متحده فرصت را مغتنم شمرده تا نهایت استفاده را از آن به عمل آورد، به گونه‌ای که چندی پیش شش مشاور آمریکایی به بهانه کمک به کمیساریای عالی انتخابات عراق وارد این کشور شدند.

دخالت آمریکا در امور داخلی  عراق سابقه بسیار طولانی دارد و پیش از این نیز مداخلات آشکارا و پنهان ایالات متحده در امور داخلی این کشور را شاهد بوده ایم, شاید بتوان ظهور گروهک تروریستی داعش با چراغ سبز و حمایت‌های مالی واشنگتن را بارزترین نشانه این مسئله دانست که پس از شش سال نتوانست با جنگ نیابتی آمریکا را به اهداف خود برساند، اهدافی که امروز راه های دیگری برای رسیدن به آن در دستور کار ترامپ و دار و دسته اش  قرار دارد.

پیش از این جورج آدام مدیر سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرده بود "آمریکا برای مدت طولانی برای رسیدن به اهدف خود در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان از گروه‌های تروریستی حمایت به عمل آورد". همچنین مایکل چوسودوسکی نویسنده کتاب جنگ آمریکا علیه تروریسم اعلام کرده بود:" تاسیس القاعده تنها اقدامی اطلاعاتی بود که به عنوان بهانه‌ای برای توجیه جنگ‌های آمریکا علیه افغانستان و عراق از آن استفاده شد".

نمونه دیگری از این مداخلات را می‌توان در تماس معاون رئیس جمهور آمریکا و حیدر العبادی نخست وزیر عراق جستجو کرد. معاون رئیس جمهور آمریکا طی این تماس بر حمایت از انتخابات عراق، تلاش آمریکا برای ایفای نقش گسترده و تضمین سلامت آن تأکید کرده بود.

تیتر

در این میان، نکته جالب ماجرا این است که  واشنگتن توپ دخالت را به زمین جمهوری اسلامی ایران می اندازد, به گونه‌ای که جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا بیان کرده بود: شواهد نگران‌کننده‌ای در دست داریم که نشان می‌دهد ایران به دنبال تأثیر گذاشتن در انتخابات عراق، از طریق پول است، این پول برای تأثیر گذاری بر رأی دهندگان استفاده می‌شود!

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که متیس هیچ گونه جزئیات دقیقی از این مسئله را به خبرنگاران ارائه نداده است و همین مسئله خود نشان از کذب بودن این ادعا دارد. علاوه بر این موضوع، خبرگزاری آسوشیتد پرس در این باره نوشته بود:" نفوذ ایران در عراق بویژه پس از شکست داعش، می‌تواند نقش زیادی در انتخابات پارلمانی عراق که از طریق آن دولت این کشور تشکیل می‌شود، داشته باشد".

در مقابل، اما سران کشور عراق به خوبی دوست را از دشمن تشخیص داده اند و مدعی شدند که این آمریکاست که می‌خواهد با دخالت در انتخابات پارلمانی عراق که مهم‌ترین انتخابات این کشور تلقی می‌شود، نظم بغداد را به مخاطره بیندازد. به نحوی که چندی پیش عواطف نعمه ماینده ائتلاف دولت قانون عراق گفت:"سفارت آمریکا در بغداد سعی دارد زمینه تغییر نتایج انتخابات پارلمانی را بر اساس منافع خود فراهم سازد".

حامد المطلک نائب رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق نیز گفت: با دخالت نیرو‌های خارجی در امور داخلی این کشور به بهانه حمایت از انتخابات آینده مجلس مخالف هستم. همچنین، یکی از اعضای این کمسیون بیان کرد: حضور نیرو‌های خارجی برای حمایت از انتخابات مجلس این کشور بدون موافقت دولت و مردم قابل قبول نیست.

سران بغداد بر جلوگیری از نفوذ کشور‌های دیگر بر امور داخلی عراق تاکید کردند که در این میان می‌توان به سخنان اخیر هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح و از فرماندهان بسیج مردمی عراق اشاره کرد. وی گفت: هماهنگی میان نهاد‌های امنیتی عراق یک مسئله داخلی است که هیچ کس حق ندارد در آن مداخله کند, همچنین وجود عوامل تأثیرگذار خارجی در انتخابات عراق بعید است و اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را نخواهیم داد.

تیتر

رئیس ائتلاف الفتح افزود: انتخابات عراق باید آزاد، شفاف و بدون مداخله خارجی برگزار شود, چرا که عراق دارای اقشار متعددی است و زمانی به ثبات میرسد که همه این اقشار در دولت کابینه نماینده داشته باشند.

به راحتی می‌توان دریافت که عراق کشوری دارای حکومتی مستقل است و ناامنی‌های اخیر این کشور هیچ گاه سبب نخواهد شد که کشور‌های دیگر که مسئول ناامنی‌های اخیر منطقه هستند، برای مردم عراق تصمیم بگیرند؛ مردمی که به تازگی کابوس آمریکایی- عربی - عبری داعش را با وحدت خود پشت سر گذاشته اند.

تیتر

داعش آمده بود که بماند، اما رفتنی شد. آنچه امروز بر همگان روشن شده این موضوع است که بازیگر اصلی پروژه تجزیه کشور‌های غرب آسیا مانند عراق و سوریه, امروز از جنگ نیابتی ناامید شده و رو به دخالت در انتخابات آزاد این کشور‌ها آورده است؛ با این امید که هدفی که در پروژه تجزیه به دست نیاورد را در میدان انتخابات به دست آورد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان