۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین موج دولتی فیلترینگ
کد خبر: ۲۹۹۴۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۳ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

موج دولتی فیلترینگ

ناکارامدی دولت دوازدهم خیلی زودتر از آنچه که تصور می رفت _ کمتر از یک سال _ آشکار شده است. ناکارامدی که از دولت قبل به ارث رسیده است.

موج دولتی فیلترینگ
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، حجت السلام داود مهدوی زادگان در کانال تلگرامی خود به بررسی موضوع فیلترینگ پرداخت که در ادامه می خوانید:
مهدوی زادگان

 هنوز چند روزی نیست که وارد سال جدید ۹۷ شدیم و بازی جدیدی به نام فیلترینگ تلگرام کلید خورده است. این بازی بر پایه چرخه " ترس کاذب _ حمایت از دولت " استوار است. در این چرخه، ابتدا حساسیت کاذب میان مردم شناسایی شده سپس مورد تهدید قرار می گیرد و بعد موج دولتی مستقل نماها راه می افتد. اینان که آشنا به نقش واسطه گری هستند، ضمن بزرگ نمایی و دامن زدن به نگرانی کاذب،  از دولت می خواهند که در نقش منجی و حامی آزادی وارد صحنه شود. بدین ترتیب، موج دولتی موفق به بسیج توده ای مردم در حمایت از دولت می شود.

اما علت به راه افتادن این موج دولتی چیزی غیر از کاهش شدید مشروعیت و مقبولیت مردمی دولت نیست. دولت های اقتدار گرا به حمایت های پوپولیستی به شدت نیاز دارند. و کارکرد موج دولتی تولید اینگونه حمایت ها است.

ناکارامدی دولت دوازدهم خیلی زودتر از آنچه که تصور می رفت _ کمتر از یک سال _ آشکار شده است. ناکارامدی که از دولت قبل به ارث رسیده است. اکنون چشم انداز روشنی برای عملی شدنوعده های انتخاباتی آن دیده نمی شود. چرخ اقتصاد پس از گذشت پنج سال از روی کار آمدن دولت مردان غرب گرا به کندی می چرخد. سیاست های امتیاز دهی _ بلکه باج دهی _ به غرب عملا هیچ نتیجه مثبتی به بار نیاورده است و غربی ها را روز به روز گستاخ تر کرده است. تنها امید این دولت به باج بزرگ برجام بود که آن هم تقریباً هیچ از آب در آمد.

در این میان، مشاوران کاپیتان خوب متوجه شده‌اند که اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند، شاهد اعتراض های مردمی علیه دولت خواهند بود. اعتراض مردمی علیه دولت در دی ماه ۹۶ شروع این ماجرا بود. این اعتراض مردمی به سرعت توسط ضد انقلاب تصرف شد و آن را به اغتشاشات ضد نظام تبدیل کردند. در نتیجه مردم از آن فاصله گرفتند. ماجرای دختران خیابان انقلاب و نامه پراکنی های بهاری ها در چند ماه آخر سال گذشته تماما در راستای سرکوب شکل گیری اعتراض های مردمی علیه دولت ناکارامد است. و اکنون در آغاز سال جدید ۹۷ شاهد کلید خوردن موج دولتی ضد فیلترینگ هستیم. موج دولتی که بر پایه ترس کاذب استوار است. ترس کاذبی  ( دیوارکشی پیاده رو، جنگ و دلار پنج هزار تومان ) که آشکارا در انتخابات سال گذشته به کار گرفته شد و نتیجه هم داد. ولی مگر مردم را چند بار می توان با ایجاد ترس های کاذب، همچنان حامی دولت نگه داشت.

گمان می کنم باید دولت مستقر و مشاوران و حامیانش برای عبور از بحران مقبولیت مردمی، در نگرش ها و رفتارهای خود تجدید نظر کنند. خدا می داند که رفتار فعلی دولت چه هزینه سنگینی بر جامعه و نظام اسلامی بار کرده است. مهم ترین هزینه جبران ناپذیر از دست دادن فرصت ها است. مشاوران کاپیتان به جای فرافکنی مشکلات علیه نظام به سقوط دولت در چشم مردم بیاندیشند و حامیان مستقل نمای دولتی بهتر است موج های دولتی را در جهت خواست واقعی مردم به راه اندازند.

هیچ راهی برای عبور از بحران مقبولیت، واقعی تر و کارآمدتر از خدمت به مردم نیست.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان